Omistamassamme rivitaloasunnossa vessanpytty rikki. Miten toimitaan?
Ilmeisesti vessanpytty kuuluu taloyhtiön vastuulle? Otetaanko siis yhteyttä isännöitsijään, joka tilaa putkimiehen paikalle? Vai voimmeko itse soittaa putkimiehen tekemään homman ja antaa laskun taloyhtiölle?
Kommentit (26)
Ostatte uuden pytyn. Kylppäriremontitkin maksetaan itse, altaat ja muut.
Tsiisus. Miten olette ikinä osanneet ostaa asunnon?
Riukupaskalle metsään sitten vaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 20:47"]
[/quote]
Wc-pönttö kuuluu nykyään taloyhtiölle, eli se on yhtiövastikkeella katettavaa kulua. Ei todellakaan kannata omilla rahoilla ostaa.
http://www.kiinteistohuoltomaatta.fi/tiedotteet/vastuunjakotaulukko.pdf
Tietty jos olette rikkoutumisen aiheuttaneet omalla toiminnalla, sitten asia on eri, mutta tuon mukaan vastuu olisi taloyhtiön. Mutta taloyhtiön vastuu ei koske mitään hienostelua, eli korkeintaan vastaava kuin minkä taloyhtiössä on alunperin ollut tai millaiset esim. taloyhtiö on määrännyt remontissa. Olen remonttialan konttorirotta ja silloin tällöin ihmiset koettaa taloyhtiön maksamaan hienompia kuin mitä suunnitelmissa on - kaikille samanlaiset. Ei, vaan niistä määritellään asukkaille erikseen lisähinnat.
Taloyhtiö korvaa tilalle vastaavan pytyn. Jos samaa mallia ei ole saatavilla, niin tilalle saa jonkun samantapaisen. Ainakin meidän taloyhtiössä myös se on mahdollista, että selvitetään vastaavan pytyn arvo. Jos haluaa kalliimpaa designia, voidaan sopia taloyhtiön korvaavan peruspytyn arvon verran uudesta pytystä, jolloin erotuksen maksaa asukas.
Vastuunjakotaulukon mukaan pytty kuuluu taloyhtiölle. Ilmoitat siis ensin isännöitsijälle ja sovit hänen kanssaan kumpi tilaa putkimiehen paikalle ja maksatko laskun ensin itse perien sitten summan talolta vai lähetäänkö lasku suoraan taloyhtiön nimiin.
Miten te sen rikoitte? Onko joku teillä niin fläsä että hajotti sen pöntön?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 20:56"]
[/quote]
Tiedoksi vain ilkeilijälle, että mikäli pytty on asennettu oikein, se kestää ~panssarivaununkin. Jos pytty hajoaa ihmisen painosta, joko pytty on viallinen ja/tai se on väärin asennettu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 20:56"]
[/quote]
Ei kai nyt vessanpöntötkään ikuisesti kestä.
Vesikalusteet kuuluvat yhtiölle, soita isännöitsijälle.198
Ihan kuule itse maksatte, kun olette itse rikkoneet. Ei kuulu taloyhtiölle. Onpa tietämätöntä sakkia!
[/quote]
Kylppäriremontti maksetaan itse silloin kun haluaa tehdä oman remontin. Käyttökelpoisen altaan vaihtamista uudempaan ei taloyhtiö maksa. Taloyhtiö maksaa, tosin viime kädessä osakkaat, jos tehdään yhteisesti sovittu remontti missä vaihdetaan kalusteet. Mutta taloyhtiö maksaa vain sellaiset kalusteet, mistä on sovittu tai jos haluaa erilaisen, mutta vastaavanhintaisen. Erotuksen maksaa osakas.
Omistat asunnon mutta siella olevan vessanpytyn omistaa joku muu? Onpa omituista.
t.ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 21:20"]
[/quote]
Kylppäriremontti maksetaan itse silloin kun haluaa tehdä oman remontin. Käyttökelpoisen altaan vaihtamista uudempaan ei taloyhtiö maksa. Taloyhtiö maksaa, tosin viime kädessä osakkaat, jos tehdään yhteisesti sovittu remontti missä vaihdetaan kalusteet. Mutta taloyhtiö maksaa vain sellaiset kalusteet, mistä on sovittu tai jos haluaa erilaisen, mutta vastaavanhintaisen. Erotuksen maksaa osakas.
[/quote]
Ja rikotun pytyn.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 20:54"]
http://www.kiinteistohuoltomaatta.fi/tiedotteet/vastuunjakotaulukko.pdf
Tietty jos olette rikkoutumisen aiheuttaneet omalla toiminnalla, sitten asia on eri, mutta tuon mukaan vastuu olisi taloyhtiön. Mutta taloyhtiön vastuu ei koske mitään hienostelua, eli korkeintaan vastaava kuin minkä taloyhtiössä on alunperin ollut tai millaiset esim. taloyhtiö on määrännyt remontissa. Olen remonttialan konttorirotta ja silloin tällöin ihmiset koettaa taloyhtiön maksamaan hienompia kuin mitä suunnitelmissa on - kaikille samanlaiset. Ei, vaan niistä määritellään asukkaille erikseen lisähinnat.
[/quote]
Entäs jos edellinen on vaihtanut sinne koreemmat?
Itse asiassa tiedän yhden tapauksen, jossa vessanpönttö hajosi kun perheen ylipainoinen isä istahti sille :) Mutta olet oikeassa, ilkeähän tuo mun kommentti oli, anteeksi.... t. 11
Taloyhtiö maksaa perusmallin ja jos haluaa fiinimmän pitää maksaa väliraha.
Soitatte isännöitsijälle. Jos teillä on joku sopimushuoltoyhtiö, niin ne käyvät sen vaihtamassa. Itse ei voi lähteä sooloilemaan.
Ja kyllä, kuuluu taloyhtiölle wc-pytyn vaihtokulut.