Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö yöimetys lopettaa, vauva 6kk?

Vierailija
20.08.2013 |

Mitä mieltä, 6kk vauva syö kerran yössä n.03-05 välillä. Nukkuu muuten heräämättä 20-06. Neuvolasta sanoivat 6kk tarkastuksessa, että syöttäminen yöllä on lähinnä oma tahtoni. Vauva ei tyydy syömäaikaan tuttiin, vaan ainakin jonkin aikaa olisi unikoulutettava/vieroitettava. Minusta vauva nukkuu hyvin ikäisekseen, mutta hoitaja sai minut epävarmaksi, että ylläpidänkö syyttä (omasta halustani??) koko perhettä kuormittavaa yöruokailutapaa.

Mitä mieltä olette ja miten vieroitus olisi paras toteuttaa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka jos haluat ja jos se imetys ei sua rasita liikaa. Lopeta jos yöimetys on liian rankkaa. Ei siitä imetyksestä mitään haittaa ole, eikä lopettamisesta myöskään. Tee kuten parhaaksi katsot, sen mikä sopii sinulle ja lapselle sekä muulle perheelle.

Vierailija
2/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lastenlääkäri sanoi, että syötä aina kun lapsi on nälkäinen. Hyvä neuvo;-) Sitä ennen hoitaja "motkotti" 7kk yösyötöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 09:25"]

Jatka jos haluat ja jos se imetys ei sua rasita liikaa. Lopeta jos yöimetys on liian rankkaa. Ei siitä imetyksestä mitään haittaa ole, eikä lopettamisesta myöskään. Tee kuten parhaaksi katsot, sen mikä sopii sinulle ja lapselle sekä muulle perheelle.

[/quote]

Justiinsa näin se neuvolan tätikin viisasteli. Mutta ei se lopettaminen ihan tuosta vain suju, eli varmaan joku viikko olisi vauvaa itketettävä. En kai minä aivan omasta halustani rintaa yöllä anna vaan siksi, että vauva itkee ja rauhoittuu rinnalle (ei esim.tutille). Eli oletteko oikeasti sitä mieltä, että 6kk vauva, joka yöllä (vain kerran...ei tavan vuoksi) vaatii rintaa, on ajankohtaista vieroittaa. Totta kai tiedän, että tämä on mahdollista, mutta onko se järkevää?

Vierailija
4/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yösyöttäny kaikkia kuutta n.8kk ikäiseks ja sit, jos oon vielä imetyksellä tai maitopullolla saanu jatkettua yöunia, ni oon antanu aamupuolella... Hyvin nukkuvat edelleenkin läpi yön. Imetän edelleen tuota nuorinta yöaikaankin (kerran tai pari), hän on nyt vähän vaille 7kk. En ottais tuosta neuvolan tätin puheesta kovia paineita. Eikös kuitenkin oo parempi imettää ja sit nukkua kuin tuskailla, että vauva ei nuku ja rikkoa yöunta sillä. Oon edelleenkin sitä mieltä, että vaikka keskimäärin olis niin, että vauva 6kk iässä nukkuu läpi yön, ni lapsissa on yksilöllisiä eroja ja niillä on yksilöllisiä tarpeita. 

Vierailija
5/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jollet jaksa muttei imetyksestä mitään haittaa ole vaikka neuvolassa siitä puhuvatkin. Itse lopetin viimeisen jäljellä olevan yöimetyksen kun lapseni oli jo kaksivuotias ja hyvin nukkuva hän on ollut vauvasta lähtien (tuohon asti heräsi syömään, nyt ei yleensä heräile öisin ja päiväkodista on tullut kehuja, että on yksi helpoiten päiväunille nukahtajista). Jos itseäsi rasittaa yöimetys niin lopeta mutta terkkareiden puheet jättäisin ihan omaan arvoonsa Suomessa kun tuntuu olevan enemmän imettämättömyyteen kuin imettämiseen kannustamista viimeistään siitä asti kun lapsi on puolivuotias ja hyvässä lykyssä jo sitä ennen. Mielestäni puolivuotias on tosi pieni ja paras turva ja lohtu vauvaikäiselle on usein nimenoman rinta. Yöheräämiset eivät myöskään välttämättä lopu vaikka imetys loppuisikin vauvavaiheessa.

Vierailija
6/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä imetin tasan niin pitkään kuin lapset halusi, toisin sanoen puolitoista vuotta kumpaakin. Omalla kohdalla tämä tuntui luonnollisimmalta ratkaisulta, tiedän että monen muun mielestä ehkä luonnottomalta. Mutta olen ollut melko pehmeä kaikissa lapsia koskevissa asioissa, ovat saaneet nukkua meidän sängyssä niin pitkään kuin on halunneet (melkein 2 vuotta) ja hoidan heitä kotona kunnes nuorempikin täyttää 3v. Senkään jälkeen en heti palaa täyspäiväisesti töihin. Eli koska olen ollut kotona, en ole ollut yöimetyksistä esim niin uupunut että se häiritsisi (jossain työssä voisi muodostua kynnyskysymykseksi) vaan päin vastoin helpoimmalla olen päässyt kun ei ole tarvinnut herätä lapsia rauhoittelemaan öisin kun ovat nukkuneet turvassa kainalossa ja tissi on ollut saatavilla jos tarvis.

Näin meillä :)

(ja nyt tulee 20 peukkua alaspäin ja kauhistellaan lasten hampaiden kohtaloa ja aviovuoteen pyhittämistä imetystukikohdaksi :D )

Vierailija
7/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 09:31"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 09:25"]

[/quote]

Justiinsa näin se neuvolan tätikin viisasteli. Mutta ei se lopettaminen ihan tuosta vain suju, eli varmaan joku viikko olisi vauvaa itketettävä. En kai minä aivan omasta halustani rintaa yöllä anna vaan siksi, että vauva itkee ja rauhoittuu rinnalle (ei esim.tutille). Eli oletteko oikeasti sitä mieltä, että 6kk vauva, joka yöllä (vain kerran...ei tavan vuoksi) vaatii rintaa, on ajankohtaista vieroittaa. Totta kai tiedän, että tämä on mahdollista, mutta onko se järkevää?

[/quote]

Sä teet ihan kuten haluat. Ei sun ole mikään pakko lopettaa imetystä, jos se sulle on ok eikä rasita liikaa. Molemmat vaihtoehdot on ihan ok. Vieroituksessa on oma hankaluutensa, samoin imetyksessä. Valitse se kumpi sopii sulle paremmin.

Etkö osaa itse päättää? Meidänkö se pitää sulle sanoa kumman teet?

Vierailija
8/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä lopettaa. 

Vierailija
9/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieroittaisi yösyömisestä noin hyvin nukkuvaa puolivuotiasta. Jos yösyöminen pysyy tuossa yhdessä kerrassa/yö, niin ei se kyllä ketään kuormita kohtuuttomasti. Se yksi yösyöntikerta voi hyvinkin jäädä itsestäänkin pois, kun vauva alkaa täyttää enemmän vatsaansa kiinteillä. Jos ei jää, niin n. 8-10kk iässä voi pitää pienen unikoulun, sen mukaan mikä sinusta itsestäsi tuntuu hyvältä. Myöhemmin siitä yösyönnistä voi olla helpompikin luopua, kun vauvalla ei välttämättä ole enää oikea nälkä yöllä vaan syö tavan vuoksi. 6kk ikäisellähän voi tulla tuossa aamuyöstä vielä ihan todellinen nälkä. Monet tosin sanovat juuri päinvastaista, eli että aikaisemmin olisi helpompi luopua, mutta oma kokemus 4 vauvan äitiydestä on ollut tuo aiemmin mainitsemani.

Vierailija
10/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihan niinkuin teidän perheelle parhaiten sopii. Tyypillinen neuvolan ohje muuten. Ensin motkotetaan jos et täysimetä vauvan 6kk-ikään asti. Sitten kun vauva täyttää 6kk niin jo aletaan höpöttämään että tarpeetonta hommaa ja voisit jo lopetella koko touhua...

Vierailija
11/11 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva kerran noin hyvin muuten nukkuu, niin nälkäänsä se yöllä syö. Käyhän moni aikuinenkin yöllä jääkaapilla ja jatkaa uniaan....Minä olen imettänyt kahta nuorinta 7-8 kk ikään asti kerran yössä, ja itsestään ovat jättäneet yötissin pois. Ei ne yösyönnit meillä kauan kestäneet, 10 minuuttia ja umpiunessa taas. Esikoinen tosin hylkäsi koko tissin 5 kk iässä ja alkoi nukkua yönsä.