Kulkeeko eskarilaisesi yksin eskarimatkan?
Jos kulkee, niin kuinka pitkän matkan?
Meidän eskariin kirjoitettiin tänään vastuuvapautuslappu, ja eskarilaisemme alkaa kulkea isosiskon kanssa ja yksinään eskarimatkat. Matkaa n. 700m ja tuttu reitti jo vuosien ajan.
Kommentit (19)
Ei.
Eskari alakerrassa mutta täytyy olla saattaja.
Ei todellakaan. Matkaa 2 km pääkaupunkiseudulla. Erittäin vaarallisia teitä matkalla.
Kulkee. Ensin pikkutietä 600 m, sitten bussilla 5 km, pysäkiltä noin 100 m eskariin. Näin kunta on se hyväksi harkinnut.
Se aika on jo jäänyt taakse kun lapsia oli eskarissa, matkaa muutama sata metriä mutta ei ikinä yksin, ei tosiaankaan vaikka rauhallinen alue. Ikinä ei tiedä mitä sekopäitä voi sattua vastaan tulemaan siinähän on eskarilainen ihan avuton. Mieluummin elettiin rauhassa asian kanssa ja kuskattiin sinne ja takaisin.
Meillä Tampereella ainakaan ei saa kulkea, on ehdottomasti kiellettyä.
Minusta 6v lapsi on ihan liian pieni vielä tuonne liikenteeseen yksin ellei se eskari sitten sijaitse ihan naapurissa eikä ole autotietä lähelläkään.
Se on todella jännä, miten nämä asiat vaihtelevat... Meidän kunnassa (silloin kun tämä oli kunta, nyt ollaan Oulua) koulun esikoulua käyvät kulkivat itsekseen, ellei äiti tietysti saattanut. Kotihoidetut siis kävivät koulun esikoulua, päivähoidetut päiväkotien esikoulua. Yli 3 km tai vaarallisen matkan takana asuvat saivat kuljetuksen. Osa näistä lapsista vuoroliikenteen bussilla.
Omani oli päiväkodissa, joten ei kulkenut yksikseen. Hänethän vietiin päivähoitoon ja haettiin päivähoidosta, se eskaripäivä oli vain siellä keskellä. Ei, vaikka päiväkoti oli kodin naapuritalossa. Osa oman alueen lapsista sitten jouduttiin laittamaan sinne bussikyytiin ellei äidillä ollut mahdollisuutta ajella edestakaisin. Usein ei ole, sillä suurin osa näistä kotihoidetuista lapsista on lestadiolaislapsia, tarkoittaa käytännössä siis sitä, että kotona on useampi nuorempi lapsi. Koululle oli matkaa melkein 3km, mutta vaaralliseksi luokiteltu matka.
Taksi kuljettaa ja minä vien pysäkille, jonne matkaa n.150m. En haluaisi lapsen menevän ainakaan vielä itsekseen. Eilen 3.luokkalainen isosisko haki pysäkiltä.
Mun mielestä eskarilaisen ei tulisi kulkea yksin, eikä muutenkaan alle kouluikäisen puistoilla tms.itsekseen, eri juttu omalla pihalla ulkoilu
Taksi kuljettaa ja minä vien pysäkille, jonne matkaa n.150m. En haluaisi lapsen menevän ainakaan vielä itsekseen. Eilen 3.luokkalainen isosisko haki pysäkiltä.
Mun mielestä eskarilaisen ei tulisi kulkea yksin, eikä muutenkaan alle kouluikäisen puistoilla tms.itsekseen, eri juttu omalla pihalla ulkoilu
Kyllä kulkee yksin tuon matkan.
Soratietä n.500m. Suora tie. Ja näköyhteys lapseen koko ajan ikkunasta.
Ensimmäisen viikon kuljin mukana, nyt menee jo siis yksin.
Reipas lapsi :) Itseasiassa myös hyvin järkevä, ei ole koskaan ollut mitenkään rämäpää joten häneen voi luottaa.
Ei, oli ehdottoman kiellettyä, vaikka matka oli täysin turvallinen (ei tienylityksiä) 300m.
Kierttettiin tätä kieltoa sillä, että annettiin parin muun eskarilaisen vanhemmille luvat viedä ja hakea. Samoin he antoivat meille vastaavat lupalaput. Sitten vuoroillamme haimme 2-3 lasta kerralla ja pihalta jatkoivat kukin omiin koteihinsa itsenäisesti. Sama aamulla, odoteltiin eskarin läheisyydessä ja sitten yhdessä sisälle.
Näin ihan käytännön syistä, meillä kaikilla oli muitakin lapsia ja eskariin viemiset ja hakemiset eivät olleet ihan helposti järjestettävissä esim kuopusten sairastellessa tai nukkuessa päiväunia. Facessa yleensä sovittiin kuka vie & hakee minäkin päivänä.
Miksi jo eskarilaisen täytyy kulkea yksin? Kysehän ei ole reippaudesta tai turvallisesta matkasta vaan siitä, kuinka pieninä Suomessa lasten halutaan itsenäistyvän. Mun mielestä eskarilainen on vielä tosi pieni
ei takuulla kulje vaikka olisi viereisessä talossa
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:33"]
Miksi jo eskarilaisen täytyy kulkea yksin? Kysehän ei ole reippaudesta tai turvallisesta matkasta vaan siitä, kuinka pieninä Suomessa lasten halutaan itsenäistyvän. Mun mielestä eskarilainen on vielä tosi pieni
[/quote]
No sekin riippuu paljon lapsesta.
Kielletty koulun säännöissä. (Turku)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:33"]
[/quote]
No sekin riippuu paljon lapsesta.
[/quoteTietysti niinkin, mutta toisaalta kyse on enemmänkin vanhemman vastuusta ja siitä miten vanhemmat asian näkee.
Kyse on myös yhteiskunnasta, kuten eräs poliisi hyvin sanoi "suomessa lasten halutaan itsenäistyvän liian aikaisin"
No ei kulje. Ei ole edes sallittua meidän kunnassa, mutta ei taatusti kulkisi, vaikka olisi luvallistakin. Ei kulkenut yksin edes ekaluokkalaisena. Nyt toiselle luokalle kulkee itse. Ja on reipas, tunnollinen ja luotettava lapsi, mutta koulumatka on pienen ihmisen havainnointikyvylle liian vaarallinen. Matkalla muutama tosi hankala tien ylitys, joissa suojatielläkin autot ajelee 50-80km/h ja näkyvyys heikko. Aikuinenkin saa olla terävänä. Lapseni on liian arvokas jäämään auton alle, joten mieluummin huolehdin, että ei mene tuonne liikenteeseen yksin liian varhain. Vahingon tapahduttua olisi myöhäistä katua. Minulla ei ole mitään tarvetta todistella lapseni reippautta ja pärjäämiskykyä kenellekään, vaikka tiedän mainiosti, että tarvittaessa hän olisi selviytynyt matkasta yksikseen jo ensimmäisellä luokalla. Minun tehtäväni vanhempana on huolehtia, että lapseni on turvassa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 07:57"]
Meillä Tampereella ainakaan ei saa kulkea, on ehdottomasti kiellettyä.
Minusta 6v lapsi on ihan liian pieni vielä tuonne liikenteeseen yksin ellei se eskari sitten sijaitse ihan naapurissa eikä ole autotietä lähelläkään.
[/quote]
Kylläpä täällä taas jeesustellaan. 6,5 vuotias tammikuussa syntynyt lapsi ei ole valmis liikenteeseen kulkemaan itsekseen eskariin, mutta 6,5 vuotias joulukuussa syntynyt lapsi on valmis kulkemaan kouluun itsekseen ja olemaan yksin kotona aamuisin ja iltapäivisin kun ei ole kunnalla järjestettynä aamupäivä ja iltapäivähoitoa.
Mitä ap:n kysymykseen tulee niin kyllä oma eskarilaiseni harjoitteli koulumatkaa kulkemalla ajoittain yksin päiväkodin vierelle. Itse menin autolla perästä ja päiväkodin pihalla sitten "luovutin" lapsen aikuisille niin ei tarvinnut mitään pyrökratiaa käydä läpi.
Ei todellakaan.