Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto ulkomaille

Vierailija
24.08.2013 |

No niin, nyt on kaikki viittä vaille valmista 9kk välimerellä odottaa, lähtö 2viikon päästä. Auto myyty, asunto vuokrattu, raha-asiat järjestelty. Lähdemme siis viettämään koko perhe minä, mieheni ja 4lasta viettämään sapattivuotta ulkomaille. Lapset menevät paikalliseen kouluun ja minä ja mieheni opiskelemme ja tutustumme erilaiseen kulttuuriin, lepäämme, urheilemme ja mitä mielimme.

kertokaahan irtioton ottaneet, mitä asioita vielä pitäisi osata ottaa huomioon. Mikä meitä odottaa? 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt sanasta sanaan saman viestin vuosia aiemminkin täällä palstalla. Eikä mulla muuta.

Vierailija
2/38 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi  -mielenkiintoista. Keväällä kun asia oli vasta suunnitteilla, kirjoitin tälle palstalle, mutta vuosia sitten kirjoittanut on kyllä ollut joku muu ;)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo mikään varsinainen muutto ole, jos sinne menette muutamaksi kuukaudeksi vain, eikä ole tarkoitus edes elää oikeaa arkea. Keskimääräistä pidempi lomamatka.

Vierailija
4/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli muutto tai ei, asumme ulkomailla 9kk ja lapset käy paikallista koulua, joten elävät kyllä mielestäni ihan arkea, eivätkä ole lomalla. Mutta olisi kiva kuulla muilta jotka muuttaneet perheen kanssa ulkomaille, miten kaikki sujui. Alku varmasti haastavaa varsinkin lapsilla, jotka joutuvat kouluun, jossa opiskelukieli englanti. Ja muutenkin arjes järjestäminen 9kk ajaksi tuo varmasti yllättäviä käänteitä, joihin ei ehkä osaa varautua.

Vierailija
5/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä huonoon aikaan menette. Siellä välimerellä ei ole mitenkään lämmin talvisaikaan

Vierailija
6/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette mene töihin sinne?

Vierailija
7/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on lomamatka eikä mikään muutto jos ette itse ole töissä siellä.

Vierailija
8/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja vastauskia olet saanut. Mä asuin 80-luvulla vuoden perheeni kanssa Espanjassa ja käytiin paikallista koulua. Kielitaito on ikuinen lahja siitä vuodesta ja kyllä tosi moni lapsuuden muistoni on tuolta vuodelta.

Mukavaa vuotta teille!

Vierailija
9/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pääsette paikalliseen kouluun vain ilmoittamalla että nyt tultiin tänne

Vierailija
10/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:11"]

Outoja vastauskia olet saanut. Mä asuin 80-luvulla vuoden perheeni kanssa Espanjassa ja käytiin paikallista koulua. Kielitaito on ikuinen lahja siitä vuodesta ja kyllä tosi moni lapsuuden muistoni on tuolta vuodelta.

Mukavaa vuotta teille!

[/quote]Kirjoitapa tuo sama sitten epsanjaksi kiitos

Vierailija
11/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:11"]

Mukavaa vuotta teille!

[/quote]Kirjoitapa tuo sama sitten epsanjaksi kiitos

[/quote]

"Kielitaitoisella" google translator surraa kovasti nyt... :D

Vierailija
12/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiotte opiskella? Anteeksi, että hieman tuli tunne, että tässä aikuiset pitää hauskaa (ja ehkä pikkuisen lukevat vierasta kieltä), mutta "lapsilla ei ole lomaa".

Vierailija
13/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta mammat tukehtuu kateuteen kun jollakulla on varaa ja mahdollisuus muuttaa ulkomaille. :=DDDDD

Vierailija
14/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:25"]

Palsta mammat tukehtuu kateuteen kun jollakulla on varaa ja mahdollisuus muuttaa ulkomaille. :=DDDDD

[/quote]

Olemme kylläkin jo ulkomailla; 5. vuosi menossa. Ihmettelin viestissä 8, että mikä "muutto" tämä tällainen on, enemmän lomamatka jos työt ja sosiaaliturva pysyy Suomessa.

Vierailija
15/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset opi sitä kieltä tosta vaan. Voi olla aikamoinen shokki aloittaa koulu täysin tuntemattomalla kielellä. 

Muutenhan tuo kuulostaa ihanteelliselta:)

Vierailija
16/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:25"]

[/quote]

Olemme kylläkin jo ulkomailla; 5. vuosi menossa. Ihmettelin viestissä 8, että mikä "muutto" tämä tällainen on, enemmän lomamatka jos työt ja sosiaaliturva pysyy Suomessa.

[/quote]

Samoin nelonen asuu ja käy töissä ulkomailla, 7. vuosi menossa. Tuo tuntuu tosiaan vähän epäreilulta, että vanhemmat lomailevat ja lapset joutuvat kokemaan koulussa sen oikean arjen mahdolliset karutkin puolet.

Vierailija
17/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jopa tulee vastauksia. Lapset kyllä menevät ihan mielellään kouluun, koska pääsevät parantamaan englanninkieltään, ( lukiolaiselle tämä on vähän kuin vaihto-oppilasvuosi)ja saavat kavereita. Lapsilla on oikeus eu maissa mennä paikalliseen kouluun samoin ehdoin kuin paikallisillakin.  Olisi se aika ankeaa olla vaan vanhempien kanssa 9kk ja tosiaan me vanhemmat pidetään sapattivuotta vuorotteluvapaan ja säästöjen turvin. Ja että huono aika, täytyy kyllä sanoa, että paljon mieluummin vietän talven siellä vesisateessa ja noin 10-15 ateen lämpötilassa kuin täällä 20asteen pakkasessa lumitöitä tehden. Ja kyseessä tosiaan tilapäinen muutto, ei pysyvä, eikä lopullinen mutta muutto kuitenkin ja irtiotto tavallisesta arjesta. Toivon, ettälapset saavat kielitaitoa ja uusia elämyksiä ja muistavat tämän matkan loppuikänsä. Olen varma, ettemme ole ainoat jotka ovat muuttaneet ulkomaille viettämään ns. Välivuotta arjesta, mutta kyselin niiltä joilla kokemuksia, mitä mahdollisia ongelmia on tulossa vastaan.

Vierailija
18/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep av-mamma onkin kateellinen toisten sapattivapaasta ei siitä että se vietetään ulkomailla vaan siitä ettei ap:n tarvitse mennä töihin.

Vierailija
19/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma näitä vastauksia! Suomalaiset ovat todellakin erittäin kateellista kansaa! Kiitos, kun jälleen muistutitte tämän mieleeni.

Kyllä sitä voi ihan muutoksi sanoa, kun melkein vuodeksi lähtee ulkomaille riippumatta siitä, ollaanko siellä töissä vai ei. Elin- ja asuinympäristö uudessa kulttuurissa tuo aina elämänkokemusta ja oppii sellaista uudenlaista suvaitsevaisuutta, jota kovasti nämäkin av-mammat tarvitsisivat.

Ap, hieno homma! Teitä odottaa upeat yhdeksän kuukautta! :) Onnea ja avointa mieltä!

Ulkosuomalainen

Vierailija
20/38 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma näitä vastauksia! Suomalaiset ovat todellakin erittäin kateellista kansaa! Kiitos, kun jälleen muistutitte tämän mieleeni.

Kyllä sitä voi ihan muutoksi sanoa, kun melkein vuodeksi lähtee ulkomaille riippumatta siitä, ollaanko siellä töissä vai ei. Elin- ja asuinympäristö uudessa kulttuurissa tuo aina elämänkokemusta ja oppii sellaista uudenlaista suvaitsevaisuutta, jota kovasti nämäkin av-mammat tarvitsisivat.

Ap, hieno homma! Teitä odottaa upeat yhdeksän kuukautta! :) Onnea ja avointa mieltä!

Ulkosuomalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi