Mitään ei koskaan pysty itselleen ostamaan
Aina ne omat vähät rahat menee perheen ruokakuluihin ja esiteinin vaatteisiin. Nyt täytyi ostaa kumisaappaat esiteinin metsäretkelle ja niihin meni 60€. Omat vaatteet on vuosia vanhoja. Muita köyhiä?
Kommentit (42)
Kyllä 12-vuotias voi metsästä marjoja poimia myyntiin. Jos olisi välttämättä halunnut uudet hait, niin olisi saanut tienata yli puolet hinnasta ensin itse.
Todellakin toivon, että Ap lukisi ketjun viestit ajatuksella ja kenties oppisi jotain. Onko omassa ajatusmaailmassa, kasvatuskäytännöissä ja rahanhallinnassa jotain petrattavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on sitten oma syysi, kun olet lastasi lellitellyt. Olisi rahaa omiinkin juttuihin, jos et ostelisi merkkivaatteita vain koska lapsi vaatii.
En ole vaan halunnut että hänestä tulee kiusattu ja syrjäytynyt.
Ja juuri tällä tavalla edistät itse sitä että jotakuta kiusataan kumppareiden takia. Ehkä juuri oma lapsesi syyllistyy tällaiseen kun nimenomaan "vaatii" tietyn merkkiset? Selvästi hän ainakin katsoo mitä muilla on jalassa ja ajattelee kumppareiden merkin olevan tärkeää? Onko tähänkin saatu malli kotoa?
Meillä on 12- vuotiaalle kelvannut ihan mitkä vaan kumpparit eikä tietääkseni kukaan ole niiden merkkiä koulussa kytännyt.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ostan lapselle joskus jotain kalliimpaa syrjinnän pelossa. Mutta en aina, en halua omalta osaltani ruokkia sitä että vähävaraisia syrjitään. Joskus ostan myös halvempaa kuin mihin olisi varaa ihan tästä syystä. Lisäksi olen alkanut laittaa pienen summan säästöön heti pakkapäivänä, että voin ostaa joskus jotain itsellenikin
Eipä mun lapsellani paljon merkkituotteita ole. Nytkään en ostanut yhtään mitään kun koulu alkoi. Kun on vuosikymmeniä olleet alle 1000€/kk tulot niin eipä niistä paljoa ostella. Koko perheen tulot yhteensä 2100€/kk.
Ei voi olla niin tyhmä ihminen, että ostaa 60e kumisaappaita persaukisena. Itse olen ns. parempiosainen, enkä ikimaailmassa ostaisi tuollaisia, teini saisi mieluummin murjottaa jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Kumppareita saa 5-10e.
Näyttämisen haluasi maksoit 60e
Mistä saa esiteinille uudet kumpparit 5 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppareita saa 5-10e.
Näyttämisen haluasi maksoit 60eMistä saa esiteinille uudet kumpparit 5 eurolla?
Ei varmaan mistään eikä tässä ketjussa ollut kumppareista kyse vaan siitä ettei ylipäätään ole ikinä varaa ostaa mitään itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppareita saa 5-10e.
Ei varmaan mistään eikä tässä ketjussa ollut kumppareista kyse vaan siitä ettei ylipäätään ole ikinä varaa ostaa mitään itselleen.
Siihen, että ei ole ikinä varaa ostaa mitään itselleen, saattaa ihan vähän liittyä se, että esiteinille ostetaan 60 euron kumppareita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppareita saa 5-10e.
Siihen, että ei ole ikinä varaa ostaa mitään itselleen, saattaa ihan vähän liittyä se, että esiteinille ostetaan 60 euron kumppareita...
Kyllä ne melkein kaikki rahat menee laskuihin.
Se on voi voi. Maailmassa on isompiakin murheita.
Nyt on merkittömyys muodissa. Oma samanikäisen tyttö on todella trenditietoinen ja heillä koulussa noussut kevään ja kesäloman aikana trendiksi ettei logoja ja merkkejä saa olla ainakaan näkyvillä. Aina on ostettu uusi reppu kouluvuoden alkuun (se on meillä sellainen traditio jolla juhlistetaan uutta alkua ja koulumenestystä) ja aikaisempina vuosina on 100€ mennyt Kånkeniin, erikoisMallin Vansiin jne, mutta tänä vuonna tyttö halusi merkittävän repun KappAhlista joka maksoi 24,90€ ja oli melkeinpä ilmainen sillä kamppis osta 3 maksa 2 ja samalla ostettiin myös kahden uudet housut (koska kasvanut pituutta kesällä ja vanhat housut liian lyhyet). Meillä ei ostettu yhtään merkkivaatettakaan ja viime syksyn 50€ huppareiden tilalla on nyt merkittömiä markettipaitoja joiden yhteishinta jäi alle 30€. Ja tytön kumpparit viime syksyltä, Prisman mustat Houset hintaan 9,90€ kelpaavat jalkaan kuten viime vuonnakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppareita saa 5-10e.
Kyllä ne melkein kaikki rahat menee laskuihin.
60 euroako muka ei ole rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on sitten oma syysi, kun olet lastasi lellitellyt. Olisi rahaa omiinkin juttuihin, jos et ostelisi merkkivaatteita vain koska lapsi vaatii.
En ole vaan halunnut että hänestä tulee kiusattu ja syrjäytynyt.
Voi kuule,ne keksii vaikka mistä kiusaamisen aiheen,vaikka näppylä,ei osaa x asiaa,mitä tahansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiteinihän voisi vähän käydä kesätöissä niin kuin aina ennen maailmassa on ollut tapana kun ei ollut passauskulttuuria.
Ei taida 12v saada töitä.
Kyllä mä ainakin jo leikkailin nurmikoita tuon ikäisenä kesätöikseni.
No mutta,jos asuu alueella missä ei ole nurmikoita,esim meillä tgäällä ei ole, Pikku läntit pihaa,ei mahtuisi edes ruohonleikkuri. Ja kaupunkialueilla on huoltofirmat. JA lapset ei saa käyttää tiettyjä koneita ennen kuin ovat tietyn ikäisiä.
Ja joo,kaupungissa ei ole marjojakaan eikä sieniä ja aikuisia pilvin pimein pulloja keräämässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppareita saa 5-10e.
Fida,konttitorit,kierrätyskeskukset,onhan noita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppareita saa 5-10e.
Näyttämisen haluasi maksoit 60eNuo on hai kumisaappaat. Ei muita suostu pitämään.
No meillä olisi sitten jalat märkinä.. en tod kasvuikäisen kumppareihin, joiden käyttö on 1-2x vuodessa, laittaisi 60 euroa. Eikä ole edes niin tiukkaa rahallisesti meillä.
Siitä tuli lappu koulusta kotiin että kumisaappaat on oltava jalassa.
”Ei muita suostu pitämään.” No, nyt ois opittava.
Mulla on tulot todella hyvät, oon eronnut äiti. Lasten isä hyvätuloinen ja hoitaa puolet.
Todellakaan ei jotain harvoin käytettävää varustetta osteta ovh:lla uutena marketista, koska muu ei muka vaan kelpaa.Muksut opetettu pitämään suu supussa vanhempien tuloista, ja puolet kamppeista merkitöntä kirpparilta ostettua. Kuudesluokkalainen tyttö, koulussa joka täys merkkivaatetettuja kermap*rseitä.
Meillä ei olis mennyt läpi ”en suostu pitämään kuin uusia Nokian Haita”.
Alkuvuoden tienasin neljää tonnia kk käteen verojen jälkeen. Lapset nähneet, kun ostan uffilta Marellan jakkuja parilla eurolla töihin. Säästetty raha kasvaa korolle korkoa.
Kurahousuista kumppareihin ja ratsastusvetimistä luistimiin tavara on kierrätetty kaveripiirissä. Käytettynä hankitaan kaikki ”ohimenevä”, sitten panostetaan siihen, mikä pitkäikäistä tai päivittäin käytössä, vaikka hyvään polkupyörään ja turvalliseen, mukavaan kypärään.Opeta lapselle rahankäyttöä. Moni parikymppinen ei ikinä anna vanhemmilleen anteeksi sen taidon opettamisen laiminlyöntiä.
No,en saanut kuin puolitoistatuhatta käteen ja siitä sikakallis vuokra. Mutta niin vaan ostettiin kunnon vaatteet,ei mitään "merkillisiä" asialliset ja siistit.
Ja niin vaan on nytkin aikuisena tarkka,mutta ei suostu maksamaan älyttömyyksiä mistään,eikä mitään missä on mainoksia.
Ei ole kuulema mainosteline!
On jo hankkinut oman asunnon ja siihen tarvikkeet,hyvää,laadukasta kamaa...kannattaa opettaa pienestä pitäen rahankäyttöön!
Minä sain teininä Nokian Kontio saappaat. Varmaan oli silloin kallis hankinta perheelle, mutta saappaat edelleen ehjät ja käytössä mulla yli 20 vuotta myöhemmin.
Jos ap:tä yhtään lohduttaa, niin toivottavasti lapsen jalka ei enää kasva. Nyt hänellä on hyvät saappaat moneksi vuodeksi!
Katsoin just et mun netto 5300€ eli köyhyydestä en tiedä mitään enkä voi valittaa MUTTA silti mä ostan mun tyylitietoiselle esiteinille Prisman peruskumpparit 15€
Teepä ens kerralla samoin ja jää peräti 45€ käyttää ihan itseesi
Täältä löytyy toinen köyhä! *vilkuti vilkuti* Vaikka aloituksesi taitaakin olla provo. Aika passiivisaggressiivista toimintaa köyhiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain teininä Nokian Kontio saappaat. Varmaan oli silloin kallis hankinta perheelle, mutta saappaat edelleen ehjät ja käytössä mulla yli 20 vuotta myöhemmin.
Jos ap:tä yhtään lohduttaa, niin toivottavasti lapsen jalka ei enää kasva. Nyt hänellä on hyvät saappaat moneksi vuodeksi!
Ei muuten ole, kontiot on hyvät Hait ihan surkeat
Pinttyy nopeasti likaisen näköiseksi, kylmät ja helvetin liukkaat
Minäkin ostan lapselle joskus jotain kalliimpaa syrjinnän pelossa. Mutta en aina, en halua omalta osaltani ruokkia sitä että vähävaraisia syrjitään. Joskus ostan myös halvempaa kuin mihin olisi varaa ihan tästä syystä. Lisäksi olen alkanut laittaa pienen summan säästöön heti pakkapäivänä, että voin ostaa joskus jotain itsellenikin