Miten kuopista ehtii imettää?
Minulla on 3-vuotias esikoinen ja 5-viikkoinen kuopus. Imetyksen kanssa on ollut kaikki mahdolliset ongelmat: todella kovat kivut vieläkin nänneissä ja imetyksen jälkeen koko rinnassa, suihkutissit, rinnanpäär rikki ja vauva oksentaa veret, huono imuote ja todella pitkät syöntiajat.
Olen etsinyt apua näihin vaivoihin ja joka paikassa sanotaan, ettäilmetä rauhasta, lepää paljon tai katsele DVD-paketteja imettäessäsi ja nauti. Tai lypsä rintoja, ota lämpimiä suihkuja rinnoille ja ole ilman paitaa ja anna ilmaa rinnoille.
Hyviä neuvoja kaikki, mutta entäs se esikoinen? Kuka hänen kanssaan viettää aikaa, käy puistossa, antaa ruokaa ja muutenkin hoitaa ja huomioi. Tuntuu joskus, ettei näillä imetyksen kannattajilla ole kuin yksi lapsi. Vai pitääkö esikoinen viedä päiväkotiin, että voin keskittyä imetykseen?
Ja ennen kuin joku ihmettelee, niin kyllä, lapsilla on isä. Hän vaan on päivät töissä.
Ajatuksia? Ideoita? Kokemuksia?
Kommentit (19)
Onkohan jollain nyt mielipiteitä?
Ap
Ootko koittanut rintakumia?
Imuote taitaa olla huono, jos noin kovasti sattuu.
Jaa siitä olikin kyse. Luulin, että olit pudonnut jonnekin syvälle ja vieläpä useamman kerran, ja sieltä ei millään ehdi imettää. :)
Tuo kysymys muakin kiinnostaa! Tammikuussa toinen tulossa ja tän ekan kans imetys oli vaikeeta. Ja miten kylmällä ilmalla sujuu esikoisen puistotus ja vauvan tiheät imetykset. Jos ois pelkkä pullo niin mitään ongelmaa ei ois...
Mulla ei olisi kuopuksen imetys onnistunut, ellei esikoinen olisi ollut päiväkodissa.
Meillä pienempi ikäero, 1v9kk. Käytiin paljon perhekerhoissa, joissa henkilökunta leikitti esikoista, kun imetin. Välillä ottivat kuopuksen hoidettavakseen, jotta ehdin esikoisenkin kanssa viettämään kahdenkeskistä aikaa. Mies otti tavaksi viedä esikoisen läheisen päiväkodin puistoon työpäivän jälkeen. Välillä otti kuopuksenkin mukaan kärryissä, jolloin sain vähän huilia. Viikonloppuisin mies vei esikoista välillä hoploppiin purkamaan energiaa. Esikoinen ei kuole, vaikka päivisin lämmitettäisiin edellispäivän tähteitä, kotitöitäkin ehti tekemään myöhemminkin. Kotona voi olla ilman paitaa, ei kolmevuotias osaa siitä hämmentyä. Otin imettäessäni usein esikoisen viereen lukemaan tai tekemään palapelejä, jolloin ei ollut ihan heitteillä. Minulla oli tosin ihan paria ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta ongelmaton imetys tämän nuoremman kanssa.
Meillä lapsilla ikäeroa 2 vuotta. Kuopusta imetettiin aina tarpeen mukaan. Esikoinen hoidettiin siinä sivussa, joskus imetin yhtä ja lusikoin puuroa toiselle. (esikoisella motoriikkahäiriö, oppi syömään itse myöhään). Onneksi esikoinen oli helppo. Ulkona käytiin alussa harvoin, ei ollut voimia eikä talvi innostanut. Mutta olihan se haastavaa ja välillä kuopuksen imetys jäi kesken, kun piti käydä auttamassa toista vessassa tms. Jotenkin selvittiin ja vaikeintahan oli se alku, muutaman kuukauden päästä helpotti, kun vauvan ja esikoisen rytmit sopeutui toisiinsa.
Minä oe koskaan mennyt kuoppaan imettämään. Mutta luulen, että säästät aikaa js imetät ihan kotona.
Olisiko teillä varaa ottaa esim. Mannerheimin lastensuojeluliiton lastenhoitajaa avuksi? Maksaa 8,20 euroa tunti, pitää palkata vähintään kahdeksi tunniksi. Lähinnä tuohon hankalimpaan alkuaikaan voisi olla apua (voisiko ajatella niin, että maksaa ne korvikkeetkin aika paljon, imetyksellä kuitenkin pystyy vähän säästämään siinä). Ja jos on isompi kunta, saattaisi sieltä sitä kotiapuakin irrota.
Mutta kyllä se esikoinen tosiaan kestää vähän "heitteilläkin", se on kuitenkin vain väliaikaista. Kolmevuotias kuitenkin on jo sen verran iso, että ymmärtää tilanteen, tosin saattaa luonnollisesti kostaa vähäisen huomion...
Totta kai kokemusta löytyy. Vauvan ollessa pieni: valmistele ruokia vauvan nukkuessa, tee helppoa ja nopeaa. Tarvittaessa lämmitä esikoiselle sitten ruoka-aikaan. Vauva voi myös (ainakin imetystyynyn/kantoliinan tms. kanssa) ruokailla samaan aikaan kuin esikoinen. Itse syötin vauvaa ruokapöydässä samalla kun itse ja esikoinen söi.
Tai kolmannen kohdalla kaksi vanhinta söi... Muutamat ensimmäiset viikot/kuukaudet vaikeimpia. Vanhempi käy puistoissa joko isänsä kanssa illalla tai jonkun toisen äidin kanssa päivällä, jos muuten ei onnistu. Ei se eniten imetystä vaativa aika nyt niin kauan kestä, että esikoinen ihan tolkuttomasti odottamisesta kärsisi. Kohta pääset vauvan kanssa sinne puistoonkin. Jos ei vielä onnistu. Harvemmalla onnistuu, mutta olen minä senkin nähnyt...
Imetys alkaa yleensä sujua 3 kk mennessä tai sitten tyrehtyy kokonaan, jos on tyrehtyäkseen. Kyllä se esikoinen siihen asti pärjää pelkällä iltaulkoilulla, eli siitä nyt ei ainakaan paineita. Meillä 3 v tulee ihan mielellään suihkuun mun kanssa ja vauva usein nukahtaa vedenkohinaan sitterissä. Alkuun kun imetys oli tosi hankalaa en todellakaan pystynyt lukemaan samalla, joten oli aina muumi dvd valmiina. Ei se tv nyt niin suuri paha ole ja pikkukakkoset toisaalta jäi välistä, kun just silloin oli isän kanssa puistossa.
Jos on liian vaikeeta niin pulloa kehiin vaan. Ei se ole maailmanloppu sekään, kukin tyylillään.
Otan osaa!
Itselläni esikoinen oli hieman alle parivuotias kuopuksen (nyt puolivuotias) syntyessä. Meilläkin suihkutissi ja huono imuote (tässä on selvä syy-yhteys). Rinnanpäiden arkuuteen mulla auttaa lansinoh jota käytän heikkopäisesti. Huonon imuotteen vuoksi kuopus kiskoo ilmaa sisäänsä kuutioittain joten käytän puolet sen valveillaoloajasta röyhtäyttämiseen... tosin maito jota tulee... ja tulee... ja tulee... hujahtaa mahaan vauhdikkaasti etenkin nykyisin. Suihkutissi ei ole puolessa vuodessa kadonnut mihinkään, hyvä puoli siinä että maito todellakin on riittänyt.
Alussa, miehen isyysloman jälkeen, hyödynsin törkeästi kaikki mummot ja serkunkumminkaimat joita sain käsiini ja aina silloin tällöin joku ystävällinen tulikin ulkoiluttamaan esikoisen aamupäivällä. Mies ulkoilutti esikoisen vielä töistä tultuaan.
Imetän yleensä sängyllä istuen jolloin esikoinen pääsee viereen leikkimään tai lukemaan.
Esikoiselle varasin alussa lähistölle jonkun etupalan joka oli kätevä ottaa esiin nälän yllättäessä, ruoan aika koitti vasta kun kuopus oli syönyt. Olihan se melkoista jonglööraamista mutta nyt on helpompaa, johtunee ehkä rutinoitumisesta ja siitä että ollaan aloittelemassa kiinteän ruoan syömistä. Vaikka kyllä meillä vieläkin mennään aamuisin tissi - esikoisen aamupala - tissi -rumbaa ja äiti itse hädintuskin saa syödäkseen... ;-) Mutta ulkoilemaan päästään koko porukalla!
Laiha lohtu nyt, mutta ajan myötä helpottaa :-)
Minä imetin lattialla istuen samalla kun esikoinen leikki vieressä. Tai luin hänelle kirjaa imettäessäni, asettelin kirjan imetystyynyn päälle.
Ruokailujen osalta pidin huolta, että ruokaa oli valmiina (eli ei tarvinnut laittaa, lämmittää vain) päivää varten kun mies oli töissä. Kun vauva nukkui, ulkoilimme. Kun esikoinen nukkui päiväunia, minä lepäsin vauvan kanssa. Esikoinen ulkoili myös illasta miehen kanssa. Päiväunien takia nukahti vähän myöhemmin illasta niin ehti syödä ja ulkoilla jne.
Iltasadun luin istuen ja imetin samalla.
Meillä on kolmevuotias ja 4 kuukautta vanha vauva. Alusta lähtien on ollut myös tuota suihkutissi ongelmaa->rintaraivarit. Suihkutissien kanssa ei todellakaan imetetä samalla kun luetaan iltasatuja tai leikkien lomassa lattialla. Maidot on vauvan naamalla ja henkitorvessa jos imetysasento ei ole tosi hyvä. Paras imetysasento meille on ollut makuultaan. Esikoiselle se on tietty kurjaa kun aina joutuu poistumaan makkariin imettämään. Nyt imetystä on ruvennut hankaloittamaan se kun vaavia kiinnostaa jo kaikki ympärillä tapahtuva. Esikoinen kun päristelee ja kiljahtelee siinä ympärillä koko ajan. On tää imettäminen kyllä paljon hankalampaa nyt toisen kohdalla. Ei todellakaan pysty samalla lailla keskittymään imettämisen kuin esikoisen kohdalla, jota imetin 14 kk. Harmittaa kyllä kun esikoisen kohdalla imetys oli niin sujuvaa ja helppoa vaikka samat suihkutissit oli silloinkin. Tästä kommentista ei tainnut olla paljon apuja;)
Meillä on kolme lasta 2 vuoden ikäeroilla, kaikkia olen täysimettänyt 6kk ja osittaisimettänyt yli vuoden ikään.
Olihan se joskus kaaosta mutta kyllä se onnistuu.
Esikoiselle dvd, satukirja tms. voit imettää samalla. Isommalle voit myös jo opettaa että nyt leikit hetken niin äiti hoitaa vauvaa. Ruokailuhetket menivät siten että isommille ruoka mikroon ja pöytään ja itse imetin vauvaa ruokapöydässä. Aamulla luin lehden ja söin aamupalan imettäen vauvaa samalla.
Alku on hankalin mutta kun jaksat sitkeästi yrittää niin pian se helpottaa. Tsemppiä!
En itse keksinyt vastaavaan ongelmaan ratkaisua aikanaan. Lasten ikäero on 1,5 vuotta ja esikoinen oli varsin vilkas tuolloin. Toisen lapsen imetys oli hankalaa ja hän oli itkuinen vauva. Miehen isyysloman jälkeen jäin yksin päiviksi lasten kanssa ilman mitään apua.. Ratkaisu oli korvike. Asiasta on jo monta vuotta,nyt lapset ovat jo reippaita koululaisia. Koin korvikkeen käytön paremmaksi,kuin isomman lapsen hoitoonlaittamisen (joka ei käynyt mielessänikään). En nyt varsinaisesti osaa ap:ta auttaa,mutta tällainen kokemus..
Kokeile sitä rintakumia.
Minä hommasin kantoliinan kun toinen syntyi 2,5v ikäerolla.
Kätevästi sai imetettyä siinä. Ei minulla koskaan ole ollut ongelmaa sen suhteen, että mitäs ne muut kun nuorin syö. Imetyksen kanssa taas on ollut vähän häikkää, mutta niistä on selvitty apuvälineidenkin kanssa.
Minulla on neljä lasta, vanhin 6v ja nuorin 4kk.
Ja isä joka tekee töitä kun niitä on. Eli ei riitä normaalit 8h päivät, pahimmillaan lähtee aamu kuudelta ja tulee seuraavana yönä takaisin. Heittäen vitoset ohi kulkiessaan pari kertaa päivässä.
Tuolla jo joku ehdottikin rikkinäisiin rinnanpäihin Lansinohia. Minä suosittelen sitä myös lämpimästi. Olen myös huomannut, että kunnollinen imetysasento on tosi tärkeä. Paljon tyynyjä tukemaan tai kunnollinen imetystyyny avuksi.
Esikoinen nyt vaan joutuu vähän vähemmälle huomiolle, ellet saa jostain ulkopuolista apua. Tiedän itse varsin hyvin tuon riittämättömyyden tunteen, mutta tuo vaihe kestää onneksi melko lyhyen aikaa. Sitä mietin, että oletko muutenkin kovin väsynyt tai jopa vähän alla päin? Kaikkea hyvää perheellenne ja jaksamista arjen pyörittämiseen.
Halit!
Löytyykö siellä mtn kerhoja/puistotätejä että esikoinen pääsisi ulos?
Kunhan imetys lähtee sujumaan, kaikki helpottuu.
Keksi kaikkea kivaa esikoiselle sisällä että on tekemistä kun imetät, jos ette pääse päivällä ulos isä voisi viedä pihalle illalla hetkeksi?