Näkeekö jostain kuka on katsonut verotietojani?
Vastaavasti, jos katson jonkun toisen henkilön tiedot, näkeekö hän että olen katsonut?
Kommentit (39)
Entä saako jostain tiedon, kuka on katsonut esim. rekisterinron perusteella auton omistajan, hänen osoitetietonsa yms?
Toivottavasti!
Tietäisin oman stalkkerini.
verotiedot ovat julkisia mutta ei kai sieltä näy,kuka käy.
Mitä väliä sillä on vaikka joku kävisikin.
Tarkoitatk verovirkailijaa vai julkisia tietoja?
Verotoimistoon menemällä voi stalkata koneelta verotiedot eli ne on julkista tietoa, eikä kukaan näe kuka katsonut.
Joku vastasi että kyllä näkee, niin mistä?
Ei näy. Voit mennä vaikka verotoimistoon katsomaan ilmaiseksi. Ei kysytä kuka olet eikä kenen tietoja haluat katsoa. Opastavat tarvittaessa koneen käytössä. Itse kävin katsomassa tuttujen tietoja saadakseni selville realistisen palkkapyynnön työhaastetteluihin.
Mulla on pari tietokonenörttiä kaverina. Kysynpä heiltä!
Kerro kirjoitti:
Joku vastasi että kyllä näkee, niin mistä?
Ota verotoimistoon yhteyttä. Kai ne näkee siellä logi-tiedoisa kuka sua stalkkaa.
Olen yksin asuva ja ok-tuloinen nainen. Tottakai minua ahdistaa että kuka tahansa hullu tai rikollinen voi katsoa verotuloni. En ymmärrä miksi niiden on oltava julkisia. Vain ne joilla on pahat mielessä katselevat muiden verotietoja.
Ei näy muille tavallisille henkilöille mitenkään. Eli voit vapaasti katsoa kollegasi/naapurisi/kaverisi verotiedot jos haluat.
Ei sitä näe kuka niitä on katsonut ja onko katsottu. Kuten tässä jo kerrottu, niin verotoimiston koneelta näkee jos haluaa. Harvoin niitä huvikseen kukaan jaksaa käydä katsomassa, yleensä se liittyy rekrytointiin, että katsotaan vastaako hakijan pyynti sitä mitä hän on sanonut. Jos peruste 6000e/kk palkkapyynnille on se, että kun sen saa jo tälläkin hetkellä, niin se voidaan tarvittaessa tarkastaa. Sitten on ehkä helpompi neuvotella, kun kertoo hakijalle, että sun kk-tulo oli viime vuonna verotietojen mukaan 3000e/kk, että haluatko sä tämän työn oikeasti, vai oletko vain rahan perään.
Jos olet Kelan asiakas, niin Kelan käsittelijä näkee verotustietosi. Kelan päätöksissä on aina henkilön nimi kuka asiasi on käsitellyt. Ihan aina ei verotustietoja tarvitse katsoa. Katsojasta jää "jälki" eli ei niitä huvikseen saa katsella.
Minä kävin katsomassa kollegojen verotietoja valmistautuessani kehityskeskusteluun uudessa organisaatiossa. Saatoin perustella palkkavaatimukseni, että samasta työstä maksetaan sama palkka. Kyllä kannatti!
Kone oli verotoimistossa ja sieltä tietoja katsottiin selaimelta ilman mitään sisäänkirjautumista. Niin että joo, tietokantaan jäänee jälki, että tietoja on katsottu siitä toimistosta tietyllä ajanhetkellä. Sen sijaan se, kuka niitä katsoo ei käy ilmi mistään.
Jos joku katsoo mun tiedot, niin ei mun päätyön palkka selviä. Kaikki tuskin tietää mun sivutuloista.
Minuakin kiinnostaisi tietää. Lisäksi mietin myös, näkeekö tietojen katsoja onko kyseessä palkka vai eläketulo?