Onko LS ihmisten pakko saada asiakas itkemään?
Olin aamulla LS ihmisten tapaamisessa koska meistä oli (olen 4 lapsen yh) LS ilmoitus.
LS ilmo on turha, se tehtiin koska 6v poika leikkii leikkipaikalla yhä sortseissa (tänäänkin on just siellä sortseissa) vaikka jonkun mielestä on jo kylmä.
Ja toinen asia, josta kysyttiin, oli mun alkohilinkäyttö. Olen kuulemma useamminkin istunut rivitaloni takapihalla viiniä kittaamaassa.
Ok. lapsi ei halua puke kuin sortsit, eikä hänellä ole kylmä. Talvella pukee enemmän.
Minä juon viiniä n. 1-2 plo/vko, useimmiten niin, että lapset ovat nukkumassa tai isän kanssa.
Mutta kun on ollut niin ihana kesä, olen mieluummin nauttinut viinini ulkona.
Nyt sain sitten istua LS ihmisten kanssa vastaamassa kysymyskiin: onko sinusta normaalia, että äiti juo noin paljon viiniä, onko sinusta hyvä että äiti...,
Ja sitten tuli: lapset ovat varmasti pelanneet humalaista (!!!!! ikinä en ole lasten edessä ollut humalassa, en ikinä!!) ja mitä jos jotain tapahtuu, etkä pysty tekemään asialle mitään jne.
Tunti kului, ja yritin selittää asiaa rauhallisesti ja järkiperäisesti puhumalla.
No, kun se ei onnistunut, tajusin itsekin, että tässä tädit (molemmat nuorempia kuin minä) odottavat kyyneleitä.
Tirautin muutaman ja heti löytyi empatiaa.
Onko tämä LS:n normitapa? Että jos asiakas ei itke, sitä ei päästetä pois???
Nyt on vielä kahden viikon kuluttua käynti meillä kotona.
Tsiisus.
Pitääköhän silloinkin rääkyä?!
Kommentit (12)
LS ilmoitus ei ole ikinä turha, kun huolena on vanhemman alkoholinkäyttö.
Tiedoksesi, juoppo ämmä.
No kun niillä on se Hirmuinen Huoli. Oikeastaan ei ole mitään väliä sillä, mitä sinä teet. Niillä on oma käsitys ja siitä ne sitten pitää kiinni.
Mutta älä ikinä myönnä mitään, vastaa mahdollisimman ympäripyöreästi, älä pärpätä tai lavertele.
Ja pyydä kaikista merkinnöistä heti kopiot!
Alkoholin käytöstä, jos viikottainen alkoholinkulutuksesi ylittää 16 annosta (1annos = 12cl viiniä) niin silloin on syytä huolestua alkoholin käytöstäsi. Ymmärrän lastensuojelun huolen, onko pakko juoda sitä viiniä JOKA VIIKKO 1-2pulloa. Eikö riittäisi että silloin tällöin? Toisekseen, eihän 6v ole vielä tarpeeksi vanha tekemään päätöksiä siitä, mitä pukee päälleen. Jos aamulla (niinkuin tänään) on 10 astetta "lämpöä" mittarissa niin ei ole kyllä mikään shortsi keli...
Haha, täälläpä white trash-porukka pääsee jakelemaan kokemuksiaan :D Hävetkää.
Mä en puutu tohon ls asiaan mitenkään kun ei ole kokemusta mutta siis.. onko se oikeasti normaalia että juodaan 2 litraa viikossa viiniä.. kun mä juon sitä ehkä kerran kolmessa kuukaudessa.. ja silloinkin otan lasillisen tai 2. tai sitten pari siideriä. Mä en halua olla alkoholin vaikutuksen alaisena (vaikka ei näyttäisikään humalaiselta) lasten läsnä ollessa. Mun mielestä pitää olla ajokuntoinen kun lapsia on paikalla. (hyvä esimerkki oli juhannus kun poikani mökillä ollessa satutti jalan ja piti lähteä sitä tikkauttamaan puolen tunnin ajomatkan päähän) Ei mikään hengenvaarallinen tilanne mutta hoidettava oli. Ei olis ambulanssimiehet tykänneet kun noin pienen jutun takia oli saatava hoidettua.
Jos sa merkkaisit sun juomat määrät näihin tutkimuksiin niin sut leimattaisiin alkoholistiksi.. Pystytkö sä olemaan ilman viiniä ? jos et niin alkoholistihan sä silloin olet.
ei, meistä tehtiin LS ilmoitus myös (teinin alkoholin käytön vuoksi), mutta ihan normaalisti keskutelimme asiasta ja mietimme, mikä olisi paras keino toimia, jotta teini saataisiin takaisin oikeille raiteille ja riskikäytös vähenemään. Ja se onnistuikin, kaikki kiitos koulun terveydenhoitajalle, joka ilmoituksen teki, sosiaalityöntekijälle ja nuorten päihdeklinikan terveydenhoitajille. Tyttö on nyt 17 v, lopettanut päihteet lähes kokonaan (varmaan joskus muutaman ottaa, en usko että on täysin raitis, niin harva nuori on) ja koulu sujuu hienosti.
"Mutta älä ikinä myönnä mitään" - siis täh hei haloo! olisko totuuden kertominen kuitenkin aina poikaa. Varsinkin Jos mitään salattavaa tai aihetta huoleen ei muka ole.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:53"]
Alkoholin käytöstä, jos viikottainen alkoholinkulutuksesi ylittää 16 annosta (1annos = 12cl viiniä) niin silloin on syytä huolestua alkoholin käytöstäsi. Ymmärrän lastensuojelun huolen, onko pakko juoda sitä viiniä JOKA VIIKKO 1-2pulloa. Eikö riittäisi että silloin tällöin? Toisekseen, eihän 6v ole vielä tarpeeksi vanha tekemään päätöksiä siitä, mitä pukee päälleen. Jos aamulla (niinkuin tänään) on 10 astetta "lämpöä" mittarissa niin ei ole kyllä mikään shortsi keli...
[/quote]
Kahdessa pullossa viiniä on yhteensä siis 12,5 annosta joka on siis vähemmän kuin 16 annosta...
2 pulloa viiniä viikossa voi myös tarkoittaa lasillista per ilta, ei edes joka illalle. Ei sitä pullollista yhdessä illassa välttämättä ap juo. Äly hoi
Kiitos Viesti9, niin minäkin laskin.
Ja sitten jäi ihmetyttämään, että saako LS asiantuntija ottaa puheeksi sen, miten lapsiin (kaksi harrastaa paikallisessa jääkiekkokoukkueessa) suhtaudutaan jos heidän äitinsä tiedetään juoneen viiniä näin paljon?
Varsinkaan kun LS ihminen itse on aktiivinen samassa joukkueessa?
Saako LS ihminen kysellä tällaisia? Vai saako ne kysellä ihan mitä vaan?
kyllä LS ihminen saa kysellä mitä vaan, ja pitäisikin kysellä. Ehkä teidän kohdalla pelko on turhaa, mutta mieti nyt vähän esim. sitä Eerikan tapausta, sellaistakin kun tapahtuu, eikä voi olettaa että LS viranomaiset voivat vaan tietää, milloin kyse on aiheellisesta ilmoituksesta ja milloin ei, kyllä heidän pitää kysellä ja tarvittaessa tutkia tilanne tarkemmin.
Jos teidän kohdalla ei ole mitään lastensuojelun tarvetta, niin miksi ihmeessä et kiltisti vaan alistu siihen, että LS tahtoo tarkastaa tilanteen olevan ok? Hehän vaan huomaavat sitten, ettei syytä huoleen ole, ja kirjaavat LS päättyneeksi.
Eikö ole parempi, että viattomiakin tutkitaan kuin antaa edes yhden oikean LS tapauksen jäädä huomaamatta? Antakaa LS viranomaisten tehdä rauhassa työtään, tehkää yhteistyötä heidän kanssaa, lasten parasta he tahtovat, ja jos teillä on asiat ok, ei ole mitään syytä pelkoon.
Toki LS viranomaiset ovat myös ihmisiä ja siellä on varmasti myös tapauksia, joissa vainotaan viattomia ihan turhaan, mutta tällaiset tapaukset ovat varmasti poikkeuksia ja niistä pitää ilmoittaa sinne, minne asia kuuluu, ei julkisesti huutaa ja haukka ja näin peloitella niitä hyvin töitään tekeviä sossuja, etteivät he enää uskalla kysellä ja puuttua asioihin.
8
Siis tarkoitin: "lapset pelänneet" - sillä nää LS tyypit viestivät, että lapseni ovat pelänneet humalaista äitiään.
Ei ikinä.