Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko skitsofrenia ja skitsoaffektiivinen

Vierailija
15.08.2020 |

Raskaan sarjan mielisairauksia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovatko? Vai mitkä ovat niitä sairauksia jolloin lääkitys on pakollinen?

Vierailija
2/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat raskaan sarjan sairauksia, mutta lääkitys on harvoin pakollinen. Jos hoitomyönteisyyttä ei ole, voi elämänsä elää käkikellona niin halutessaan. Ongelmia tulee itselle ja muille, mutta tuolta osin Suomessa on yksilön vapaus. Eikö ole hassua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on skitsoaffektiivinen häiriö, eihän tää mukava sairaus ole. Lääkitys on. En ole työelämässä enää. Koulukiusaaminen laukaisi.

Vierailija
4/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kysymyksistä sinun on varmasti parempi jutella lääkärin kanssa.

Vierailija
5/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniaan on pakollinen lääkitys muuten menee psykoosiin  tai maniaan..

Vierailija
6/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin näin , että skitsofreniassa psykoosi-vaiheet olisivat syvempiä ja pitkäkestoisempia. Mutta saatan olla väärässäkin. Terveydenhuollon Ammattilaiset tietävät paremmin. Netistäkin löytyy hyvälaatuista materiaalia ja kirjallisuutta.

Tosin monet mielensairaudet saattavat esiintyä myös samanaikaisesti, kuten mullakin:

Skitsoidi persoonallisuus, estynyt persoonallisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, epävakaa persoonallisuushäiriö , PTSD

Vierailija
7/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on skitsoaffektiivinen häiriö, eihän tää mukava sairaus ole. Lääkitys on. En ole työelämässä enää. Koulukiusaaminen laukaisi.

Vierailija
8/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat raskaan sarjan mielisairauksilla?

Vierailija
9/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat raskaan sarjan mielisairauksilla?

Lähinnä sitä, että tarvitaan osastohoitoa ja lääkitys on pakollinen myös avohoidossa. Esim. jotkut lääkityksen vastustajat puhuvat lääkkeettöömyyden puolesta, mutta lisäävät, että pahimmissa sairauksissa ei kannata lopettaa lääkitystä. Onko nuo ne pahimmat, joihin voi lääkityksellä vaikuttaa? Kuuluuko sarjaan myös bibolaariset?

Vierailija
11/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä skitsoaffektiivinen tarkoittaa ihan käytännössä?

Vierailija
12/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettisin näin , että skitsofreniassa psykoosi-vaiheet olisivat syvempiä ja pitkäkestoisempia. Mutta saatan olla väärässäkin. Terveydenhuollon Ammattilaiset tietävät paremmin. Netistäkin löytyy hyvälaatuista materiaalia ja kirjallisuutta.

Tosin monet mielensairaudet saattavat esiintyä myös samanaikaisesti, kuten mullakin:

Skitsoidi persoonallisuus, estynyt persoonallisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, epävakaa persoonallisuushäiriö , PTSD

Vau, rankka setti sulla. Mutta ristiriitainen, esim skitsoidi ja epävakaa lienee kuin yö ja päivä, erikoista että sulle on diagnosoitu molemmat. Ei varmaankaan sama lääkäri?

Vierailija
13/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, rankka setti sulla. Mutta ristiriitainen, esim skitsoidi ja epävakaa lienee kuin yö ja päivä, erikoista että sulle on diagnosoitu molemmat. Ei varmaankaan sama lääkäri?

Epävakauteen liittyy lähinnä itsetuhoisuus mulla.

Vierailija
14/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsoidi kärsi latistuneesta tunne-elämästä ja epävakaalla taas elämä on yhtä tunteiden vuoristorataa ja ongelma on liian voimakkaat ja hallitsemattomat tunteet. Jos olet itse diagnosoinut niin jompi kumpi on väärin. Skitsoidi voinee myös masentua ja olla siksi itsetuhoinen? Vaikka käsittääkseni skitsoidit on vähiten kärsivä persoonallisuushäiriö, eivät vaadi välttämättä hoitoa jos ovat itse tyytyväisiä elämäänsä.

Vierailija
15/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai pistäähän nuo häiriöt mielen matalaksi.

😔

Vierailija
16/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eristäytynyt ja estynyt persoona

Sosiaalisten tilanteiden pelko

Skitsoaffektiivinen

Aiemmin...

harhaluuloisuushäiriö

Psykoottinen masennus

Muutama psykoosi

Vierailija
17/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsoidi kärsi latistuneesta tunne-elämästä ja epävakaalla taas elämä on yhtä tunteiden vuoristorataa ja ongelma on liian voimakkaat ja hallitsemattomat tunteet. Jos olet itse diagnosoinut niin jompi kumpi on väärin. Skitsoidi voinee myös masentua ja olla siksi itsetuhoinen? Vaikka käsittääkseni skitsoidit on vähiten kärsivä persoonallisuushäiriö, eivät vaadi välttämättä hoitoa jos ovat itse tyytyväisiä elämäänsä.

En ole lääkäri, joten en osaa sanoa, miksi minulla on mikäkin diagnoosi. Mutta kaipa ihminen on melko monimuotoinen ja Mäkin olen kokenut monia eri vaiheita elämässäni. En ole koko ikääni staattisesti samanlainen.

Vierailija
18/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä skitsoaffektiivinen tarkoittaa ihan käytännössä?

Psykoottisia jaksoja ja mielialaan liittyviä jaksoja useampia vuorotellen. Mielialapuoli voi olla maniaa tai masennusta. Hoidetaan neurolepteilla, tasaavilla ja masennuslääkkeillä.

Vierailija
19/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristäytyvä (skitsoidi) persoonallisuus

A. Täyttää persoonallisuushäiriön (F60) yleiset kriteerit.

B.Vähintään neljä seuraavista:

(1) vain harvat asiat tai toiminnat tuottavat mielihyvää

(2) tunne-elämän kylmyys, etäisyys tai tunteiden latistuminen

(3) puutteellinen kyky ilmaista joko helliä, lämpimiä tunteita tai vihaisuutta muita kohtaan

(4) välinpitämättömyys sekä kiitoksen että arvostelun suhteen

(5) vain vähäinen kiinnostus sukupuoliseen kanssakäymiseen muiden kanssa (ottaen huomioon iän)

(6) jatkuva yksinäisten toimintojen asettaminen etusijalle

(7) mielikuvitusmaailma ja itsetutkistelu hallitsevat ajattelua

(8) korkeintaan yksi tai ei yhtään läheistä ystävää tai luottamuksellista ihmissuhdetta tai ei haluakaan läheiseen ihmissuhteeseen

(9) tahaton kyvyttömyys ottaa mitenkään huomioon vallitsevia sosiaalisia normeja tai tapoja

Tämäkö on joku sairaus/häiriö?? Minulla täyttyy nuo kaikki, olen vain ajatellut olevani joku lievä asperger tai muuten vain outo ja yksinäinen. Eipä elämä kovin kaksista ole, mutta kamala ajatus että voisin saada näillä kriteereillä jonkin "raskaan sarjan" diagnoosin ja psykoosilääkityksen jos vain kävisin jonkun kallonkutistajan juttusilla, mutta todennäköisemmin pistäisi masennuksen piikkiin, sitäkin on.

Vierailija
20/30 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri, joten en osaa sanoa, miksi minulla on mikäkin diagnoosi. Mutta kaipa ihminen on melko monimuotoinen ja Mäkin olen kokenut monia eri vaiheita elämässäni. En ole koko ikääni staattisesti samanlainen.

Eli ymmärsinkö oikein niin lääkäri on diagnosoinut sulle kaksi täysin päinvastaista persoonallisuushäiriötä? Ja lisäksi kun persoonallisuushäiriön pointti on nimenomaan se että ovat erittäin sitkeitä ja pysyviä persoonallisuuden rakenteita. Eivätkä kehity enää aikuisuudessa vaan ovat lapsena opittujen selviytymistapojen perua. Joten niin se ei mee että ihminen aloittaa vaikka skitsoidilla persoonallisuushäiriöllä ja vaihtaa sen aikuisena täysin päinvastaiseen. Jos sulle on tosiaan kaksi eri lääkäriä diagnosoinut näin täysin erilaiset persoonallisuushäiriöt niin kritiikki kohdistuu diagnosoinnissa käytettäviin rasti ruutuun -lomakkeisiin jotka on yhtä tyhjän kanssa ja vahingollisia ihmisille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi