Omaehtoista opiskelua aiotaan rajoittaa, miksi?
Sehän onkin hyvä että jengi makaa kotona sen sijaan että opiskelisi itselleen vaikka uuden ammatin.
Kommentit (29)
Toivottavasti halpatyöläiset lisääntyy Suomalaisia nopeammin niin saadaan kerralla vaihdettua sekä päättäjät että kansa.
Vierailija kirjoitti:
Pakostakin tulee mieleen sellainen agenda, että suomalaisten koulutusta pitää ajaa alas että ollaan samalla tasolla tuontiväen kanssa älyllisesti.
Vaikuttaa muutenkin vähän tältä. Opintotuki nykyään niin lainapainotteinen jos ei ole suojatyöpaikkaa odottamassa, on aika iso riski että joutuu tuilla makselemaan isoa opintolainaa.
Mielestäni ”huvikseen opiskelevien” pitäisi kyllä maksaa lukukausimaksut yms.
Jos on jo siis työpaikka ja ”haluaa opiskella”.
Tuottavalla kolme AMK-tutkintoa. On vakitöissä.
Toinenkin työssäkäyvä suorittaa ylempää AMK-tutkintoa (ei tarvitse sitä työssä) vaan ihan huvikseen opiskelee.
Miksei naiset perusta yrityksiä. Taisi olla peräti 90 % uudista yrityksistä miesten perustamia (korjatkaa jos olen väärässä)
Vierailija kirjoitti:
Miksei naiset perusta yrityksiä. Taisi olla peräti 90 % uudista yrityksistä miesten perustamia (korjatkaa jos olen väärässä)
No vaikkapa siksi, että jos tulen raskaaksi, en saa hyvää äitiystukea.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea käsittää muutoin kuin, että koulutettua väkeä on liikaa työttömänä. Vvm haluaa ihmiset suorittavan tason halpatöihin, joten estetään kouluttautuminen, jolloin voidaan määrätä karenssin uhalla ihmiset mihin vain ns. orjatöihin.
Suomessa korkeakoulutetaan liikaa. En mielelläni sano tätä, mutta epäilin tätä jo yliopistoaikana, että opiskelijavalinnat heijastavat enemmän oppilaitoksen työtuntitarvetta kuin tarjolla olevia töitä näille valituille. Sori. Jotenkin niiden lehtorien pitää siellä elää vaikka töitä koulutuksen jälkeen ei kaikille olisikaan.
Sitten on tosiaan ne ns. "orjatyöt". Ei ne ole orjatöitä jos ei ole nostanut opintolainaa ja kuluttanut yliopiston penkkiä vaan mennyt minimiviitsimisellä oppivelvollisuuden loppuun asti ja sitten työelämään ei millään taidoilla. Ihan turha puhua orjuudesta. Itseään vastuuttava ihminen ottaisi ennen opiskelualan valintaa tai edes sen aikana selvää oman alan tilanteesta ja varautuisi siihen jotenkin. Ei niin että mennään sokkona "kun kuulosti kivalta" -alalle ja sitten reklamoidaan suunnilleen koko maapalloa kun ei sitä omaa työpaikkaa automaattisesti löytynyt.
Jos joku on eri mieltä: onko siis yliopistojen valintasivuilla jokin disclaimer että "juu tod saatte takuuvarmasti työpaikan jos tulette tänne"? En nähnyt sellaista joten en odottanut sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea käsittää muutoin kuin, että koulutettua väkeä on liikaa työttömänä. Vvm haluaa ihmiset suorittavan tason halpatöihin, joten estetään kouluttautuminen, jolloin voidaan määrätä karenssin uhalla ihmiset mihin vain ns. orjatöihin.
Ei kouluttautumista estetä. Työttömille ei vain haluta antaa parempia tukia kuin tavisopiskelijoille. Nyt moni pelaa ja odottaa 25v ikää, hakee vasta sitten opiskelemaan ja parhaimmillaan opiskelee 2 vuotta hyvällä ansiosidonnaisella päivärahalla opintorahan sijaan.
Minä opiskelen työttömyysetuudelta. Saan käteen 711e/kk (jossa lapsikorotus kolmesta lapsesta). Tuosta lähtee pois about 42e/kk koska sen verran linkkakortti maksaa. Eli eipä tuosta jää käteen paljoakaan enempää kuin kotona makoilemalla.
Mutta, mulla on jo itse asiassa työpaikka tiedossa. Soittelin työharjoittelupaikkaa mutta halusivat minut ihan palkkalistoille. Sopii minulle. Tämä ala on sellainen että työllistää hyvin. Tokikaan palkka ei ole kummoinen mutta kyllä sillä toimeen tulee.
Alaklikkien perusteella aika moni meni yliopistoon turhan ruusuisin maailmankatsomuksin....
Työttömyyskorvaus ei ole kansalaispalkka. Piste. Jos olet työtön, olet kuumeisesti työtä janoava epätoivoinen henkilö, joka koittaa kaikin tavoin saada mahdollisimman nopeasti itselleen työpaikan. Tästä helpotuksena työssäkäyvät maksavat sinulle työttömyyskorvausta.
Jos asia ei ole noin, vaan tykkäät opiskella, niin silloin ET OLE TYÖTÖN. Koita sitten kampanjoida opintotuen korottamisen puolesta.