Suomalainen, määrittele puhtaus!
Olemme muuttamassa uuteen vuokra-asuntoon. Asuntoon, jossa aiemmin asui yksilapsinen perhe, asiallisen ja siistinoloinen sellainen. Olimme ajatelleet selviävämme asunnon siivouksesta yhdellä päivällä. Taisimme olla väärässä. Ikkunat ovat paksun pölykerroksen alla. Uuni on likainen kuin mikä. Okei, nämä osasin odottaakin. Avasin roskiskaapin, ei pinttynyttä ruokajätettä totesin iloisena.
Vedin hanskat käteen ja kävin seuraavaksi vessan kimppuun. Puolet vessan peilistä oli valkoisen tahran peitossa, en valittanut. Lavuaarin ylle oli ruuvattu hammasharjamuki, vedin sen irti ja kurkkasin sisälle, mukin sisäosa oli täynnä kuivunutta hammastahnaa ties miten monen viikon (kuukausien?) ajalta. Heitin roskiin. Pesin lavuaarin, suihkutin vettä, ruskea vesinoro valui viemäriin.
Käännyin pesemään vessanpytyn. Pytty oli jokapuolelta ruskeiden tahrojen peitossa, ei varmaan tarvitse sanoa alkuperää. Sisäosa oli tummankeltainen. Päätin pitää tauon. Olen nyt kotonani, syötin ja nukutin lapset, istun koneella kirjoittamassa ensimmäistä kertaa elämässäni vauva-palstalle. Mies kävi ostamassa lisää siivoustarvikkeita sillä omamme eivät riitä.
Muuttaessamme nykyiseen asuntoomme, tämä oli yhtälailla likainen. Vessa oli ruskean ympäröimä ja suihkutilan viemäristä vesi ei kulkenut sillä tämä oli täynnä hiuksia. Ihmettelin asiaa, edellisistä asukkaista herralla ei ollut hiuksia ja rouvalla oli lyhyeksi kynityt, olivatko ne heitäkin edeltäneen asukkaan hiukset? Roskiskaapin pohjaan oli kaatunut vauvanpuuroa, kokonainen lautasellinen tai kaksi. Kaavimme sen irti lastalla ja jouduimme käymään vielä maalikaupoilla.
Edellisessä kodissamme oli katonrajassa hämähäkinseittejä, vessaa en edes mainitse. En myöskään ehdi selittää ensimmäisen asuntomme likaisuutta.
Kysymykseni kuuluukin, onko tämä yleistäkin? Siis onko tämä suomalainen käsitys puhtaudesta. Olen vaihtanut niin monta asuntoa Suomessa, että alan uskomaan näin. Olen asunut sekä kalliissa Saton asunnossa keskustassa, opiskelija-asunnossa, että kaupungin vuokra-asunnoissa, kaikissa sama homma.
Ja kuka minä olen? No jos sillä on väliä, olen 25- vuotias kahden pienen lapsen äiti. Olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa ja mieheni opiskelee ja käy töissä. En ole suomalainen, täällä olen kuitenkin kasvanut ja minulla ei ole mitään suomalaisia vastaan. Toivon, että kirjoitustani ei oteta henkilökohtaisesti. Käyn nyt peseytymässä päivän toista rukousta varten ja jatkan hommia.
Muihin valkoisiin maihin verrattuna Suomi >voi< ehkä olla likainen, mutta tällöin vertailun kohteena lienevät kehittyneimmät maat.
Jos lähimmäistesi rakentamassa maassa asiat olisi rakennettu paremmin, asuisit varmasti siellä.