Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoitusasuntolainan vaikutus uusiin lainoihin?

Vierailija
14.08.2020 |

Onko kokemusta lasketaanko sijoitusasuntolainan määrä rasitteeksi kun hakee esim. mökkilainaa?
Omasta asunnosta velkaa on joku 30 000 ja sijoitusasunnosta 115 000, (tätä maksettu vasta vuosi, eli vapaata vakuutta ei varmaankaan ole) eli kokonaisuudessaan velkaa on yhdelle ihmiselle ihan hitokseen :D. Mieli tekisi ostaa puolikas kesämökistä, mutta en ole uskaltanut edes pankista kysyä kun toi mun velkamäärä on niin jäätävä.

Onko täällä kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin vaikuttaa mikä tahansa laina, äly hoi

Vierailija
4/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän mulla ei mene tuon lainan hoitamiseen omaa rahaa lainkaan niin aattelin, ettei välttämättä vaikuttaisi. Onko sulla siis omakohtaista kokemusta? 

-ap

Vierailija
5/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kysyisit pankilta? Vakuuden arvo on ratkaiseva. Puolikasta kesämökistä ei varmaan pidetä kovin hyvänä vaihtoehtona, koska se on mahdoton realisoida.

Vierailija
6/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän mulla ei mene tuon lainan hoitamiseen omaa rahaa lainkaan niin aattelin, ettei välttämättä vaikuttaisi. Onko sulla siis omakohtaista kokemusta? 

-ap

Aika kova vuokra, jos kuittaa noin ison lainan ja vastikkeet.

Vierailija
7/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos kysyisit pankilta? Vakuuden arvo on ratkaiseva. Puolikasta kesämökistä ei varmaan pidetä kovin hyvänä vaihtoehtona, koska se on mahdoton realisoida.

Niinpä, mutta toisaalta, mulla on sijoitusyksiö Helsingissä, joka on suht helposti varmaankin realisoitavissa tarpeen tullen. Pankistahan se on kysyttävä jos meinaa edetä, mutta aattelin jos täällä olisi kokemuksia :)

-ap

Vierailija
8/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasunnolle voi tulla myös tyhjiä kuukausia, et voi vakuuttaa etteikö sinulle menisi koskaan lainan hoitamiseen senttiäkään. Toki jos kyseessä on yksiö yliopistokaupungin keskustassa niin todennäköisyys niille tyhjille kuukausille on pieni vs. joku lähiökaksio muuttotappiokunnassa.

Ja kyllä, kaikki lainat lasketaan rasitteeksi kun haet uutta, mutta et tietenkään häviä mitään vaikka lainatarjousta mökkiä varten pyytäisitkin.

Vierailija
9/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, mutta toisaalta, mulla on sijoitusyksiö Helsingissä, joka on suht helposti varmaankin realisoitavissa tarpeen tullen. Pankistahan se on kysyttävä jos meinaa edetä, mutta aattelin jos täällä olisi kokemuksia :)

-ap

Trolli. Oikea vuokranantaja tietäisi, että yli vuoden jatkuneessa vuokrasuhteessa irtisanomisaika on 6 kk, eikä sellaista asuntoa ole niin helppo laittaa lihoiksi.

Vierailija
10/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Trolli. Oikea vuokranantaja tietäisi, että yli vuoden jatkuneessa vuokrasuhteessa irtisanomisaika on 6 kk, eikä sellaista asuntoa ole niin helppo laittaa lihoiksi.

Tuossa kaupungissa sijoitusyksiön saa hyvin myytyä seuraavalle sijoittajalle.

Vierailija
11/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa talouden hoitoon kyvyttömältä, jos tällaista pitää täältä kysyä. Pitäisikö sinun opetella ihan perusteiden perusteet, miten sitä lainaa haetaan ja paljonko sitä voi saada? Jokaisella pankilla on lainalaskuri, ei tullut mieleen vai???

Vierailija
12/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Totta. AP ei ottanut tätä tosiaan huomioon. On mun eka sijoituskämppä ja eka vuokralainen, joten ei ole vielä tullut eteen :). Kyllä vuokrattuja asuntojakin menee kaupaksi, varsinkin helsingissä

-ap

Vierailija
13/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasuntolaina vaikuttaa tuleviin lainoihin, koska lainaa myönnettäessä katsotaan sun maksukykyä ja toki sijoituslaina on myös maksettava.

Toki sijoitusasunnosta tulevat tulotkin otetaan huomioon (en ole kyllä vielä koskaan nähnyt sellaista sijoitusasuntoa, jonka vuokra maksaisi kokonaan vastikkeet, lainanlyhennykset, korot ja vielä verotkin, ainakaan milllään järjellisellä maksuaikataululla, mutta onhan se  lainan maksuun käytettävä rahakin tuloa) ja lisäksi sijoitusasunto käy vakuudesta, ainakin siltä osin kun se ei ole jo sen sijoituslainan vakuutena.

Mökkilainan korko on kulutusluoton korko (vaikka sellaiseksi kohtuullinen).

Vierailija
14/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lainat vaikuttaa, lisäksi nykyisetkin asuntolainat stressitestataan 6% koroilla. Oletko ottanut verot huomioon kassavirtalaskelmassa?

Vierailija
15/15 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lainat vaikuttaa, lisäksi nykyisetkin asuntolainat stressitestataan 6% koroilla. Oletko ottanut verot huomioon kassavirtalaskelmassa?

Olen, ne on huomioitu jo palkkatulon verokortissa. Laskelma näyttää perin masentavalta kyllä, plääh! Onneksi mies on velaton ja sillä on säästöjä niin ehkä se mökkihomma voi onnistua jollain tavalla :). Hassua  että pankin laskuri ei anna mulle kuin muutaman kymppitonnin lisälainaa, vaikka pistän sijoituksiin kuukaudessa ylimääräistä rahaa 300-500 euroa. 

-ap