Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa ystävälle raskaudesta, jos...?

Vierailija
16.08.2020 |

...en ole aivan varma, miten ystävä uutiseen reagoi? Tarkoitan sitä, että ystävän raskausuutinen voi herättää monenlaisia ajatuksia. Eniten mietityttää se, jos ystävä olisi esimerkiksi jo jonkin aikaa yrittänyt raskautta miehensä kanssa, mutta lasta ei olisi kuulunut. Harva kertoo etukäteen yrittämisestä, vaan vasta kun raskaus on jo alkanut. Ystäväni on kertonut olevansa lapsirakas ja haluavansa lapsia, mutta en tiedä, onko asia hänellä ajankohtainen. Miten voisin huomioida sensitiivisesti tämän näkökulman, jos raskaudestani kertominen saattaisi tuntua ystävästä kipeältä uutiselta?

Ap

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et tiedä onko hänellä lapsettomuutta/ongelmia raskautumisen kanssa, etkö voi vain kertoa olevasi raskaana? itse hän valitsee, miten suhtautuu etkä siihen voi vaikuttaa

Vierailija
2/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että mietit asiaa. <3 Minuun sukulaisten/ystävien/tuttujen raskausuutiset sattuivat, kun omaa lasta ei kuulunut. Noille tunteille ei oikeastaan mitään voi. Minua auttoi se, jos raskaudesta kerrottiin minulle tilanteessa, jossa ja jonka jälkeen saatoin sulatella rauhassa asiaa itsekseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta liiallinen ajattelu.

Kerrot omasta elämästäsi ja sinä et ole vastuussa muiden elämästä ainakaan tässä asiassa.

Vierailija
4/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli-analysoit tilannetta ap. Joko kerrot tai olet kertomatta, kyllä sun raskauden huomaa jossain vaiheessa silti.

Vierailija
5/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin viestillä asian tiedoksi, varsinkin nyt korona-aikana. Ystäväsi voisi sulatella uutista rauhassa ja kun näette, niin asia ei ole hänelle aivan uusi.

Vierailija
6/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että mietit asiaa. <3 Minuun sukulaisten/ystävien/tuttujen raskausuutiset sattuivat, kun omaa lasta ei kuulunut. Noille tunteille ei oikeastaan mitään voi. Minua auttoi se, jos raskaudesta kerrottiin minulle tilanteessa, jossa ja jonka jälkeen saatoin sulatella rauhassa asiaa itsekseni.

Sattuu mitä sattuu, mutta sinun elämäsi ei ole muiden elämä ja muiden ei tarvitse oikeasti ajatella liian paljon. Nallekarkit eivät mene aina tasan, sen tietää jokainen ja sen mulaan mennään.

Vierailija
7/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toisten vauvauutiset satuttaa, niin ihan sama missä muodossa ne uutiset kertoo. Ole rehellinen. Aikuinen ihminen on itse vastuussa tunteidensa käsittelyssä.

Vierailija
8/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä epäempaattista porukkaa!

Tahattomasti lapsettomat kokevat tuollaiset tilanteet raskaina ja on kilttiä miettiä miten ystävän oloa voisi tuossa tilanteessa helpottaa.

Vierailija
9/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ihan normaalisti, mutta kahden kesken?

Vierailija
10/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meille tulee vauva tammikuussa." 

Näin yksinkertaista.

Vierailija
11/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moi Minna! Ajattelin näin korona-aikana kertoa viestillä, että jos kaikki menee hyvin, niin perheeseemme syntyy vauva helmikuun alussa. Nämä raskausuutiset herättää monenlaisia tunteita, joten halusin kertoa näistä läheisille hyvissä ajoin ja suoraan. Toivottavasti päästäisiin näkemään, kunhan koronatilanne hellittää. Olet ollut mielessäni. :)"

Vierailija
12/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan lapsettomana sitä, että mietit myös ystäväsi tunteita. Minulle läheisten raskauksista kuuleminen on ollut raskasta. Helpointa oli saada tieto illalla viestillä, niin sain sulatella asiaa kotona ja puhua kumppanini kanssa. 

Vierailija
13/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tekemisestä tulee joskus jollekin semmonen projekti, että se lakkaa olemasta normaalia elämää, ja yrittämisestä tulee jotain mitä tavoitellaan keinoja kaihtamatta ja itkuja säästämättä.  Kun tuossa tilanteessa joku toinen, joku joka tietää että raskautuminen on tälle vaikeastiraskautuvalle elämän ja kuoleman kysymys, heittää sivulauseessa että ai niin joo, meille tulee ensi keväänä vauva, niin se saattaa tuntua siltä että toiset pilkkaa maailman tärkeintä asiaa, suhtautumalla vauvan tuloon olkia kohauttaen, ja että muut jopa tahallaan ympärillä raskautuvat juuri nyt, kun tietävät että tämä yksi kovasti yrittää.

Aina voi olla hienotunteinen, mutta harvoin se tällaisessa tapauksessa johtaa mihinkään. Maailman sivu nyt vain tpiset on raskautuneet ja toiset ei, niin karulta kuin se kuulostaakin.

Vierailija
14/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan lapsesi isä ei ole sen ystäväsi mies, voit kertoa hänelle kyllä.

Vierailija
15/15 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa? Näkeehän sen jossain vaiheessa kuitenkin ällöttävästä läskimahasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan