Gynekologi sanoi, että jos pudottaisin painoani 5 kg, pääsisin lievästä hirsutismista eroon
Olen siis 5 kg ylipainoinen. Se ei ole paljon, mutta sen verran kuitenkin, että vaikuttaa karvojen kasvuun. Mulla kasvaa siis jonkin verran karvoja alavatsalla, rintakehässä, leuassa, huulen yläpuolella ja nännipihojen ympärillä. Karvat eivät ole miehisiä, mutta niiden sijainti inhottaa.
5 kg painonpudotus tarkoittaisi sitä, että joutuisin jättämään sokeriset herkut pois. Syön niitä päivittäin. Jotenkin vaan kun olen punninnut tämän asian hyöty-haittasuhdetta, niin olen tullut siihen lopputulokseen, että nautin enemmän herkuttelusta kuin mitä kärsin karvoista. Siksi en ole muuttanut ruokavaliotani.
Kuitenkin joka päivä koen tästä huonoa omaatuntoa ja haluaisin pois sokerikoukusta ja painon takaisin normaaliksi. En vaan tunnu saavan mistään tarpeeksi motivaatiota. Herkuttelu antaa niin paljon mielihyvää ja lohduttaa kun masentaa.
Miltä teistä kuulostaa? Onko 5 kg ylipaino teidän mielestänne niin paljon, että sen pudottamisen vuoksi kannattaisi taistella? Ja jos on, niin saa toki antaa vinkkejä miten päästä kiloista eroon. 🙂
Kommentit (22)
Ei kai sun tarvi kokonaan herkuista luopua vaikka painoa pudotat 😊 viis kiloa on aika helppo nakki vaikka vähän syö makeaakin.
Miten se ylipaino karvankasvuun vaikuttaa??
Sokeri on pahinta huumetta... ihan terveysvaikutusten takia siitä pitäisi päästä eroon, eikä 5 kg ylipainon vuoksi. Itse olen sokerikoukussa ja inhoan itseäni sen takia, tiedän mitä sokeri tekee terveydelleni: tuhoaa sen 😔 2 viikkoa kun sinnittelee ilman makeaa niin sitten se sokerinhimo loppuu...
Mulla kasvaa paksuja mustia karvoja nännipihassa, leuassa ja ylähuulessa. Nyt painan 75 kg, vuosi sitten 10 kg vähemmän eivätkä karvat ole muuttuneet mihinkään suuntaan. Toki painonpudotus voi muuten olla terveydelle hyödyksi.
Jos nyt ylipainoa on 5 kg, se tuskin tulee pysymään siinä. Jossain vaiheessa on 10, 15, 20 kg ja silloin on jo vaikeampi laihduttaa. Kannattaisi laihduttaa nyt kun tilanne ei ole vielä kovin paha. Ja välillä pitää herkkupäivä. Itse toimisin nyt kun pudotettavaa painoa ei vielä valtavasti olisi.
Syö herkkuja, mutta pikkuisen vähemmän.
No olet selvästi jo itsellesi perustellut, miksi ei kannata laihduttaa, joten en usko, että olet siihen valmis. Lisäksi puhut laihduttamiseseta kuin se olisi mahdottomuus; käytät esim. sanaa "taistella".
Minulle ylipaino on sekä esteettinen että terveydellinen haitta, eikä mikään ruoka loppujen lopuksi ole sen arvoista. Olen myös kärsinyt syömishäiriöistä ja ruokariippuvuudesta, joten minulla on kokemusta kolikon molemmista puolista. Siksi tiedänkin, että ruoan tuoma mielihyvä on vain harhaa ja pakokeino, kun elämä on ankeaa. Ei elämän ongelmat poistu syömällä. Niihin pitää puuttua eri tavalla.
Ja itsehän en pidä edes normaalipainon ylärajalla olemista kovin viehättävän näköisenä omalla kohdallani ja minulle on tärkeää viihtyä kehossani, joten senkin takia laihduttaisin (jopa enemmän kuin 5 kg).
Ne herkut tuo mielihyvää juuri siksi kun olet niihin tottunut. Jos herkuttelun lopettaa, niitä ei edes kaipaa. Vaihda herkut vaikka alkuun johonkin kevyempään vaihtoehtoon, esimerkiksi kuivattuja hedelmiä tai tummaa suklaata. Noistakin toki kaloreita löytyy, mutta voi auttaa herkkuhimoon, jos alkuun tuntuu liian vaikealta kylmiltään lopettaa makean syöminen.
Jos gyne huomauttaa, niin onko kyseessä mahdollisesti PCO?
Vierailija kirjoitti:
Miten se ylipaino karvankasvuun vaikuttaa??
hormonitasoihin voi vaikuttaa, ja hormonit puolestaan vaikuttaa karvankasvuun.
Eipä siinä mitään menetä jos kokeilee, terveydelle hyväksi joka tapauksessa.
Ei kyllä kuulosta hirsutismilta, naisillakin kuitenkin on karvoitusta, toisilla enemmän toisilla vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
En henk.kohtaisesti edes usko, että tuo on välttämättä hirutismia. Joillakin vain kasvaa luonnostaan enemmän karvaa, se on myös geneettistä, etenkin, jos olet syntynyt tummahiuksisena.
Kyllä ylipaino voi joillain vaikuttaa karvankasvuun, koska se muuttaa hormonitoimintaa. Minä olen huomannut karvankasvun lisääntyneen tietyillä alueilla sen jälkeen, kun lihoin alipainon rajalta muutaman kilon ylipainoon.
Esim. PCOS:n hoitoon kuuluu ruokavalio ja laihduttaminen, ja PCOS:n oireita on mm. lisääntynyt karvankasvu niillä alueilla, joilla miehillä tyypillisesti kasvaa karvaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ylipainoa on 5 kg, se tuskin tulee pysymään siinä. Jossain vaiheessa on 10, 15, 20 kg ja silloin on jo vaikeampi laihduttaa. Kannattaisi laihduttaa nyt kun tilanne ei ole vielä kovin paha. Ja välillä pitää herkkupäivä. Itse toimisin nyt kun pudotettavaa painoa ei vielä valtavasti olisi.
No jaa, minulla on ollut 5 kg ylipainoa jo yli 10 vuotta. Saan suht helposti pidettyä painon tässä, mutta jos yritän pyrkiä yhtään alhaisempaan lukemaan, pomppaa paino aina takasin tähän 5 kg ylipainoon, kun yhtään hellitän äärimmäisen tiukkaa ruokavaliota. En usko, että aloittajan ongelma ratkeaa 5 kg laihdutuksella. Toki kannattaa pyrkiä terveellisiin elämäntapoihin, ettei paino tuosta enempää nouse.
Miten sä sen painon pitäisit kurissa sitten? Ei kuulosta kiinnostavan elämäntapamuutos. Toisaalta lihot vähitellen lisää, kun aineenvaihduntakin jo hidastuu entisestään ja jatkat päivittäistä herkuttelua. 5 kg ei ehkä tunnu, mutta 10 ja 20 kg ikävämmät.
Mulla oli 10v sitten bed. Tutkin asiaa paljon ja selvisi että just verensokerin äkillinen nousu ja insuliinipiikit provosoi hirsutismia. Olen nykyään 10kg lihavampi mutta ruokavaliossani ei ole enää sokeripiikkejä ja karvankasvu on vähentynyt ihan huomattavasti.
No mutta ei ne jo kasvaneet karvat pois lähde. Toki voi estää uusien kasvamista, jos laihdut. Tai sitten ei...
Kyllä runsas ylipaino voi aiheuttaa hirsuismia, mutta epäilen kyllä tuota 5 kiloa.
Alipainoisilla on yleensä liiallista karvankasvua
Erikoista että gynekologi tuollaista lupaisi.
En henk.kohtaisesti edes usko, että tuo on välttämättä hirutismia. Joillakin vain kasvaa luonnostaan enemmän karvaa, se on myös geneettistä, etenkin, jos olet syntynyt tummahiuksisena.