Puut notkuu luumuja
mitä niistä voisi valmistaa? Voiko säilöä?
Saa tulla hakemaan, näitä riittää! :)
Kommentit (16)
voit tehdä hilloa jne.
Luumuja on myös helppo pakastaa: halkaiset luumun, poistat kiven ja laitan näitää puolikkaita pakastepussiin, hiukan sokeria joukkoon jos haluat ja sitten pakastimeen.
Näitä voit sitten käyttää leivontaan (ne puolikkaat ovat kivannäköisiä piirakoissa jne.) tai vaikka lisätä aamupuuron/jugurtin joukkoon. Hillomaista mössöä saat kun puristelet luumupussia sulamisvaiheessa.
Meillä on paljon luumupuita ja lähinnä säilön niitä pakastaen. Loput jaamme sukulaisille ja ystäville.
Mistä voin tulla noutamaan :)?
t. Kateellinen
voi jehna, meillä luumupuu on yleensä antanut hyvän sadon, mutta tänä vuonna kukki vain heikosti ja luumuja ei tullut yhtään ainutta :C
Mehumaijaan vaan ja hyvää tulee eikä tarvi kivien kanssa puljata.
missäpäin suomea kasvaa luumupuut?
t. kade
Hillostamaan vain, jos ei tule syötyä.
Oma luumuhillo on todella hyvää :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 21:18"]
missäpäin suomea kasvaa luumupuut?
t. kade
[/quote]
ykkösvyöhykkeellä
Onneksi meilläkin asuu täällä pääkaupunkiseudulla paritkin tutut, jotka eivät käytä koko luumusatoaan itse ja on saatu heiltä luumuja. Voisin ottaa vaikka miten paljon koska mielelläni tekisin niistä hilloa. Lähinnä olemme kuitenkin syöneet niitä koska syödäkin pystyy tilapäisesti tosi ison määrän.
Olen myös hakenut luumuja villistä luumupuusta täällä Helsingissä mutta nekin on vaan syöty. Mielelläni haen jos jollakin on ylimääräisiä luumuja tai omenoita Helsingissä.
Hitsi, mulla on kaksi luumupuuta ja ensimmäinen sato on kolmen vuoden jälkeen tulossa- yksi keltainen luumu ;)
Kriikunoita on kyllä paljon. Päärynäpuu on ihan vinossa, satonsa painosta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 21:18"]
missäpäin suomea kasvaa luumupuut?t. kade
Hämeenlinnassa.
Tajusin just et niistä vois tehdä luumuhilloa joulutorttuihin.
Varkaudessa järvenrannalla,oksat notkuu luumuista.onnelliset !
Rommiruukku, jäätelön kanssa juhlahetkiin.
Voi kun olisikin oma luumupuu. Kirsikkapuu.
Kasvuvyöhyke 6
http://ilmatieteenlaitos.fi/kunnat-ja-kasvuvyohykkeet