Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vahinko koulussa ja tavaran rikkoutuminen....

Vierailija
16.08.2013 |

Tokaluokkalainen oli astunut vahingossa kaverin pyöräilykypärän päälle, joka oli mennyt rikki. (kaiketi styroksinen kypärä, ei kai normaali kypärä voi mennä rikki jos 25kg lapsi astuu toisella jalalla kypärän päälle..?) Mitä meidän pitäisi korvata; kokonaan uusi kunnollinen kypärä, osa uuden hinnasta vai ei mitään? Kyseessä oli vahinkotilanne, ei riita eikä tahallinen paiskominen tms., kypärä oli ollut koulun käytävällä

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvotelkaa sen kaverin vanhempien kanssa. Uuden ostaminen puoliksi lienee sopiva kompromissi kun syytä oli molemmissa, eivät ne kypärät niin kalliita ole.

Vierailija
2/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingossa tapahtuva rikkominen ei millään tavalla poista korvausvastuuta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se kypärä oli maassa/lattialla?

Vierailija
4/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvotelkaa sen perheen kanssa, sitten tiedät varmaan, mikä on kohtuullinen korvaus.

Vierailija
5/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:53"]

(kaiketi styroksinen kypärä, ei kai normaali kypärä voi mennä rikki jos 25kg lapsi astuu toisella jalalla kypärän päälle..?) [/quote]

Kyllä se voi, pyöräilykypärät ovat kevytrakenteisia vaikka olisikin muovipinta.

Vierailija
6/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uusi, eivät ole kalliita.

Vierailija
7/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat viestin ja kysyt paljonko haluavat korvausta.

Vierailija
8/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:09"]

Miksi se kypärä oli maassa/lattialla?

[/quote]

Jos maassa on koulureppu/laukku kuten usein on, niin ei kai sen päälle astuta. Tai toisen jaloille. 

Keskustelkaa, jotain pitää korvata.

Vierailija
9/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäänlaista kypärää ei ole tarkoitettu kestämään päälle astumista. Vahinko ei poista korvausvastuuta, eli kypärä on syytä korvata kokonaan. Tietysti jos kypärä on ollut käytössä jo pitkään, siitä periaatteessa pitäisi maksaa pienempi korvaus kuin ihan uudesta. Mutta kannattaa kuitenkin miettiä, haluaako heti hankkiutua huonoihin väleihin lapsen kavereiden vanhempien kanssa tinkimällä lapsen rikkomien tavaroiden korvaamisesta. Kaverin vanhemmille aiheutuu tästä kuitenkin ylimääräistä vaivaa, kun pitää hankkia erikseen uusi kypärä.

Vierailija
10/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:12"]

Jos maassa on koulureppu/laukku kuten usein on, niin ei kai sen päälle astuta. Tai toisen jaloille. 

[/quote]

No ei, mutta jos laitan repun lattialle sellaiseen paikkaan, josta muutkin kulkevat, on aina se riski, että joku vahingossa sen päälle astuu tai kompastuu. Jos repussa on pelkkiä kirjoja, suurta vahinkoa ei pääse sattumaan. Jos repussa on isoäidin kristallivaasi, en kyllä välttämättä laskisi reppua siihen lattialle ollenkaan.

Ja kyllähän ihmiset vahingossa toistensa varpaille astuvat, varsinkin ihmisvilinässä. Onneksi siinä ei yleensä mene mitään rikki.

Vierailija
11/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan hypännyt tahallaan päälle - kyllä sen sillä tavalla rikki saa. 

Vierailija
12/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä miten itse suhtautuisit, jos lapsesi tulisi kotiin rikkoutuneen tavaran kanssa ja lapsen luokkatoverin vanhemmat kertoisivat, ettei kultamussukalla toki ollut tarkoitus rikkoa? Nielisitkö ihan rauhassa tappiosi ja ostaisit kiltisti omistasi uuden?

Niin, vahingonkorvauksien suhteen ei ole väliä, onko teko tahallinen vai vahinko. 

Vierailija
13/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut hypännyt tahallaaan, opettaja oli nähnyt tilanteen.

Vierailija
14/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kannattaa pienestä pitäen opettaa toisten (ja yhteisten!) omaisuuden kunnoittaminen.

Vierailija
15/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että oli vahinko, onko muiden kommentteja kuin oman poikasi? Ei se välttämättä ole mikään vahinko ollut. Koulun vieressä asuvana sanon vain sinisilmäisille vanhemmille, että hohhhoijaa...pari vanhempaa olen saanut suuttumaan totaalisesti, kun olen kertonut totuuden. Yksi täydellinen lapsi hakkasi toisia risuilla, toinen oli pahanteossa laumassa selvästi johtajana rikkomassa koulun takana olleita tavaroita. Molemmilla kerroilla puutuin asiaan ja kummallakin kerralla vanhemmat olisivat halunneet uskoa lastaan, mutta valitettavasti asialla olin minä, aikuinen todistaja. 

Vierailija
16/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:20"]

Ei ollut hypännyt tahallaaan, opettaja oli nähnyt tilanteen.

[/quote]

Mitä siinä sitten tarkalleen ottaen tapahtui? Tapahtuiko tämä eteisessä, ihmisvilinässä, oliko kypärä pudonnut lattialle vai mitä siinä tapahtui?

Itse korvaisin kypärän kyllä kokonaan, koska ei kannata noin pienistä asioista alkaa haastamaan riitaa. Parempi aloittaa kouluvuosi positiivisella karmalla. Mutta olen kyllä edelleen sitä mieltä, ettei pyöräilykypärää kannata säilyttää lattialla.

Vierailija
17/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no vastasit, että opettaja on nähnyt tilanteen sillä aikana, ja olet saanut open vahvistuksen, ok. Itse olen tosiaan aina vähän epäileväinen, kun tosiaan olen asunut tien toisella puolella missä koulu on ja tunnen monia noista lapsist.a 

Vierailija
18/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko ainoo jolle tuli mieleen että kuinkahan se kypärä olis suojannu päätä jos tangon yli ois muksu lentänyt, ku jo siitä menee rikki kun pieni lapsi astuu päälle?...

Vierailija
19/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:20"]

Mietipä miten itse suhtautuisit, jos lapsesi tulisi kotiin rikkoutuneen tavaran kanssa ja lapsen luokkatoverin vanhemmat kertoisivat, ettei kultamussukalla toki ollut tarkoitus rikkoa? Nielisitkö ihan rauhassa tappiosi ja ostaisit kiltisti omistasi uuden?

Niin, vahingonkorvauksien suhteen ei ole väliä, onko teko tahallinen vai vahinko. 

[/quote]

Juu, nielisin. Varmaan rähjäisen lapselle että tavaroista pitää pitää parempaa huolta mutta en olettaisi että kukaan muu korvaa, ainakaan jos olisi vanha kypärä/tavara. 

Mutta en ole ikinä osannut hakea vakuutuksestakaan mitään takaisin; itse olen ostanut rikkimenneiden asioiden tilalle uuden. No ei kai auta kuin maksaa uusi kypärä; toivottavasti ei tule monen sadan euron laskua jos haluavat kalleimman mahdollisen kypärän ja laskuttavat matkakuluja tms.

Vierailija
20/21 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuota tarvitse miettiä kuin kysyy käytkö itse vai käyvätkö he ostamassa vastaavan. Soita ja kysy minkä merkkinen, minkä kokoinen ja mistä ostettu. Kypärää hän tarvitsee heti, joten on hyvä varmistaa, ovatko jo ostaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä