Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en jaksa. Polvi leikattu viime joulukuussa ja VIELÄKIN kipeä. ov

Vierailija
17.08.2013 |

Vasempaan polveen tehtiin 7.12. osittainen (vai kokonaan? En muista mitä se kirurgi sanoi) Elmsin trillat tai joku tollanen nimihirviö se operaatio oli.

Helmikuun alussa oli kontrolli ja ruuvit (2 kpl:tta) olivat paikallaan ja se siirretty jänne tms. on luutunut hyvin jne. Ja laitettiin lähete terkka-aseman fysioterapiaan. Noooooo, mä odotan edelleenkin sinne pääsyä.. Pari kertaa helmikuussa kyselin tilannetta ja vastaus oli, että täällä on jonoa ja kyllä, kyllä se lähete on tullut meille keskussairaalasta ym. ym. ym.

No ei se mitään, jumppailin sitten kotona sen minkä osasin/pystyin. Keväällä polvi oli jo suht hyvä, mitä nyt pitemmän lenkin jälkeen oli kipeä ja hellä.

Mutta...

Polvi on nyt ollut n. kuukauden ajan enempi vähempi kipeä, särkylääkkettä menee taas "ihan mukavasti" (ja mulla on helkkarin korkea kipukynnys), yritän sinnitellä ilman ja muutaman päivän pärjäänkin ja sitten on taas otettava yksi tai kaksi, olikohan nuo nyt Ibumax 600 (en jaksa nousta ja mennä tarkistamaan).

Lumpion alapuolella on edelleenkin punertava alue, ollut jo joulukuusta asti. Polvillaan ei pysty olemaan kuin pikku hetken, ei edes esim. sängyllä tai sohvalla tai muulla pehmeällä alusella. Kyykkyyn pääseen ns. autettuna eli joudun ottamaan tukea, ylös noustessa sama juttu.

Mutta se suurin ketutuksen/huolen aihe.

Huomasin tänään koirapuistossa, että vasen jalka menee tismalleen samaan asentoon eli ojentuu yli kuin tuo oikeakin. Mulla on siis yliliikkuvat nivelet, vasen lumpio oli sellainen, ettei se pysynyt paikallaan ja plumpsahteli pois paikaltaan tämän tästä (ja meni heti takaisin paikalleen). Ja muutenkin ojentui oikeaa enempi. Oikea on vielä tähän mennessä pysynyt paikallaan.

Mutta jos istuu ja venyttelee jalkoja, vasen polvi ei yliojennu ollenkaan eli tuo tapahtuu vaan seisoessa, oikea kyllä yliojentuu istualtaankin.

Muistaakseni tuo polvi oli keväämmällä paljon tiukempi ja nyt sitten kesän aikana löystynyt.

Pitäisköhän mennä näyttämään lääkärille vai tuleekohan tästä vielä kunnon polvi vai onko kaikki toivo menetty?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin kirurgin puheista, että lumpion omaa jännettä siirrettiin pari senttiä jonnekkin suuntaan ja ruuvattiin ruuveilla kiinni. Tuo oli suht iso operaatio, hakasia oli yhteensä 30 ja arpi on 25 cm pitkä.

Mulla myös joskus lenkin jälkeen tuntuu polvitaipeessa, varsinkin jos on ollut ns. epätasainen maasto (kierretään koiran kanssa pururata/mennään metsään).

Toki, aikaa on kulunut vielä suht paljon, mutta silti..

Ja olen myös huomannut, kun tarkkaan seuraa kävelyä, niin mä usein "vaapun kuin ankka" eli luukkaan ja välillä jalan liikerata on väärä eli kun oikea jalka tekee normaalin askelluksen, vasen tekee sellaisen oudon liikkeen (lonkka tekee "puoli ympyrän" liikkeen, vaikea selittää).

ap

Vierailija
2/7 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla siis on ongelmana yliliikkuvat nivelet, ollut jo lapsesta. Esim. tuo vasen polvilumpio muljusi miten sattuu ja sekä terkka-aseman lääkäri (joka ymmärsi jotain asioista, eka lääkäri oli venakko ja diagnosoi tuon väärin) sekä kirurgi sanoivat, että eihän tuossa polvessa ole ollenkaan pitoa. Ja tottahan se oli, sen huomasin itsekkin. Pidemmän lenkin jälkeen polvi oli helvatan kipeä.

Nyt se ei ole muljunnut eli sinänsä leikkaus on onnistunut.

Mulla myös vasen olkapää on löysä, menee helposti pois paikaltaan ja muljuaa, mutta tuo ei ole ainakaan vielä kipeytynyt.

Samoin kyynärpäät yliojentuu vähän, sormet taipuu miten sattuu, samoin nilkat (oikea on löysempi, siitä on jo kaksi kertaa mennyt nivelsiteet, ekan kerran pahasti, kun astuin rappusissa tyhjän päälle ja nilkka muljahti. Uudestaan tuo meni sitten pari kesää sitten (tapahtumien välillä n. 13 vuotta).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppahan kuuluu aloittaa ihan heti kun haava on parantunut. Tuohan on ihan karmeeta, että tehdään iso leikkaus mutta kuntoutuksesta ei huolehdita. Menee loko leikkaus hukkaan.

Mene jo takaisin lääkäriin ja sitten yksityiselle jumpparille. En oikein tajua miten ihmiset vain odottaa ihmettä Suomessa.

Vierailija
4/7 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin muutaman kerran (viisi? vai kuusi kertaa) keskussairaalan fysioterapeutilla. Ja ne hakaset oli siis vielä jalassa.

Yksityiseen ei ole varaa :( Olen työtön ja yksityinen fyssari maksaa yli 100, toki Kela korvaa vähän (parikymppiä), mutta siitä huolimatta se on liikaa tällä hetkellä.

ap

Vierailija
5/7 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/7 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/7 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhut siirretystä jänteestä, niin oliko kyseessä ristinivelsiteen leikkaus, jossa uusi tehdään omasta jänteestä?

Itselläni sääriluun yläosa murtui ja eturistinivelside irtosi kiinnityksestään. Luu oli menny palasiksi ja ei leikattu, koska epäilys oli ettei niitä murenia saa kiinnitettyä. Odottivat että rustoutuisi ja se pitäisi riittävästi eturistinivelsidettä kiinni. Menisi normielämässä, mutta ei millään tenniksen- tai sählynpelaajalla (nopeat käännökset täydessä vauhdissa).

Pikkuhiljaa tuo parani, eikä paljoa kipeydy. Portaiden kulkeminen on aavistuksen verran könkkäämistä, kyykkyyn en uskalla mennä- epäilen että polvi ei kestäisi ylösnousua. Muuten jalka toimii suht hyvin, pidemmillä lenkeillä vaan tuntuu polvitaipeessa takana. Toisaalta tiettyjä asioita en uskalla tuon polven kanssa harrastaa, vähän harmittaa, mutta eiköhän tätä totu. Mutta jotta tähän päästiin meni vuosi aikaa...

Toisena vaihtoehtona olisi ollut nivelsideleikkaus, jossa uusi olisi rakennettu reiden jänteestä. Yritin selvitellä sitä vaihtoehtoa (eli kyselin lääkäriltä, googletin erilaisia keskusteluja ja juttelin asiasta tietävien kanssa). Sain käsityksen että leikkaus ei ole tae että siitä tulee yhtä hyvä kuin on ollut. Aina kun leikataan voi tulla kulumaa yms. joka vaivaa myöhemmin. Lisäksi jänteen tiukkuuden asettaminen on taitolaji, jos se jää liian löysäksi, niin polvi on liian löysä (kuulostaisi tuolta sinun ongelmaltasi) tai jos on liian tiukka, niin nivelside napsahtaa helposti uudelleen poikki. Kun luin leikkauksen läpikäyneiden juttuja, niin ainakin moni korosti fysioterapian ja jumpan tärkeyttä ja oli sitä mieltä että meni helposti 1,5v:kin ennen kuin jalka alkoi tuntua "omalta" ja toimia paremmin. Kyseessä kuitenkin hermoratojen uudelleen ohjautuminen yms.

Sinuna kyllä kävisin lääkärissä juttelemassa polvesta. Lisäksi varmaan pyrkisin hakeutumaan alan parhaiden asiantuntijoiden juttusille. Niitä lähtisin selvittämään urheilijoiden ja urheiluvammojen kanssa toimineista.