Koirarotuja, joista ei lähde karvaa
Mitä eri koirarotuja on, joista ei lähde karvaa hirveän paljoa?
Olen koittanut eri rotuesittelyitä ja muita lueskella, ja niissä kerrotaan kyllä turkin ominaisuuksista ja hoidosta, mutta sitä, kuinka paljon niistä sitä karvaa normaalisti irtoaa, ei mainita juuri missään.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mites novascotiannoutaja?
Noutajat tarvitsevat hurjasti liikuntaa ja aktiviteetteja! Noutajaa ei kukaan saa ottaa vain syystä ettei siitä lähde karvaa. Järki käteen nyt!
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajana ihmettelen aina näitä kysymyksiä. Valitettavasti nämä ovat usein sitten niitä jotka koiran hankittuaan huomaavatkin ettei tää olekaan niin kiva juttu. Kauhea vaiva ja karvaa joka paikassa. Siisteyttä rakastaville ei koira sovi!
Jokaisesta koirasta lähtee karvaa, tulee pölyä ja roskaa ja kuraa, hiekkaa jne! Että kannattaa miettiä todella tarkkaan kestääkö sitä sotkua ja karvoja.
Täysin samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajana ihmettelen aina näitä kysymyksiä. Valitettavasti nämä ovat usein sitten niitä jotka koiran hankittuaan huomaavatkin ettei tää olekaan niin kiva juttu. Kauhea vaiva ja karvaa joka paikassa. Siisteyttä rakastaville ei koira sovi!
Jokaisesta koirasta lähtee karvaa, tulee pölyä ja roskaa ja kuraa, hiekkaa jne! Että kannattaa miettiä todella tarkkaan kestääkö sitä sotkua ja karvoja.
Ehkä aloittajallakaan tämä karvanlähtö ei ole ensimmäinen prioriteetti koiran hankinnassa. Mun mielestä ihan ok tiedustella, että onko karvanlähdöissä jotain eroja.
Karkea vertaus, mutta esim eihän ihminen joka haluaa juoksulenkille koirakaverin, valitse (toivottavasti) roduksi esim. Englanninbulldoggia, mopsia tms joka kuolee lämpöhalvaukseen jo pelkän rakenteensa takia. Koira on aina koira, likaa, karvaa, pissaa ja kakkaa, kalliita lääkärireissuja jne. Mutta kuten varmasti tiedät, koirarotuja on jalostettu eri käyttötarkoituksen sekä ukonäön JA karvan takia.
Itselläni oli Cokkerspanieli väriltään blac and tan, siitä ei lähtenyt karvaa. Kuuluu trimmattaviin rotuihin.
Neljäs cairnterrieri menossa, ja uskallan väittää, että ei lähde karvaa. Cairnilla ei ole mitään karvanlähtövaihetta. Muunkinrotuisia on ollut, joten tiedän, mitä se karvanlähtö on. Esim. belggarin kanssa eläminen oli yhtä imuroimista ja silti nurkisssa pyöri karvahöytyviä jatkuvasti. Karvaa lähti koko ajan, mutta varsinaisena turkinlähtöaikana se oli erityisen voimakasta.
Mutta tietenkin sitä irtokarvaa löytyy, irtoaahan ihmiselläkin hiuksia, joten miksi ei koiran karvatkin. Tuskin sellaista koiraa onkaan, josta ei joskus jotain irtoaisi. Kyllä minäkin aina siivouksen yhteydessä harjaan cairnin nukkumakaukalon, aina siihen jotain on tarttunut.
Cairn on tosiaan trimmattava rotu, meillä käytetään kaksi kertaa vuodessa trimmauksessa. Muuna aikana harjataan, jos turkki näyttää olevan sen tarpeessa ja leikellään itse liian pitkiksi päässeitä tassukarvoja ja korviakin vähän siistitään. Olen huomannut, että näissä cairneissakin on eroja turkin suhteen, jotkut ovat jäykkäkarvaisempia ja joittenkin turkki on pehmeämpi, ja on sellaisia, joilla on ihan suorat karvat ja sellaisia, joitten karvat vähän taipuisammat, ei sentään aivan kiharat.
Kaikki koirat tuo ulkoa tullessaan pölyä, roskaa, hiekkaa, moskaa ja mitä vain. Ei ne osaa niin siististi olla, päinvastoin mitä törkyisempi ojanpohja, sinne on päästävä. Cairnin irtokarvat on kuitenkin helpompi imuroida kuin esim. ajokoiran, jonka lyhyet piikkimäiset karvat tarttuu ja imeytyy mattoihin ja muihin tekstiileihin niin ettei ne tahdo irrota millään. Eli päinvastoin kuin usein luullaan, niin lyhytkarvaiset koirat voi olla sen suhteen paljon hankalampia kuin pitkäkarvaiset.
Koomista että haukutaan laiskaksi jos haluaa koiran josta lähtee mahd. vähän karvaa.
Itse olen erittäin siisti ja koti on aina tip top. Päädyin siksi westieen joita on nykyään 2. Vaatii 3kk välein trimmaamisen, mutta sen vuoksi meiltä ei pahemmin irtokarvaa löydy.
En kestäisi koirarodun kanssa josta lähtisi karvaa niin että sohvat ja vaatteet on karvan peitossa.
Miesystävällä taas on tanskandogi ja hyvä luoja sitä karvan määrää hänen kotonaan! Joka päivä täytyy imuroida.
Vierailija kirjoitti:
Nypittävistä roduista ei yleensä lähde kovin paljon karvaa esim. itsellä kääpiösnautseri eikä irtokarvaa näy juuri koskaan missään. Tosin se nyppiminen sitten on oma operaationsa ja vaatii vaivannäköä pari kertaa vuodessa.
Yksi rasittavimpia turhaan räkyttäjiä onkääpiösnautserit
Meidän russelista lähtee karvaa vaikka sitä nypitäänkin. Aivan jäätävästi sellasta pientä terävää karvaa joka menee vaatteen sisään, joskus huomaan löytäväni karvoja usean kerran pestyistä vaatteista vaikka en ole käynyt kotona koiramme luona 6 kuukauteen. Silti meinaan kyllä ottaa itselleni russelin, on ne niin veikeitä