Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla ei ole hajuakaan, mitä lapsi tekee koulussa

Vierailija
24.08.2013 |

Kyseessä on erityiskoulussa oleva 7v. poika (eli juuri aloittanut koulun). Lukujärjestykseen ei ole merkitty kuin liikuntatunnit ja kun lapselta itseltä kysyy, mitäs ovat tehneet koulussa, vastaus on "emmätiä" tai "emmä muista". Jos jaksaa pommittaa kysymyksillä, saattaa olla, että saan tietää, että he ovat askarrelleet. Noh, samoja vastauksia saa myös pari kaveriani, joilla lapset ihan taviskoulussa. Heillä nyt sentään on lukujärjestykseen merkitty, mitä aineita minäkin päivänä on.

Sen tiedän, että ovat saaneet äidinkielen tehtäväkirjan sekä matikan kirjan (jälkimmäisestä on tullut kerran läksyä ja ekasta poika kertoi itse). 

Mutta siis, käytännössä en tiedä yhtään mitään lapsen koulunkäynnistä. En tiedä, mitä he ovat minäkin päivänä opiskelleet jne. 

Vanhempainilta olisi parin viikon päästä ja mietin, onko ihan älyttömän noloa pyytää opettajaa laittamaan Wilmaan vaikkapa kerran viikossa joku lyhyt tiivistelmä viikon opiskeluista.  Kun tuntuu, että tuota lasta ei saa puhumaan koulusta tuon enempää (tosin sama "ongelma" oli jo eskarissakin mutta silloin eskariope kertoi ihan itse aina noin suurin piirtein, mitä olivat tehneet päivän aikana).

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 6v ekaluokkalaine ja kertoo kyllä kun kysyn oliko matematiikkaa ja näyttää kirjasta mitä tehneet jne. Äidinkielessä vielä pitkälti kuunnelleet satuja. Normaalilukujärjestys.

Vierailija
2/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa 2 ekaa vuotta on lukkariin merkattu vain liikunta, ja musiikki jos sitä pitää muu kuin oma opettaja. Kannattaa kysyä vanhempainillassa, niin selviää nuo asiat.  Opettaja voi olla vain unohtanut kertoa tapansa, tai sitten kertoo vanh.illassa kaikille. 

Meille opettaja selitti tuon "tunnittomuuden" niin että voi tilanteen mukaan valita, mitä tehdään, jos lapset vaikka on levottomia, voi olla äidinkieltä ja sadun lukua ja taas kun ollan pirteitä, tehdään matikkaa, ym 

Viikossa tasoittuu tunnit 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin pyytää opettajaa tekemään "viikkotiedotteen". onhan se kaikkien etu, että vanhempi pysyy kärryillä lapsen koulunkäynnistä.

Vierailija
4/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tule siis joka päivä läksyjä, josta voisi jotain päätellä, missä kohtaa ollaan menossa?

Vierailija
5/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta kolmannella luokalla tulee kunnollinen lukujärjestys, siihen mennessä on x muissa kuin luokassa ja uskonnossa. Tottakai heillä on suunnitelma, mitä tehdään, mutta sitä voidaan sitten muuttaa sen mukaan miten oppilaat tarvitsevat aikaa eri asioihin. Opetussuunnitelma pitäisi löytyä wilmasta ja sieltä tuntimäärät/aine. Ihan hyvä se on näin, läksyistä näkee mitä tekevät ja se riittää.

terv. kolmen äiti, vanhin lapsi myös pienryhmäluokalla :)

Vierailija
6/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran on kyse erityiskoulusta, luulisi tiiviin yhteydenpidon opettajien ja vanhempien välillä olevan ihan arkipäivää (näin ainakin meidän kunnassa). 

"Tiivistelmän" pyytäminen kuulostaa aika suuritöiseltä, mutta minä kysyisin Wilman välityksellä että mitenkäs siellä on mennyt ja pyytäisin että voisiko ope hieman availla Wilman kautta mitä ovat tehneet kun lapsi ei sitä itse kerro ja näin koulupäivistä on hankala jutella kotona.

Meidän "taviskoulun" ekaluokaltakin tulee perjantaisin lyhyt suunnitelma seuraavasta viikosta (pari sanaa per päivä). Eipä tuo meidän likka siltikään ihmeempiä kerro. Mitä on ollut ruokana ehkä kertoo.

Vierailija
7/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaa kyllä vaatia tietoa, että kotona voidaan sitten kertailla päivän aikana opittuja uusia asioita. Olen aineenope yläasteella, ja koulumme erityispuolella tuntuu olevan aika kirjavaa se opetus ja vaihdella opettajan mieltymysten mukaan. :-/ Yksi opettaja ei opettanut pariin kuukauteen äidinkieltä eikä kirinyt asioita kiinni myöhemminkään. Tuli ilmi, kun oppilasta siirrettiin takaisin yleisopetukseen. Tällaisia esimerkkejä on lukuisia. Itse olisin tarkkana, ja mielestäni kyllä saat kysyä.

Vierailija
8/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juuri pari päivää sitten laitoin aloituksen aiheesta, kun lukujärjestys on vain rasteja. Mulle sanottiin, ettei vanhempien tarvi tietää mitä aineita on opiskeltu. Lapsilta pitää kysyä avoimia kysymyksiä koulupäivästä ja antaa itse kertoilla ja puhua pälpättää koulupäivästään.

Joopa joo. Aivan kuin kaikki lapset puhua pälpättäisivät. Mutta poika taviskoulussa ja vastaukset on juuri tuota emmämuista.

Ekaluokkalaiset on vielä aika pieniä, vanhemmista olisi kiva tietää mitä koulussa tapahtuu. Mutta kodin ja koulun välinen viestintä on meilläkin tuota, että lukujärjestystä ei kerrota, viikkotiedotteita ei laiteta, unohtuneita läksyjä ei vielä pariin ekaan kuukauteen merkitä wilmaan, kuulemma pienet kiusaamisetkin käsitellään koulussa eikä niistä tiedoteta kotiin.

Tue siinä sitten lapsen koulunkäyntiä, kun vanhemat pidetään tarkoituksellisesti pimennossa.

Vierailija
9/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tokaluokkalla oleva tyttö sanoo usein "emmä tiiää". Ei muista mitä syötiin ei muista mitä opiskeltiin. Itseä kyllä ärsyttää. Luokalla on lukujärjestys, eli tietää mitä on opetettu ja voi kysellä mitä on milläkin tunnilla tapahtunut.

Meillä ekallaluokalla opettaja ilmoitti että läksyjä on joka päivä perjantaita lukuunottamatta joko äikästä tai matikasta ja nyt tokaluokalla on samat säännöt, mutta läksyjä voi olla molemmistakin samana päivänä. Helpottaa itseä kun voi tarkastaa onko läksyt tehty vai ei. Kirja unohduksia sattui muutaman kerran vuoden aikana, jotan hyvin opetaja ilmeisesti muistuttaa läksykirjojen laittamisesta reppuun.

Kiusaamisista  tuli tietoa kotiin vain lapsen kertomana, mitä en pitänyt lapsen koulussa hyvänä tapana kun toisen tytön kanssa oli koko koulu vuosi pieniä kiusaamistilanteita.  

Vierailija
10/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisia tapoja kysyä lapselta koulupäivästä ja kun kysyy, niin katsoo milloin kysyy, ei silloin mitään kannata kysellä kun lapsi haluaa kavereiden kanssa ulos tai hänellä on muutakin tekemistä. Rauhallisella hetkellä voi kysyä selviä täsmäkysymyksiä, vaikka harjoittelitteko a-kirjainta tänään? kirjoititteko a-kirjainta? oliko teillä numeroiden kirjoittamista, mitä numeroa tänään harjoittelitte?

Läksynä on ainakin meidän eka luokkalaiselle tullut matikasta numeron kertoman määrän verran pallojen piirtämistä, vaaka- ja pystyviivojen vetämistä kahden pisteen väliin, sekä kahden kuvan eroavaisuuksien etsimistä ja toisen samanlaisen sanan etsimistä samankaltaisten sanojen joukosta. Tarkempaa tietoa tuntien sisällöstä ei mielestäni tarvitse ja opettajan ei tarvitse niistä raportoida. Ekat viikot ovat tutustumista puolin ja toisin.

Vierailija
11/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta murehdi koulu hoitaa hommansa.

En ole koskaan saanut tai pyytänyt raporttia mitä koulussa tehdään.

Lue opetussuunnitelma ne löytyy netistä koulun sivuilta.

Vierailija
12/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi menee kouluun muutos on iso vanhemmille, ei tiedetäkään niin tarkkaan mitä lapsen maailmassa tapahtuu. Pitää osata höllentää ja tajuta että koulu on lapsen oma juttu jonka hän hoitaa.

Toki hyvä yhteistyö kodin ja koulun välillä on tärkeää. Osallistuminen vanhempainiltoihin ja muuhun toimintaan mihin se on tarpeellista.

Vierailija
13/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on selvää, ettei koulu ole samanlaista kuin päiväkoti. Mutta ei myöskään ole nykyvirtausten mukaista tuo, että vanhemmat eristetään siitä koulutoiminnasta niin tiukasti, ettei voida edes paljastaa mitä milloinkin opiskellaan.

Joku mainitsi tuolla nuo täsmäkysymykset, joiden avulla lapsilta saa muitakin vastauksia kuin "en muista". Mulle ainakin niiden täsmäkysymysten esittäminen on todella paljon helpompaa, jos lukujärjestyksen avulla voi edes himpun aavistaa mitä siellä koulussa on mahdollisesti tänään opiskeltu. Mutta kun ei paljasteta edes sitä lukujärjestystä (joka opettajalla kyllä on, ja jossa on paljon kiinteitä tunteja esim. tilavarausten ja erityisopettajan käytön vuoksi).

Vierailija
14/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jotenkin surullinen olo noista "emmätiä"-kommenteista koulupäivän jälkeen. Minusta ne kertovat ainakin joidenkin kohdalla siitä, että lapset ovat tottuneet siihen, etteivät aikuiset / vanhemmat ole kiinnostuneita heistä tai siitä, mitä heillä on sanottavaa. Miksi vanhempia kiinnostaisi nyt sen enempää? Paras kuitata utelu mahdollisimman lyhyesti. Hartaasti toivon, että olisin väärässä.

Vierailija
15/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luotan siihen, että koulussa opiskellaan, eikä tulisi mieleenkään vaivata opettajaa omilla vaatimuksillani. Miettikää miten paljon opettajalla menisi aikaa, jos hän kirjoittaisi vanhemmille joka viikko raportin mitä kukakin oppilas tekee, varsinkin kun oppilailla on niin monenlaisia erilaisia opetussuunnitelmia. Vanhempainvartissa voi sitten käydä läpi mitä on opiskeltu.

Vierailija
16/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa nyt kuitenkin huomioon se, että koulua on käyty vasta suunnilleen kaksi viikkoa. Ekaluokan opettajalla on varmasti ollut suuri työ saada kaikki jotenkin toimimaan. Niitä tiedotteitakin saattaa hyvin ruveta tulemaan muutaman viikon jälkeen, kun opettaja on saanut homman pyörimään.

Toki minusta voi hyvin sanoa opettajalle, että olisi mukava saada viikottain Wilmassa ihan parin lauseen juttu siitä, mitä viikon aikana on tehty tai seuraavan viikon aikana tarkoitus tehdä, kun lapsi ei siitä itse kerro. Tämän esittäminen vaatimuksena on kuitenkin typerää.

Vierailija
17/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 13:05"]

Miettikää miten paljon opettajalla menisi aikaa, jos hän kirjoittaisi vanhemmille joka viikko raportin mitä kukakin oppilas tekee,

[/quote]

Mieti miten helppoa olisi, jos opettaja vain julkaisisi sen lukujärjestyksen, niin mitään ongelmaa ei olisi.

Vierailija
18/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ap aivan hyvin laittaa opettajalle viestin ja kysyä miten koulu on lähtenyt känytiin. Sanot, että lapsi ei ole osannut kotona kertoa koulusta oikein mitään.

Vierailija
19/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 09:46"]

Lue opetussuunnitelma ne löytyy netistä koulun sivuilta.

[/quote]

Voi kun löytyisikin. Täällä ei löydy alakoulun eikä yläkoulun puolelta opetussuunnitelmaa netistä. En ymmärrä miksi ei, kun minä ainakin olen sitä jo muutaman kerran ehtinyt kaivata. Tuskin olen ainoa.

Vierailija
20/26 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset