Mitä mieltä olette vajaa 2-vuotiaan lapsen tv:n katsomisesta?
Meillä tyttö on tällä hetkellä 1v 9kk vanha. Hän ei tykkää katsella lainkaan telkkarista esim.lastenohjelmia/piirrettyjä, mikä ei todellakaan haittaa minua lainkaan..päinvastoin. Vähän aikaa sitten saatiin TI-Ti -nallen Taikarunpu -video, jota tykkää kuitenkin jonkin aikaa päivittäin katsoa. Kyseisessä videossa on ainoastaan lauluja ja lapset yhdessä Riitan kanssa leikkimässä niiden tahtiin. En itse katso lainkaan tarpeelliseksi tv:n katsomista tuon ikäisellä, mutta nämä musiikkivideot tuntuvat lapsen mielestä niin kivoilta =)
Voinko " turvallisin mielin" antaa katsoa ja kuunnella tuota vai pitääkö potea huonoa omaatuntoa, että lapsi istuu tv:n ääressä hetken päivässä?
Tämä on tottakai mielipideasia, mutta kysynpä kuitenkin =)
Kommentit (7)
ja katsoo juuri noita TiTi-nalleja. Meillä niitä on useampi ja lähes päivittäin hän niitä haluaa katsoa. Laulaa ja leikkii niitä mukana ja muulloinkin (osaa siis paljon jo ulkoa niitä kuten muitakin lastenlauluja) enkä pidä tätä katsomista pahana ollenkaan kunhan ei katso tuntitolkulla päivässä. Ei jaksa katsoa telkkarista kuin huvituttia, jotain muuta sit ihan satunnaisesti.
En pidä tärkeänä että lapsi katsoo telkkaria ollenkaan, mutta kun isosisko kohta 5v. katsoo telkkaria, ei voi välttää et pienempikin katsoo. Meillä tosin katsotaan VAIN ylen lastenohjelmia, eikä niitäkään kaikkia toki. Ja vidella meillä on Teletappeja, himpuloita, puppea, muumeja joitain lähinnä.
Tunti päivässä on kyllä lapselle kuin lapselle riittävästi ellei liikaakin noita telkkarijuttuja mielestäni. Lisäksi pidämme oman telkkarin katselun lasten aikana minimissä eli ei juuti lainkaan katsota, kun se passiivinen telkkarin katsominen on vahingollista.
Eli meillä katsotaan huvituttia, joita olen myös nauhoittanut, mutta olen rajannut ajan että tunti/päivä. Yleensä katsotaan joka aamu kun ollaan herätty ( saa äitikin herätä rauhassa, juoda kupin kahvia ja lukea lehden...) ja joskus päiväunilta herättyä. Itse en pidä musiikkiohjelmia (kuten titi nalletkin) pahana, siinähän oppii monenlaista. Meidän neiti ainakin osaa jo monta laulua ja lorua ja keksii myös omia lauluja jatkuvasti. Mielestäni nuo ohjelmat kehittävät myös kielellisesti ja rikastuttaa mielikuvitusta.
joskus katsotaan myös teletappeja, mutta nekin ovat mielestäni " turvallisia" , nehän on kehitetty " vauvoille" ajatellen juuri kielellistä kehitystä ( toistoa paljon). Joskus sattuu pikku kakkonen kohdalle, sieltä tyttö jaksaa joitain lyhyitä juttuja katsoa. Vielä ei jakseta keskittyä mihinkään nalle puh elokuviin tms ja hyvä niin. Olen sitä mieltä, että tv ei ole tän ikäisille välttämättömyys, mutta kyllä se joitain arkipäivän tilanteita helpottaa ja voi olla jopa kehittävä. Ja vanhemman pitää ehdottomasti tietää tarkalleen mitä lapsi katsoo ja mieluiten katsoa lapsen kanssa. Itse en kyllä anna katsoa mitään missä räiskettä ja paisketta, yritän suojella siltä mahdollisimman pitkään. Myös turha tvn aukipitäminen on lopetettu meillä, tulee turhaa taustahälyä ja lapsi saattaa vahigossa jäädä tuijottamaan jotain mitä ei todella saisi katsoa, kun tuolta kun tulee keskellä päivää mitä sattuu...
Mutta näin meillä!
Minun on ihan pakko kysyä AP:lta, että mitä haittaa siitä mielestäsi voisi olla? Niin pitkään kuin tv:n katsominen ei ole muusta pois (ulkoilu,perheen kanssa yhteisen ajan viettäminen jne.), niin en usko sen haitaksi olevan. Mutta tässä puhun nimenomaan tämäntyyppisistä ohjelmista kuin AP mainitsi. Ei siis räiskintä- ja taisteluohjelmia, eikä tuntitolkulla tv:n tuijottelua muutenkaan. Yle:llä tulee mielestäni laadukkaita lastenohjelmia, eikä niitä mielestäni kannata vältellä syystä että, niin hyvän vanhemman kuuluu tehdä. En ole missään törmännyt sellaisiin tutkimuksiin, joissa olisi todettu vastaavista ohjelmista kohtuullisesti katsottuna haittaa olevan. Työskentelen kasvatusalalla ja uskaltaisin sanoa, että tälläisista ohjelmista voi jopa olla hyötyä lapsen tulevaisuudessa. =)
perusteltua silloin, kun töllötetään liikaa tai ohjelma ei sovi lapsille esim. väkivalta. 1v8kk poikamme katselee Pikku kakkosta ja muita aamuohjelmia lauantaisin. Usein siitä voi tehdä ns. yhdessäolo hetken, joka on myös mukavaa. Katsomme myös TiTi-nallea, usein päivittäin n.15-30min.
Lisäksi hän pitää paljon musiikkivideoista ja ylipäätään musiikista. Sen suhteen olen erittäin salliva. Rajuja musiikkityylejä, joita sensuroisin, ei esitetä tv:ssä. Koska harrastetaan leffoja jne. niin voin katsella halutessani rajua materiaalia muuhun aikaan eikä lapsen kanssa.
Sensuurin suhteen jatkossa perheessämme joudutaan asettamaan rajat aika tarkasti. Todennäköisesti sensuroimme vain rajuimmat ohjelmat ja selitämme muut elokuvakritiikin jne. kautta.
Olen höllän sensuurin kannalla, koska vartuin 1970-luvulla ja silloin osa kasvatettiin aika tiukan sensuurin alla. Eli esim. Akua ei saanut lukea. No, ei tullut parempia aikuisia vaan sekopäisempiä.
meillä kyllä katsotaan telkkaria ainakun tilanne vaatii. Kundi nyt 2,4 v ja tällähetkellä aku&co kauheen in. aikaisemmin puuha pete, pikku traktori, tomi traktori ja tuomas veturi.
Mutta olen ymmärtänyt että aivan älyttömästä telkkarin katsomisesta saattaa epilepsia puhjeta, ja eteenkin jos päiväunia ei nukuta. Samajuttu pätee myös elektroniikkapelien kanssa.
sunnuntai aamuisin katsoa huvitutti konserttia.
Eipä juuri telkkari tunnu paljoa kiinnostavan.
Mielestäni ei ole paha jos alta 2v hetkiseksi rauhoittuu katsomaan ja kuuntelemaan jotain videota/tv-ohjelmaa jossa musiikki leikkejä tms lapsen ikään sopivaa!
Pahempi on jos jo pienestä lapsi totutettu istumaan tv:ääressä katsellen vaikka ostos-tv:tä tai mainoksia,ihan vaan katsomisen ilosta ja piintyneestä tavasta päästä tv:n ääreen!
Tuttava perheen poika saattoi alta 2v istua tv:n ääressä tunti kausia,inahtamatta ja juuri kaiken roskan edessä.Vanhemmat olivat tyytyväisiä kun saivat omaa rauhaa..
Ongelmia siitä tietenkin tuli.
Meillä kylläkään edes isommat lapset(9,5v,8v,6v,ja 4v)Ei katso tv:tä muuten kuin lastenohjelmat mutta se oli nyt ohi alkuperäisen aiheen=)
L+5
lapseni ei juuri saa katsoa televisiota. Jotain lastenlauluohjelmaa olen muutamana aamuna antanut katsoa ja isovanhempien luona katselee pikku kakkosen ohjelman tunnusmusiikin; pikku kakkosen jatko ei kiinnosta vaikka isovanhemmat kyllä antaisivat katsoa. ( :
Olen ajatellut, että joskus 3-vuotiaana saisi rajoitetusti katsoa televisiota tai videoita.
En kyllä usko lapselle olevan mitään haittaa rajoitetusta television katselusta. Kukin tyylillään. Ja joissakin perheissä on varmasti tilanteita, jolloin televiso on hetken pelastus.
Hyvä sääntö on mielestäni se, että lukee lapselle vähintään samanverran päivässä kuin lapsi katsoo televisiota. Tässä säännössä on varmasti joku " syvällisempi" tarkoitus, mutta itse ajattelen niin, ettei kukaan jaksa taaperolleen tuntikausia lukea, joten teeveen katselukin pysyy aisoissa. ( :