Voiko sihteeri pukeutua edustavammin ja kalliimmin kuin esimiehensä?
Mahtaa kuulostaa hirveän pinnalliselta ja ilkeältä, mutta tilanteeni on seuraavanlainen: Olin yli 10v kotiäitinä, sitä ennen tein oman alani pätkätöitä siellä ja täällä. Olen reilun vuoden ajan hakenut töitä omalta alalta ja vihdoinkin sain vakituisen työpaikan. Uusi työpaikkani on keskisuuri yritys, jossa on monta johtoporrasta. Olen alimmalla mahdollisella työntekijätasolla, eli suorittavalla.
Olen aina pukeutunut klassisen tyylikkäästi, en mitenkään trendikkäästi ja pintamuodin mukaan. Kotelomekkoja, jakkupukuja jne. En väitä, että olisin nyt varsinaisesti "tyylikäs", mutta pukeudun asiallisesti ja laadukkaasti.
Esimies pukeutuu mielestäni erittäin epäesimiesmäisesti, vaikkei työpaikall varsinaista pukukoodia olekaan. On mies, pukeutuu huonosti istuviin farkkuihin, t-paitoihin ja huonosti istuviin pikkutakkeihin.
Nyt viikon aikana jo kolme työpaikalle tullutta ihmistä on luullut minua pomoksi ja tuota esimiestäni joksikin juoksupojaksi. Pomo on selvästi ollut tosi pahoillaan tästä.
Pitäisikö minun jatkaa hyvää pukeutumistyyliäni vai pukeutua eri tavalla? Nyt minulla siis sellaista smart casual, toimistotyöhön sopivaa.
Kommentit (22)
Toi on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Mulla on lähinnä sellainen ongelma sihteerinä, että en tosiaankaan tällä 3500 euron kk-palkallani ala mitään kalliita jakkupukuja ostelemaan, enhän tee asiakastyötäkään. Pukeudun kyllä siististi, mutta ehkä enemmän casualisti kuin peruslakimies. Siksi on kiva kun esimieskin tulee usein kauluspaidassa ja sammareissa töihin.
Mielipiteeni on, että sun ei kannata ylisiistillä ja kalliilla pukeutumistyylillä erottautua, vie uskottavuuden eikä ihmiset uskalla lähestyä sua. Sihteerin kuitenkin pitää olla helposti lähestyttävissä ja päteä muulla kuin sillä kotelomekon tyylikkyydellä - tarvitsematta silti olla tyylitön.
Miehesi rahoilla ostettu. Harvoin sihteerin palkoilla kovin laadukkaita kuteita ostellaan.