Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä opettajia ja lastenhoitajia pelota koronan tarttuminen työpaikalla?

Vierailija
15.08.2020 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ahdistunut asiasta, olisi edes vain oma napa, mutta kun on omakin perhe ja heillä nyt syksyllä omat tärkeät opiskeluasiansa joista ei todellakaan voisi jäädä pois sairaana olon tms vuoksi.

Olen 8h/pvässä lähikontaktissa suht pienissä tiloissa 24 lapsen kanssa+muut kontaktit.

Ahdistaa ja pelottaa, olen vanhentunut viimeisen 5kk aikana paljon.

Vierailija
22/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaa toimittajana. Työpaikkana on maisematoimitus ja varsinkin palavereissa on sakkia tiivisti, vaikkei pitäisi. Pakko liikkua ympäri kaupunkia, viime viikollakin oli juttukeikat lentokentälle ja satamaan. Työmatkoihin on käytettävä lähijunaa, joka on myös lentokenttäjuna.

Totta kai desinfioin käsiå ja maskin panen junassa päälle, muttei se minua suojaa kuin vähäisesti.

Ei tuo tartuntariski siis rajoitu kouluihin ja päiväkoteihin, ikävä kyllä. Naapurini on S-marketissa töissä ja sielläkin on varsinkin ruuhka-aikoina paljon sakkia, joista ehkä muutama prosentti käyttää vieläkään kasvomaskia. Osa suhtautuu aika aggressiivisesti myyjiin eikä väistä käytävillä yhtään, ja myyjien on välillä aika vaikea päästä liikkumaan turvallisesti kärryjensä kanssa.

Jos siellä S-marketin asiakkaalla korona, niin tuskin se on 5-6 tuntia joka päivä kassan kanssa nenät vastakkain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meidän käy, sitä ei kukaan tiedä. Tulevaisuusoptimismi, kuten joku sanoi, horjuu. Yritän hoitaa opetuksen mahdollisimman hyvin, niin kauan kuin pystyn töissä olemaan.

T. Yläkoulun ope

Vierailija
24/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mietityttää.Itse pk:ssa töissä ja riskiryhmään kuulun.Onneksi en pääkaupunki seudulla.

Mutta onhan se,et voi oikein mitään turvavälejä pitää.Lapset haluavat syliin ja musta ei ole sanomaan että en ota.Tai käyvät ohi mennessä halaamassa.

Ryhmä koot isoja ja eipä niitä paljon väljennetä kun tilat ei riitä.nukkarissa vähintään se 20 lasta

Mutta en koe pelkääväni tai stressaavani yltiöpäisesti.

Vierailija
25/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
26/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
27/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelottaa. Pk-seudulla lukion opena ja päivittäin lähikontaktissa yli 100 nuoren kanssa, joista iso osa on jo täysi-ikäisiä. Tähän päälle lähikontakteja tulee päivittäin vähintään n. 10-20 kollegan kanssa, kun koululla ei ole tiloja, joissa opettajat pystyisivät pitämään etäisyyttä toisiinsa.

Veljeni sairasti keväällä koronaa yli 3kk ajan ja läheltä näin, miten raju tauti voi olla jopa alle 30-vuotiaalle perusterveelle ihmiselle. Ei ole mitään haluja saada tautia itselleni eikä levittää sitä eteenpäin omiin kollegoihin ja opetuksessa oleviin nuoriin.

Vierailija
28/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota, v*tuttaa.

Riski on todellakin iso.

Vierailija
29/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän meidän terveydenhuollossakin ottaa päivittäin isoja riskejä mahdollisten altistumisien takia. Itsekin ole osastolla töissä, jossa hoidetaan koronapotilaita.  Tässä on turha huutaa, että itsepähän olet alasi valinnut. Niin olen. Niin ovat tehneet myös opettajat ja varhaiskasvattajat. Joku tolkku nyt taas. 

Sinä voit käyttää työssäsi suojaimia. Päiväkodin työntekijät eivät voi.

Vierailija
30/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Yhteiskuntaa ei voi pysäyttää täysin toimimasta. Life goes on ja hyvin harva saa koko tautia ja äärimmäisen harvoilla tulee siitä mitään kummempia oireita. 

Vierailija
31/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän meidän terveydenhuollossakin ottaa päivittäin isoja riskejä mahdollisten altistumisien takia. Itsekin ole osastolla töissä, jossa hoidetaan koronapotilaita.  Tässä on turha huutaa, että itsepähän olet alasi valinnut. Niin olen. Niin ovat tehneet myös opettajat ja varhaiskasvattajat. Joku tolkku nyt taas. 

Sinä voit käyttää työssäsi suojaimia. Päiväkodin työntekijät eivät voi.

Joo, ja pienet räkänokat pärdkivät päällesi ja ruokalautasellesi, laittavat jatkuvasti sormia suuhun ja koskettelevat sitten kaikkia pintoja, tulevat syliin, vaihdat heidän vaippojaan ja peset pyllyjä. Kaiken lisäksi työnantaja ei tarjoa edes tavallisia työvaatteita (omat vaatteet käytössä vuodesta toiseen...), puhumattakaan maskeista tms. Ja eihän maskeja voi edes käyttää, lapset pelkäisivät niitä.

Vierailija
32/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua opettajana pelottaa, sillä työskentelen ulkomaalaistaustaisten lasten kanssa. Iloisina he kertoivat lomailustaan ulkomailla esim. Ruotsissa tai Kosovossa.

Täytyy vain toivoa, että käsihygienia riittää.

Vierailija
33/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mutuhuomio kesältä, kun etsiskelin määräaikaisia opettajan sijaisuuksia työkkärin sivuilta: aika paljon oli tarjolla vuoden mittaisia vuorottelu- ym. vapaan sijaiksuuksia eli tänä vuonna useahko opettaja tehnyt ilmeisesti sen ratkaisun, että ovat vuoden työvapaalla - syystä tai toisesta?

No näitä on kyllä ihan joka kevät tarjolla. Äitiysvapaa, opintovapaa tms tai sitten ihan vaan määräaikainen virka - niitä ketjutetaan myös laittomasti kun voidaan esim jätttää kesän palkka maksamatta. Nimim viisi vuotta määräaikaisuuksia tehnyt ex-opettaja

Vierailija
34/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin vain tympii aina kun kuulee jonkun kasvatusjohtajan sepittelyjä siitä miten turvatoimet huomioitu. Höpö höpö.

Vierailija
35/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vain tiuhaan olla pienessä nuhassa ja poissa.

Vierailija
36/42 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mietityttää.Itse pk:ssa töissä ja riskiryhmään kuulun.Onneksi en pääkaupunki seudulla.

Mutta onhan se,et voi oikein mitään turvavälejä pitää.Lapset haluavat syliin ja musta ei ole sanomaan että en ota.Tai käyvät ohi mennessä halaamassa.

Ryhmä koot isoja ja eipä niitä paljon väljennetä kun tilat ei riitä.nukkarissa vähintään se 20 lasta

Mutta en koe pelkääväni tai stressaavani yltiöpäisesti.

Miten nämä "varhaiskasvattajat" kehtaavat? Aina, jos joku heistä kommentoi palstalle, teksti on luokatonta eikä osata edes yhdyssanoja. Ja sellaisen pitäisi vielä neuvoa lapsia.

Vierailija
37/42 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota. Yhteiskuntaa ei voi pysäyttää täysin toimimasta. Life goes on ja hyvin harva saa koko tautia ja äärimmäisen harvoilla tulee siitä mitään kummempia oireita. 

Blini-illallisella kaikki saivat tartunnan:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006602082.html

Vierailija
38/42 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
39/42 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä voi, kun työnantaja määrää lähityöhön.

Minulla on kollegoja, jotka ovat riskiryhmään kuuluvia. 

Ihan työikäisiä ja täysin työkykyisiä, mutta silti joillakin on perussairaus, joka ei estä mitenkään työntekoa, mutta perussairauden vuoksi on riski, että COVID19 on heillä vakavampi. 

Kaikki lähityössä nyt. 

Maskeja saa käyttää, mutta vahva sosiaalinen paine on olla käyttämättä, sillä johto näyttää esimerkkiä eikä käytä. Toimimme maskisuositusalueella, jossa viimeaikoina on tartunnat taas lähteneet kasvuun. 

Vierailija
40/42 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni luokkatila, oppilaat istuvat kuin sillit purkssa eli tupa on täynnä, itsellä riskitekijöitä ja keski-ikäinen...Onhan se jännää ja n. 120 oppilasta viikossa opetan. Siihen päälle ahtaat käytävät ja aulat, jossa oppilaita yläkoulussa lainehtii. Haluaisin pysyä hengissä, kun itsellä alaikäisiä lapsia vielä kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä