Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syödäänkö teillä ruskeaa kastiketta ilman lihaa tms?

Vierailija
21.08.2013 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen, että syökö joku ruskeaa kastiketta ilman että siihen lisätään jotain, siis makkaraa, lihaa tai vastaavaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tosin laitan sitä kasvispihvin ja perunoiden päälle.

Vierailija
2/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei edes niillä lihoilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lihallehan on ruskea kastike. Eihän sitä pelkästään syödä.

Ja kalalle on valkokastike.

Vierailija
4/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö ruskeaa kastiketta koskaan, lihalla tai ilman. En pidä mausta.

Vierailija
5/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä ruskeasta kastikkeesta ollenkaan mutta mies ehdotti kerran ruuaksi ruskeaa kastiketta ja perunoita. Miehen mielestä se olisi ollut hyvä ruoka mutta minä olin vähän eri mieltä. 

Vierailija
6/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea kastike on hyvää jos sen osaa tehdä. :)

Vierailija
7/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:41"]

Ruskea kastike on hyvää jos sen osaa tehdä. :)

[/quote]

Nimenomaan, komppaan tätä. Mä olen syönyt ihan järkyttävän makuista "ruskeaa kastiketta", mutta oikein tehty voi-jauhosuurus ja kunnollinen haudutus, sopivat mausteet. Todella hyvää!

Vierailija
8/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä. Olen elänyt köyhän lapsuuden ja meillä oli tosi usein perunaa ja ruskeaa kastiketta, välillä jopa viikko kausia samaa. Onneksi itssellä on varaa parempaan.

Vierailija
9/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tehty ruskeaa kastiketta usein kasviksille :)

Vierailija
10/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan tehdä sellaista ruskeaa kastiketta, jota kaikki muut kehuvat, mutta sellaista en osaa tehdä, että itse pitäisin eikä siinä ole kukaan muukaan onnistunut. Jauhoja, rasvaa ja vettä perusaineet ja tietty sitten mausteet. Miksi sitä kukaan yleensä haluaa? Minä maustan ruokani mieluummin ilman jauho-rasvaseosta Vastauksestani voit päätellä, ettei tehdä edes lihalle. 

Vierailija
11/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lihaa aina, mutta yleensä lisänä on jotain muuta. Kasviksia, tofua, soijapihvejä, jne.

Vierailija
12/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syödä. Tiedän mitä tarkoitat, suomalaista versiota ruskeasta kastikkeesta.

Sauce demi-glacen johdannaiset maistuvat erittäin hyvin ja uskon että kaikki niistä pitävät lihalla tai ilman.

Kastike kruunaa annoksen. Osaan tämän taidon hyvin ja olen jopa ammatikseni tehnyt ruokaa.

Niin ja vehnäjauhoa en käytä enkä rasvaakaan saadakseni tummaa hyvää kastiketta. Lähdetään liikkeelle luista, kalvoista, kasviksista jne. Pitkä keittoaika on kaiken a ja o.

Vierailija
13/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis tarkoitin nimenomaan sitä, että syökö joku sitä rasva-vehnäjauho-kastiketta niin, että lisukkeena on perunat, mutta muuta ei ole (paitsi salaatti tms, mutta ei pihvejä, ei lihaa, ei makkaraa, ei nakkeja...)

Ap

Vierailija
14/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän me keski-ikäiset ja vanhemmat olemme syöneet lapsuudessamme ehkä riittävästi. Kastikkeen lisäksi oli tietysti kattilallinen kuoriperunoita. Salaatin virkaa teki muutama viipale suolakurkkua tai joskus etikkapunajuurta.

Teen edelleen joskus ruskeaa kastiketta, jossa haudutan kasslerpihvit tai palapaistin. En tee perinteistä rasvasuurusta, vaan kun olen paistanut lihat pannussa, sekoitan jauhot ja veden ja kaadan pannuun. Siitä tulee aika vaaleaa kastiketta. Lisäämällä sipulia, jonka usein jätän kiehumaan kokonaisena kastikkeeseen, sekä suolaa ja mausteita maun mukaan, soosista tulee ihan hyvää potun ja lihan kyytipoikaa. Salaattikin on nyt ihan jotain muuta kuin suolakurkkua!

Vierailija
15/15 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-anoppi tuota kerran teki. Sitten kun oltiin syöty ja kerättiin kamat takasin jääkaappiin, niin se huudahti että täällähän tämä nakkipaketti on,miksette sanoneet mitään.  No, sitten grillattiin nakit jälkkäriksi.

Meillä on tuota perusruskeeta joskus lihapullille, jos on keitinperunat lisäksi. Makaroni ja lihapullat on tomskukastikkeessa, ja muusin kera menee ilman kastiketta. Muuten se on kyllä sellanen muinaisjäänne joka saisikin jäädä historiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän