Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella hyvänlaatuinen kasvain luussa

Vierailija
20.08.2013 |

Sattuuko jollakulla olemaan kokemusta vastaavasta? Mitä tarkoittaa ja mitä siitä seuraa? Vaatiiko leikkaushoitoa vai jääkö paikoilleen? Koko tällä hetkellä noin 0,5cm, mutta kasvaa voimakkaasti. Juuri saatiin tämä tieto ja seuraavaa lääkäriaikaa odotellessa ajatukset tietysti laukkaa ja huoli pyrkii pintaan... Jo sana kasvain tuo kylmiä väreitä. :-(

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan sääressä luukasvain. Virallista nimeä muista. Mutta oli semmonen että jatkoi kasvuaan niin kauan kun mun kasvu jatkui, sitten myös kasvaimen kasvu loppui. Otettiin koepala, kaavittiin tyhjäksi ja täytettiin lantiosta luumassalla kuopat ja sitten oli vielä unohtunut osa ja leikattiin kolmannen kerran. Edelleen leikkauksien jälkeen kasvainta jäi jonkin verran jäjelle. Mutta kasvu loppui siis kun mun kasvu loppu. Vaivaa välillä kipeytymällä, siis leikattu kohta, jos esim tauon jälkeen lisää liikuntaa reippaasti. On kuvattu aikuisena eikä ole muuttunut miksikään. 

Onneksi lapsesi kasvain on hyvälaatunen. Ja toivotaan että saatte asioihin pian selvyyden. :)

Vierailija
2/11 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsellani oli myös kasvain sääriluun sisällä. Leikattiin pois ja oli hyvän laatuinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on useita hyvänlaatuisia kasvaimia luissa, pääasiassa jalkojen alueella. Lääkärit ovat sanoneet, että tämän tyyppiset luukasvaimet eivät kovin helposti muutu pahanlaatuiseksi.

Osa kasvaimista on leikattu, ja leikkaukseen on päädytty yhteensä kolmesta eri syystä. Yksi kasvain oli hyvin näkyvä, se poistettiin. Pari luupattia olisi saattanut häiritä liikeratoja, ne on poistettu siksi. Yksi kasvain oli voimakkaasti rustoinen, ja sen hoitava lääkäri halusi poistaa ilmeisesti siksi, että rustoisten luukasvainten riski muuttua pahanlaatuisiksi on hieman suurentunut. Omani oli hyvänlaatuinen, onneksi.

Myös minulla luukasvainten kasvaminen päättyi pituuskasvun päättymisen jälkeen. Mahdollisesti raskauksien aikana on saattanut tapahtua pientä kasvua.

Luukasvaimet eivät ole millään tavalla häirinneet elämääni. Olen aina urheillut, eikä vaiva ole koskaan häirinnyt urheiluharrastuksiani tai muutakaan elämää. Joskus pituuskasvun aikana raajojani on ehkä pakottanut keskimääräistä enemmän, mutta kipu ei ole silloinkaan ollut voimakasta.

Ap:lle haluaisin sanoa, että patti on syytä tutkia, mutta automaattisesti nuo eivät ole vaarallisia. Itsekään en mielelläni käytä sanaa kasvain juuri siksi, että kasvain herättää helposti suurta pelkoa.

Vierailija
4/11 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poistettiin peruskouluikäisenä hyvänlaatuinen kasvain jalkaterästä. Ihan paikallispuudutuksessa meni. Se poistettiin, koska se olisi kenkiä pitäessä ollut alttiina puristusksille ja hankauksille. Kyllähän se jalka oli leikkauksen jälkeen kipeä jonkun aikaa ja sain sairauslomaa. Mutta nuo kannattaa poistattaa sellaisista paikoista, joissa ne ovat alttiita jatkuvalle hankaukselle tms.

Vierailija
5/11 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihan oikeasti, tämä ei ole oikea foorumi näille.

Lapsesi voi kuolla. Et sanonut hyvänlaatuisen kasvaimen tyyppiä, mutta näitä on vaikea tutkia ja monesti kasvain onkin pahanlaatuinen. Hyvänlaatuisetkin uusivat usein ja vaativat uusintaleikkauksia - tällöin poistettavan kudoksen määrä tietysti kasvaa. Luiden leikkaukset vaativat isoja leikkauksia, sillä mukana täytyy poistaa viereisiä kudoksia. Ne aiheuttavat isoja kudospuutoksia ja sitä kautta epämuodostumia, jotka vaikuttavat ulkonäön lisäksi tuki- ja liikuntaelimistön toimintaan.

Vierailija
6/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkenna sen verran, että minkä tyyppinen ("niminen") kasvain kyseessä?

Vierailija
7/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti leikkaavat sen pois.

Vierailija
8/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luussa oleva kasvain heikentää luuta sijaintipaikassaan, luu saattaa siis murtua tai katketa kasvainkohdasta helposti.

Vierailija
9/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaavat sen pois, ja mahdollisesti jos sitä luuta on jo vähentynyt oleelliesti, niin siirtävät luuta siihen tilalle.

Vierailija
10/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaintipaikka on nilkka ja kasvaimen tyyppi varmaan selviää jatkotutkimuksissa. Ap

Vierailija
11/11 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anerysmaattinen luukysta tai jotain tonne päin oli mun pojalla sääriluun alapäässä... Leikattiin ja täytettiin... Nyt muutama vuosi leikkauksen jälkeen leikattu jalka kipuilee juuri siitä kohdasta missä kasvain oli luussa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi