Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla useampia lapsia, ihmisten ilmoilla liikkuminen?

Vierailija
17.08.2020 |

Meillä on vilkas 2v 8kk poika ja 3kk vanha vauva. Asutaan maalla metsän keskellä, ja arkena aika vapaasti saadaan liikkua kotona ja tässä kylällä. Ainut sääntö on että kylän tiellä mennään potkupyörällä aina reunassa, ja jos näkyy auto tulevan vastaan niin sit pysähdytään.

Olen ihan tietoisesti vähentänyt lapsen kanssa liikkumista ihmisten ilmoilla, kun minua ahdistaa kuinka en saa pidettyä tätä katrasta hanskassa. Esim jos minulla on vauva vaunuissa/turvakaukalossa ja vanhempi mukana, niin meno on ihan mahdotonta. Sisarusrattaita en hankkinut, kun ajattelin isomman lapsen olevan liian iso niihin. Olisko pitänyt ostaa?

Vauvan kanssa en vaan ehdi sännätä isomman perään tuon tuosta, eikä isompi uhmaltaan suostu pitämään koko aikaa kädestäkään...

Te joilla on useampia lapsia, niin antakaa jotain vinkkejä. Jos teillä on useampia lapsia, niin miten saatte pienimmätkin ”pidettyä hanskassa”?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta isommalle lapselle valjaat, näin lapsi voi potkupyöräillä tai kävellä, mutta pysyy kokoajan vierelläsi. Näin helpotat kulkemista, kun sinun ei tarvitse pelätä että lapsi singahtaa auton eteen. Tässä esimerkki linkki sivulle, mistä niitä valjaita voisi ostaa. https://www.lastenturva.fi/lapselle/tuotteet/turvatuotteet/lasten-turva…

Vierailija
2/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vajaa 3v ikäinen omalla polkupyörällä maantiellä? Ok. No itse olisin ostanut esim seisomalaudan niihin vaunuihin ja isompi siihen.  Ja ostinkin, kun asutaan Helsingin keskustassa ja täälläkin on pakko lapsen kanssa liikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkös voi hankkia seisomatelinettä rvaunuihin? Toi potkupyörä,saattaa innostua ja lähteä...Ja sun pitää opettaa sitä lasta,että ...nyt mennään ja sun tulee pitää tästä kiinni kunnes sanon että saa päästää irti,siis joko siinä seisomalaudalla/tai jos kävelee vieressä. Muistat aina kehua kun onnistuu. ( niin opetetaan pph-lapsia pitämään kiinni) Tyhmä kysymys,kai muistat miten siellä maalla kuljetaan,vai onko teillä kävelytiet?

Toi kun auto tulee ja pysähdytään,mä tein sitä samaa. "katsotaan tästä minkä värinen auto" "onko se rekka" jne. Niin ja matka kannattaa tosiaan pilkkoa lyhyiksi suorituksiksi,jos on vaikka kivi johon istahtaa,jos ei ole penkkejä siis. Tai sitte "kumpi ekana xxx jos voi juosta,vaikka just kotiinpäin mennessä,jos siis on turvallista mennä sillai.

Niin ja hei, pikkujuttu,oma reppu selkään,se on semmonen tärkeä,voi kaupas laittaa pikku ostoksen sinne.

"Nyt lähdetään kuules asioille,otappa reppu" Se tekee reissusta lapselleki tärkeän. Ja mitä näit matkalla,löysitkö keltaisen postilaatikon?"  Alussa tarkenna kiinnipitämistä,kylläpä pidit hienosti kiinni!

Narusta voit tehä helposti lenkin siihe rattaisiin.

Vierailija
4/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta isommalle lapselle valjaat, näin lapsi voi potkupyöräillä tai kävellä, mutta pysyy kokoajan vierelläsi. Näin helpotat kulkemista, kun sinun ei tarvitse pelätä että lapsi singahtaa auton eteen. Tässä esimerkki linkki sivulle, mistä niitä valjaita voisi ostaa. https://www.lastenturva.fi/lapselle/tuotteet/turvatuotteet/lasten-turva…

Ai tavalliselle terveelle lapselle tommonen talutushihna.

Aha.

Ei.

Vierailija
5/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailun vuoksi...

Minulla on kolme lasta Helsingissä. Olen opettanut, että isommat kulkevat molemmin puolin rattaita rattaista kiinni pitäen.  Ratikkaan, junaan ja bussiin noustessa on omat jipponsa, mutta en lähde erittelemään näitä tilanteita. Täytyy vain valvoa, että kaikki ehtivät sisälle ja ulos ripeästi ja ettei esim ovea suljeta kesken kaiken. Kaupassa  myös mennään nätisti.

Uskalsin ottaa kaikki mukaan kauppaan yhtaikaa, mutta nyt kun on korona-aika, tilaamme ruuat noutopisteeseen ja haemme kotiin autolla. Päivisin ja välillä ruokaostoksillakaan en käyttänyt autoa, vaan liikuin lasten kanssa julkisilla. Nyt tarvitsemme auton, jotta pääsemme "maalle" luontoon. Väljemmin asutuille alueille pääsee kyllä autolla 15-30 minuutissa. Julkisissa on mielestäni tartuntavaara liian korkea. Leikkipuistot olen vaihtanut metsä yms. eväsretkiin.

Lapset alle vuoden nuorin ja seuraavat 2 v ja 4 v. Kannattaa totuttaa lapset pienestä pitäen, ihan niinkuin koirakin, kävelemään kontrolloidusti aina kun ympäristö sitä vaatii. Lapset oppivat havainnoimaan oikean tavan eikä yllättäviä tilanteita silloin juurikaan ole. Myös seis ja paikka ovat tärkeitä turvasanoja lapsille. En ehdi kauniisti pyytämään silloin kun liikennettä on paljon. Olen tyytyväinen siihen, että voin luottaa lapsiini. Olen nähnyt monia vaaratilanteita ja pelastanut vieraita lapsia liikenteessä. Maalla on varmasti omat murheensa.

Vierailija
6/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi lasta ja aina on liikuttu ihmisten ilmoilla. Tuplavaunut, kantoreppu, ja isompien kasvaessa rattaat sisaruslaudalla. Lapset opetettu kävelemään rattaista kiinni pitäen ja ymmärtämätön taapero kävelee aina esim tien reunassa ja minä vaunuilla vieressä, jos lähtee juoksemaan niin niillä vaunuilla voi blokata kulkutien. Jos taapero olisikin tien puolella niin kulkua ei saisi blokattua.

Vierailija
7/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kuin täällä jo mainittu, lapsi kävelee rattaiden vieressä ja aina tien ylitykset käsi kädessä, työnnän toisella kädellä vaunuja. Potkulauta tai potkupyörä toimii samoin, pysyy äidin vierellä tai perässä kapeassa kohdassa. En halunnut seisomalautaa enkä tuplarattaita, koska lapset tarvitsevat liikuntaa ja esikoinen on aina ollut reipas kävelijä. Pitää opettaa pysähtymään seis-huudosta, ja ei saa mennä edelle pitkälle yksin. Aina risteyksen / tien eteen seis. 

Vierailija
8/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Sulla on vajaa 3v ikäinen omalla polkupyörällä maantiellä?”

Juu siis kylätiellä, jossa just ja just tulee vastaan 1 traktori ja pari autoa päivässä.

Vierailija
9/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkuritko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tavalliselle terveelle lapselle tommonen talutushihna.

Aha.

Ei.

Ennen vanhaan nuo olivat ihan tavallisia. Useimmissa perheissä käytössä. Nykyään jostain syystä muuttuneet harvinaisiksi, ja sen sijaan isoja lapsia on alettu pitää rattaissa kun ei uskalleta antaa niiden kävellä.

Vierailija
10/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v 11kk ajaa polkupyörällä, jossa on sellainen "talutustanko" perässä. Sääntönä on, että ajaa vaunujen vieressä, tarvittaessa saan sitten siitä tangosta napattua kiinni.

Vierailija
11/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan kauhealta noiden lapsilaumojen kanssa. Miksi ihmiset hankkivat paljon lapsia?

Vierailija
12/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplavaunut vaan käyttöön.

Vierailija
13/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tuon ikäisellä vielä rattaat ainakin jos on vilkas. Meidän 3v on sellainen säntäilijä ja juoksija että pakko tietyissä tilanteissa ja paikoissa olla rattaissa.

Vierailija
14/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, musta vaan tuntuu että noin isom pojankossin pitäisi itse kävellä koko ajan, eikä istua rattaissa. Siksi jätin sisarusrattaat ostamatta. Poika kyllä jaksaa osan ajasta keskittyä sääntöihin, mutta saa kyllä sellaisia spurtteja välillä että ei sitä pidättele mikään...

-ap

Vierailija
15/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2,5-vuotiaalla valjaat julkisilla paikoilla ja vauva rattaissa. Toimii! Lapsi saa kävellä itse, mutta estetään vaaratilanteet.

Vierailija
16/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu siis kylätiellä, jossa just ja just tulee vastaan 1 traktori ja pari autoa päivässä.

No mikä tuossa sitten oli se varsinainen ongelma? Jos se liikenne ei ole vaaratekjiä? Kun alkuperäisestä viestistä ymmärsin, että just se liikenne on se ongelma.  

Vierailija
17/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä piti olla silmät selässäkin, kun kolmen pienen kanssa kaupungilla liikkui. ja kun lähti lasten kanssa kaupungille, silloin lähti nimen omaan lasten kanssa, ei niin, että minä lähden kaupungille, ja lapset tulevat mukaan. Eli toisin sanoen, se huomio on ensisijaisesti niissä lapsissa. Jos pitää tehdä jotain, mikä vaatii isompaa keskittymistä, silloin lapset (varsinkin se karkuun juokseva uhmaikäinen) pitää jättää kotiin tai jonkun hoitoon.

Yksi iso apu oli kantoreppu. Sellainen, missä voi kantaa 6-7 kk ikäisestä käytännössä niin isoksi, kuin äidillä jalat kestää. Hyvän lantiovyön ansiosta lapsen paino tulee lähes kokonaan sinne lantiolle. Repusta lapsi ei pääse karkaamaan, ja sieltä hän näkee laajemmalle kuin omilta jaloiltaan, joten ei ole niin isoa tarvettakaan ryntäillä mihinkään.

Väittäisin, että yksi iso juttu teillä on se, että lapsi ei ole tottunut liikkumaan ihmisten ilmoilla, joten säännöt eivät pysy vielä koko ajan mielessä. Eli lisää harjoitusta vaan, kyllä se lapsi oppii, miten ihmisten ilmoilla liikutaan.

Vierailija
18/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä tuossa sitten oli se varsinainen ongelma? Jos se liikenne ei ole vaaratekjiä? Kun alkuperäisestä viestistä ymmärsin, että just se liikenne on se ongelma.  

Siis täällä kotna maalla liikennettä niin vähän, et tulee ehkä se yks traktori päivässä vastaan . Ne tilanteet menee hyvin. Ihmisten ilmoilla tarkoitan kaupunkia, keskustaa tai kauppakeskuksia. Tai mitä vaan paikkaa jossa enempi ihmisiä ja liikennettä.

Vierailija
19/23 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aivan kauhealta noiden lapsilaumojen kanssa. Miksi ihmiset hankkivat paljon lapsia?

Tarhassa on yhdellä hoitajalla 8 lasta tai jopa enemmän. Ja silti menevät liikenteen sekaan niiden kanssa.

Vierailija
20/23 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarhassa on yhdellä hoitajalla 8 lasta tai jopa enemmän. Ja silti menevät liikenteen sekaan niiden kanssa.

Vinkit kehiin!