Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä että tammikuun 1 ja joulukuun 31 päivä syntyneitä kohdellaan samanikäisinä

Vierailija
17.08.2020 |

Vain koska syntyneet "samana vuonna".

Mietin kuinka paljon omatkin ongelmat johtuneet siitä että olen aina ollut luokan nuorin..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja on aina jossain. Mikä olisi sun parannusehdotus?

Vierailija
2/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mä oon 73kg normaalipainoinen ja 74kg ylipainoinen? Yksi kilo ja saan eri kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain se raja pitää olla. Vuodenvaihde on selkein.

Vierailija
4/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko olla syntymäaikaan sidottua rajaa. Lapsia voisi kohdella yksilöllisesti oman tasonsa mukaan.

Vierailija
5/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa huomioon eroavaisuudet eikä syyllistää ja olettaa että on "kehityksestä jäljessä" tms. Ap

Vierailija
6/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkinhan se raja on vedettävä.

Vierailija
7/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun täytyy olla aina se nuorin. Kun minä kävin esikoulua, niin tutkittiin lasten kouluvalmiuksia. Tiedän pari lasta, jotka menivät kouluun vasta vuotta myöhemmin, koska he eivät olleet tarpeeksi kypsiä. Muistaakseni toinen oli syntynyt syyskuussa ja toisten syntymäkuukautta en tiedä.

Vierailija
8/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero tasaantuu iän myötä. Eskarissa ja eka ja toka luokilla on näkyvämpää onko alku- vai loppuvuoden lapsi, yläkoulussa se ei enää merkitse mitään.

Vierailija
9/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö juuri tästä syystä tutkita lasten valmiuksia kouluun? Kaverini on syntynyt 29.12 ja hän on silti aina ollut luokkansa parhaita oppilaita. Hänestä tuli lääkäri.

Vierailija
10/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kolme ikävaihetta, missä sillä on merkitystä. Eskari/eka/toka, 15-v eli mopoikä jos mopoilu on omissa piireissä tärkeää, 18-v eli se kun osa pääsee baariin ja osa joutuu vielä odottamaan.

Vierailija
11/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina jossain raja, vaihtoehtona olisi, että koulu alkaisi kaksi kertaa vuodessa, jolloin voisi olla ryhmät tammi-kesäkuussa ja heinä-joulukuussa. Mutta se taas aiheuttaisi myös omat ongelmansa.

Tästä johtuen jos tuntuu, että oman iän mukainen ryhmä ei ole oikea, niin voi käydä koulukypsyyystesteissä, loppuvuoden lapsi voi tarvittaessa aloittaa koulun seuraavana vuonna, tai vastaavasti alkuvuoden lapselle voidaan harkita koulun aloitusta aiemmin.

Vierailija
12/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko ap jotain esimerkkejä mitä ongelmia tuo aiheuttaa? Esim ajokortit jne menee päivän mukaan, ei vuoden.

Vierailija
13/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina jossain raja, vaihtoehtona olisi, että koulu alkaisi kaksi kertaa vuodessa, jolloin voisi olla ryhmät tammi-kesäkuussa ja heinä-joulukuussa. Mutta se taas aiheuttaisi myös omat ongelmansa.

Tästä johtuen jos tuntuu, että oman iän mukainen ryhmä ei ole oikea, niin voi käydä koulukypsyyystesteissä, loppuvuoden lapsi voi tarvittaessa aloittaa koulun seuraavana vuonna, tai vastaavasti alkuvuoden lapselle voidaan harkita koulun aloitusta aiemmin.

Ei ole pakko olla syntymäaikaan sidottua rajaa. Lapsia voisi kohdella yksilöllisesti oman tasonsa mukaan.

Vierailija
14/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun taso lienee aika heikko kun et ymmärrä edes että juuri niin siinä lainaamassasi viestissä lukeekin:

”jos tuntuu, että oman iän mukainen ryhmä ei ole oikea, niin voi käydä koulukypsyyystesteissä”

Vierailija
15/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31 joulukuuta syntynyt eikä se ole aiheuttanut minulle mitään ongelmaa missään.

Vierailija
16/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 31 joulukuuta syntynyt eikä se ole aiheuttanut minulle mitään ongelmaa missään.

Ai niin ja koko peruskoulun olin yksi luokkani parhaista oppilaista. 

Vierailija
17/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun taso lienee aika heikko kun et ymmärrä edes että juuri niin siinä lainaamassasi viestissä lukeekin:

”jos tuntuu, että oman iän mukainen ryhmä ei ole oikea, niin voi käydä koulukypsyyystesteissä”

Ei, kyseessä on kaksi eri asiaa. Joku erityinen testi ja siitä seuraava vuosiluokan siirto ikuisine leimoineen ei ole hyvä ratkaisu. Varsinkin, jos se on täysin vanhempien omasta mutusta ja innosta kiinni. Kaikkia ei kiinnosta tarpeeksi, ei ymmärretä milloin olisi syytä, tai mietitään just sitä leiman saamista.

Tällainen arviointi olisi paras suorittaa jokaiselle lapselle jo siitä vuodesta alkaen kun täyttää kuusi vuotta. Siitä voisi sitten käydä joustavasti esiopetuksen ja varsinaisen peruskouluopetuksen alkuvaiheita tasokokeita suorittaen etenemällä. 

Vierailija
18/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt loppuvuodesta ja olin luokkani edistyneimpiä lukemisessa, kirjoittamisessa ja matematiikassa. Ei tuo ero niin merkittävä ole.

Vierailija
19/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkinhan se raja on vedettävä kuten sanonta kuuluu mutta järjen käyttö ei kuitenkaan ole kiellety. Ystäväperheen lapsi ei ole syntynyt aivan vuoden ensimmäisenä mutta alkuvuodesta nyt kuitenkin. Tarkalla syntymäajankohdalla ei nyt ole kaikkein olennaisinta merkitystä mutta vahvisti päätöstä. -  Päätöstä, jossa vanhemmat päättivät eri asianuntijoita ja lapsen mahd. tulevaa koulua kuultuaan, että on viisauttna, että lapsen koulun käynnin aloitusta lykätään vuodella.

Tämä päätöksen taustalla oli havainnot, että lapsi oli eritavoin "tavallista" enemmän jäljessä ikätovereitaan ja että lapsi pärjäisi todennäköisesti luokkakavereidensa vauhdissa paremmin, kun aloittaisi koulunkäynnin vuotta myöhemmin. Sen sijaan, että alisuoriutuisi koulunkäynnissä väistämättä, jos aloittaisi samaan aaikaan muiden samana vuotena syntyneiden ikätovereidensa kanssa.

Vuosi on toisaalta lyhyt aika mutta myös melko pitkä silloin kun kyse on koulukyosyyden arvioinnista.

Ja olen myös siä mieltä, etä parempi se on käydä alakoulussa mieluummin joku luokka uudesaan kuin siirtyä "väksin." luokka-asteela toiselle. - Ja sitten oppivelvollisuuden häämöttäessä havahua, että todistuksen arvosanat on, mitä on ja mitään ei ole jäänyt mieleen oikein kunnolla.          

On myös merkitävä riski, että koulunkäynnissä tahtomattaan alisuoriuuvat oppilaat pääyvät joko kiusaajksi, koska haluava edes jollain lailla huomiota itselleen. ai siten he joutuvat kiusaamisen kohteeksi. Ei koulussa alisuoriutuva lapsi ole välttämättä lainkaan tyhmä. Toiset vain tarvitsevat aikaa enemmän askareista ja velvotteista suoriuuakseen. 

Sinkkumies  

Vierailija
20/21 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama.