Mitä teen, kun mulla on paljon käteistä?
Olen työkokeilussa ja pomo on maksanut mulle palkkaa käteisenä. Sanoin, ettei tarvitse, koska saan työttömyyspäivärahaa lisineen, mutta hän on silti halunnut maksaa. Vaihtelevia summia 150-400 e viikossa. Olen kokeilun aikana nyt säästänyt useamman tonnin.
Hän ei ole mitenkään "salaa" maksanut, on vaan sellainen, että käyttää käteistä mieluummin.
Haluaisin viedä rahat pankkiin, koska itselle olisi paljon helpompi maksella sieltä asioita, mutta kysyykö pankki syytä reilun kolmen tonnin tilillepanolle? Ja jos kysyy, niin mitä siihen voi sanoa? Jos kerron totuuden, niin ovatko he ilmoitusvelvollisia kelalle?
Kommentit (23)
"Paljoksi" käteiseksi en vielä kolmea tonnia kuitenkaan kutsuisi. Se on suunnilleen keskimääräinen kuukausipalkka. Kymppitonni ja siitä ylöspäin on paljon käteistä. Köyhä ei voi käytännössä maksaa kortilla ollenkaan vaikka kortti olisi, koska ei pääse eroon toimeentulotuesta. Itse olen tuossa tilanteessa. Mulla on Visa, mutta joudun maksamaan käteisellä koska en voi laittaa säästöjäni tililleni. Säästöjä, jotka on siis aivan laillisesti säästetty toimeentulotuesta, mutta luettaisiin tuloksi jos panisin ne tilille.
Kafkamainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
"Paljoksi" käteiseksi en vielä kolmea tonnia kuitenkaan kutsuisi. Se on suunnilleen keskimääräinen kuukausipalkka. Kymppitonni ja siitä ylöspäin on paljon käteistä. Köyhä ei voi käytännössä maksaa kortilla ollenkaan vaikka kortti olisi, koska ei pääse eroon toimeentulotuesta. Itse olen tuossa tilanteessa. Mulla on Visa, mutta joudun maksamaan käteisellä koska en voi laittaa säästöjäni tililleni. Säästöjä, jotka on siis aivan laillisesti säästetty toimeentulotuesta, mutta luettaisiin tuloksi jos panisin ne tilille.
Kafkamainen tilanne.
Tämä onkin minusta se käsittämtön tilanne.
Jos olet säästäväinen et saa samoja tukia kuin tuhlaava.
Rahaa on hyvä olla jo ihan siksikin, jos tulee esimerkiksi tarve muuttaa. Tarvitsen takuuvuokran, jne.
Vain idiootilla ei ole käteistä sukanvarressa, jos olet tuilla elävä köyhä. Voi tulla tiukka paikka milloin vain.