Te, jotka pesette erittäin likaista pyykkiä taloyhtiöiden yhteisissä pesukoneissa
Voisitteko esipestä erittäin likaiset pyykkinne käsin (sankko + kumihanskat+ pesuaine/desinfiointiaine, ennen kuin laitatte ne koneeseen?
Joillakin meistä ei ole omaa pesukonetta (eikä pesukoneliitosta). Ei ole mukavaa, kun kone haisee p*skalta edellisen käyttäjän jäljiltä.
Joudun aina pyörittämään tyhjän koneellisen desinfiointiaineen kanssa ennen omien pyykkien pesua.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et hanki omaa pesukonetta, jos ongelma on noin paha ja olet noin tarkka? Olen bakteerikammoinen ja siksipä en käytä pesutupia, vaan omaa konetta.
Tämä on suunnitteilla, mutta joudun valitettavasti asumaan tällä hetkellä asunnossa, jossa ei ole pesukoneliitosta.
Ok. Joissain tapauksissa voi liittää pesukoneeseen poistoputken, jonka voi ohjata kylpyhuoneen lavuaariin.
Ei kai se poistoletku tässä ollut ongelma vaan sisääntulovesi? On minullakin ollut poistoletku joskus niin, että se piti aina erikseen laittaa kylppäriin pyykkiä pestessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et hanki omaa pesukonetta, jos ongelma on noin paha ja olet noin tarkka? Olen bakteerikammoinen ja siksipä en käytä pesutupia, vaan omaa konetta.
Tämä on suunnitteilla, mutta joudun valitettavasti asumaan tällä hetkellä asunnossa, jossa ei ole pesukoneliitosta.
Ok. Joissain tapauksissa voi liittää pesukoneeseen poistoputken, jonka voi ohjata kylpyhuoneen lavuaariin.
Poistoputken nyt saa ohjattua vaikka lattiakaivoon, mutta jos ei ole "tulovesiliitäntää" pesukoneelle, niin hankalampi pyykätä. Eikö tämänkin saisi osaava putkimies jotenkin fiksattua? Tuleehan kylppäriin kuitenkin vesiputket.... ja pyykkikoneen voi asentaa vaikka keittiökaapistoon "tiskikoneen tilalle" - näitäkin on nähty. Ilman tiskikonetta pärjään hyvin - ilman pyykkikonetta en.
Ja nyt kun luin noita juttuja paskanhajuisista pyykkikoneista en todellakaan koskaan tule käyttämään mitään yhteiskäytössä olevia koneita. Hyi hitto! MIstä tiedät ikinä, ettei joku ole pessyt - konkreettista - paskapyykkiä kolmessakympissä ennen sinua. Siitähän on sitten kaikki bakteerit vielä koneessa muhimassa ja odottamassa seuraavaa satsia.......
Ärsyttää ihmiset, jotka kuvittelevat, että tunkemalla pesuainetta yli ohjeistuksen voi kompensoida liian vähäisen veden (pikaohjelmat!) ja liian alhaisen pesulämpötilan käytön.
Vierailija kirjoitti:
Jos pesutuvassa ei ole vakiovuorot, niin miten todennäköisesti pesukone oikeasti joka kerta haisee siltä itteltään?
Taitaa nyt olla ongelma sitä laatua, että nuppitohtori auttaisi. Tai sitten pesukonetta ei ole putsattu ja tuuletettu asianmukaisesti, jolloin se toki haisee, mutta likaiselle pesukoneelle eikä paskalle. Eri hajut.
Kone ei haise joka kerta p*skalle, mutta lähes joka kerta tunkkaiselle. Joskus kun se ei ole haissut miltään, niin olen pessyt suoraan omat pyykit ja näihin on tarttunut edellisen käyttäjän pesuaineen hajua (ja muutakin hajua). Joskus haju on ollut niin voimakas, että olen joutunut pesemään koneellisen uudestaan.
Nykyisin en ota riskiä.
Mun kaverilla jäi kerran pyykkien kanssa pesukoneeseen peseytymään kissan kakkapökäle. Siellä se pyöri pyykkien seassa xDDDDDDDDDD
Huomasittehan aloitusviestissä korostussanan "ERITTÄIN"?
Mielestäni pyykkejä ei tarvitse esipestä, jos niissä ei ole mitään pahempaa likaa (esim. uloste, oksennus tms.)
Itse käytän pesutupaa, koska asunnossani on suunnitteluvirhe, jonka takia pesukoneen letku ei yllä hanaan. Hana on kaapissa ja kaapin reikä on väärässä paikassa. Vuokra-asunnossa ei voi porata reikiä. Joskus pesukoneissa on ollut paha haju joka tarttuu vaatteisiinkin. Pitäisi varmaan alkaa lisätä etikkaa koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän pesutupaa, koska asunnossani on suunnitteluvirhe, jonka takia pesukoneen letku ei yllä hanaan. Hana on kaapissa ja kaapin reikä on väärässä paikassa. Vuokra-asunnossa ei voi porata reikiä. Joskus pesukoneissa on ollut paha haju joka tarttuu vaatteisiinkin. Pitäisi varmaan alkaa lisätä etikkaa koneeseen.
Ei oo tullut mieleen sitten ottaa yhteyttä vuokranantajaan tästä?
Naurettavia nämä "hanki oma pesukone"-kehotukset, kun joku ottaa esille sen kirpaisevan totuuden, että yleisissä pesutuvissa pitäisi ottaa huomioon muutkin pyykinpesijät.
Oma pesukone voi rikkoutua, kylpyhuoneeseen voi tulla remontti ja sitten on näitä asuntoja, joista puuttuu liitäntä pesukoneelle. Kehotus on täysin turha noissa tilanteissa. Välinpitämättömille pyykkääjille se oma kone tulisi todelliseen tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pesutuvan koneissa on n. 4 min. ohjelma Rummun huuhtelu, mikä on nopea pyöräyttää ennen pesua. Varmaan melko yleinen toiminto isoissa yhteiskoneissa.
Parempi oliis, että tuo kestäisi vaikka 10 minuuttia ja tehtäisiin 95 asteessa.
Minä jouduin kerran käyttämään taloyhtiön konetta päiväpeiton pesuun (ei mahdu omaan koneeseen) jonka koira oli ripuloinut. Ihan reilua mun mielestä varata 2 vuoroa peräkkäin jotta voi koneen antaa pauhata toisen kerran 95 asteessa tyhjänä. Ei tulis mieleenkään jättää konetta paskapyykin jälkeen toiselle ilman välipesua vaikka se puhtaalta käytön jälkeen vaikuttaiskin.
Se ap:n asuintalon pyykkikoneongelma ei ratkea tänne valittamalla. Yhteys suoraan isännöitsijään ja siivousfirmaan, joka varmaan siivoa rappujen lisäksi yhteiset tilat. Ovatko muut asukkaat valittaneet ap:n kertomasta haitasta?
Aloitus haiskahtaa vähän siltä, että ap pyrkii kiertämään ja kaartamaan sen, että talossa asuu myös muista kulttuureista tulleita, joilla on erilaiset pyykkitavat ja jotka eivät todennäköisesti suomenkielistä heippa-lappua ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavia nämä "hanki oma pesukone"-kehotukset, kun joku ottaa esille sen kirpaisevan totuuden, että yleisissä pesutuvissa pitäisi ottaa huomioon muutkin pyykinpesijät.
Oma pesukone voi rikkoutua, kylpyhuoneeseen voi tulla remontti ja sitten on näitä asuntoja, joista puuttuu liitäntä pesukoneelle. Kehotus on täysin turha noissa tilanteissa. Välinpitämättömille pyykkääjille se oma kone tulisi todelliseen tarpeeseen.
Nykyisin tuntuu olevan vallalla ajattelu, että välinpitämättömiä ihmisiä täytyy suvaita tai muuttaa itse pois. Vaikka pienillä yksinkertaisilla asioilla olisi helppoa nostaa kaikkien asukkaiden asumisviihtyvyyttä ja -terveyttä, niin olet "vaikea ihminen" jos edes vinkkaat näistä asioista muille.
Mä kerran juttelin naapurin kanssa pyykkituvassa. Hän kertoi, että hänellä oli kyllä oma kone, mutta koiran pyykit hän pesi talon koneella.
Silloin tajusin, että monet pesukoneen omistajat varmaan käyttävät tarkoituksella talon konetta likaisemman pyykin pesuun ja omaa konetta puhtaamman.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko pestä pyykkinne ennen pesukoneeseen laittoa? Siivoaisitteko ennen siivoojaa? Peseydyttehän ennen suihkua? Keräättehän pölyt ennen imurointia? Riittiköhän tämä vai täytyykö jatkaa?
Huonoja vertauksia, sillä aloituksessa on kyse yhteisistä pelisäännöistä taloyhtiön yleisissä tiloissa.
Käytä ennen pesua sitä pesukoneen puhdistusainetta, pyöräytä ohjelma kerran läpi tyhjänä. Laita sitten omat pyykit.
"Mutta kun on kallista ja miksi minun pitää!?!" No, jos et halua paskalta haisevia pyykkejä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu
kyylä.
Muistakaa aina tarkistaa, ettei pesukoneeseen ole jäänyt mitään! Kankaat usein valahtavat pohjalle, mutta teippimäiset asiat voivat liimautua ”kattoon” niin ettei niitä huomaa ellei pyöräytä. Jätin kerran katsomatta ylös ja pestyn pyykin seasta löytyi naapurin kuukautisside.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taloyhtiössä oli positiivinen yllätys, ettei pesukoneita ollut kyllästetty voimakashajuisilla pesuaineilla. Joku pyykkierä haisi kuivuttuaan tupakalta, ehkä edellisen pyykkääjän vuoksi.[/quote
Itse joudun hajusteallergisena pesemään koneellisen tyhjänä, ennenkuin voin laittaa pyykkini parfyymeille tuoksuvaan koneeseen. Silti pyykit saattaa tuoksua senkin jälkeen hajusteille. Ihmiset käyttää nykyisin tosi voimakkaan hajuisia pesu-/huuhteluaineita. Kuivaushuoneeseen ei voi kuvitellakaan vievänsä pyykkejä kuivumaan, siellä on niin voimakas tuoksu. Mielestäni minulla on kuitenkin omistusasunnossa samanlainen oikeus kuin muillakin pestä pyykit talon pesutuvassa, joten älä vastaa: "Hanki oma kone."
Jos pesutuvassa ei ole vakiovuorot, niin miten todennäköisesti pesukone oikeasti joka kerta haisee siltä itteltään?
Taitaa nyt olla ongelma sitä laatua, että nuppitohtori auttaisi. Tai sitten pesukonetta ei ole putsattu ja tuuletettu asianmukaisesti, jolloin se toki haisee, mutta likaiselle pesukoneelle eikä paskalle. Eri hajut.