Olen 52 v ja gyne sanoi, että munasarjat vielä toimivat
Eli näki ultralla. Ja sanoi limakalvojenkin osoittavan, ettei vaihdevuosia vielä ole.
Voiko tästä päätellä jotain? Tuleeko vaihdevuodet yhtäkkiä, eli vuoden päästä minulla ne voi olla, vai onko siinä jokin liukuma tyyliin, että jo paria vuotta aiemmin on nähtävissä, milloin ne alkavat. Tietääkö kukaan?
Kommentit (48)
Kas, olen saman ikäinen ja samoin munasarjat molemmat vielä aktiiviset ja lisäksi kuukautiset on säännölliset kuin kello. Gyne sanoi, että ainakaan vuoteen tai kahteen tuskin tulevat varsinaiset vaihdevuodet, kun tätä kysyin. Nyt siis esivaihdevuodet. Sinultakin varmaan mitattiin ultrassa munasarjojen koko. Niiden kutistuminen kertoo vaihdevuosien tulosta myös, lopulta ne ovat rusinan kokoiset.
Juu, ultra otettiin.
Mistä tiedät, että sullaon esivaihdevuodet? Mikä kertoo sen?
Ja gyne sanoi myös, että esivaihdevuodet voivat kestää kymmenenkin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ultra otettiin.
Mistä tiedät, että sullaon esivaihdevuodet? Mikä kertoo sen?
Gyne sanoi niin, mutta en tiedä minkä perusteella. Toinen munasarja oli muutaman millin pienempi kuin toinen, mutta molemmat aktiivisia. Menin siksi gynelle, että oli valtavan kovat kuukautiskivut niin että jouduin olemaan pois töistä.
Näissähän on paljonkin yksilöllistä vaihtelua. Yleensä tulee kuitenkin ns. esivaihdevuodet, eli eivät varsinaiset vaihdevuodet yleensä ihan yht' äkkisesti ala.
Pitkä hedelmällisyysikähän on myös syöpäriskiä kasvattava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Näissähän on paljonkin yksilöllistä vaihtelua. Yleensä tulee kuitenkin ns. esivaihdevuodet, eli eivät varsinaiset vaihdevuodet yleensä ihan yht' äkkisesti ala.
Oletko varma tuosta syöpäriskistä? Eikö se ole ennemmin toisin päin? Vaihdevuosien jälkeen mammografiakin aloitetaan. Muutenkin varhaiset vaihdevuodet ennakoivat lyhyempää ikää. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole kysymys hedelmällisyydestä. Kuukautiset voi tulla ja munasarjat toimia vielä vaikka 10 vuotta ilman hedelmällisyyttä.
Joillakin tuo siirtymä vain on pehmeämpi ja toisilla äkillisempi.
Hormonikokeista voisi päätellä hedelmällisyyttä paremmin. Matala AMH ja korkea FSH viittaavat siihen että munasarjojen kapasiteetti on lopussa.
Mullakin oli 52-vuotiaaksi toimivat munasarjat, mutta 52,5-vuotiaana ne jouduttiin poistamaan, samoin kohtu, kun alkoi vauhdilla kasvaa jättisuuri munasarjakysta, joka runteli kohdunkin. Mammografiaseulonnat aloitetaan muuten 50-vuotiaana eikä vaihdevuosien jälkeen. Rintasyöpä löytyi mulla tänä kesänä, 60-vuotiaana.
Ei sitä oikein voi mistään tietää milloin vaihdevuodet alkavat. Voi alkaa vuoden sisään tai sitten ei. Onko sillä mitään merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole kysymys hedelmällisyydestä. Kuukautiset voi tulla ja munasarjat toimia vielä vaikka 10 vuotta ilman hedelmällisyyttä.
Juu, harvempi viisikymppisenä raskautuisi vaikka kuukatiset tulevatkin. Kuitenkin myöhemmin alkavat vaihdevuodet viittaavat siihen, että hedelmällinen ikä on jatkunut pidempään kuin niillä joilla vaihdevuodet alkoivat aikaisemmin.
Kohdunrungon syövässä pitkä hedelmällisyysikä nostaa syöpäriskiä.
Minä olen 54 eikä vaihdevuosioireita. Kohtu jouduttiin poistamaan, mutta munasarjat jätettiin. Odotan mielenkiinnolla milloin se kaikki mainostettu kauheus alkaa, kun en koe mitään poikkeavaa olossani.
Hyvin yksilöllistä tuo. Se, että munasarjat vielä toimivat, ei tosin tarkoita silti, että voisi tulla raskaaksi.
Minullakin oli vielä tuossa iässä kuukautiset, mutta puoli vuotta myöhemmin ne lakkasivat ja alkoi kuumat aallot.
N53
Vierailija kirjoitti:
Hormonikokeista voisi päätellä hedelmällisyyttä paremmin. Matala AMH ja korkea FSH viittaavat siihen että munasarjojen kapasiteetti on lopussa.
Minusta ap ei mieti hedelmällisyyden määrää, vaan vaihdevuosia ja hän on nyt premenopaussissa. Munasarjojen toiminta taas yksin ei päätä vaihdevuosien aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yksilöllistä tuo. Se, että munasarjat vielä toimivat, ei tosin tarkoita silti, että voisi tulla raskaaksi.
Minullakin oli vielä tuossa iässä kuukautiset, mutta puoli vuotta myöhemmin ne lakkasivat ja alkoi kuumat aallot.N53
Joo raskaaksi ei tietenkään voi enää tulla kun munasolut ovat viallisia tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma tuosta syöpäriskistä? Eikö se ole ennemmin toisin päin? Vaihdevuosien jälkeen mammografiakin aloitetaan. Muutenkin varhaiset vaihdevuodet ennakoivat lyhyempää ikää. Valitettavasti.
Olen ihan samaa mieltä, sairaudet alkavat vaihtareitten myötä, ei toisinpäin. Ihmisen kuuluu ollaa nuoruuden hormonitasoilla, muutoin seuraa ongelmia. Nuoret ovat lähes aina terveitä.
Minäpä aion laittaa ulkomailla uudet munasarjat kantasoluistani. Tai sitten munasarja siirre. Mä en aio ottaa vaihtareita. It s my life, It s my business! ❤❤ Onneksi ulkomailla saa sitä mitä ei täällä holhoavassa poliisivaltiossa, jossa ei haluta että ihmiset päättävät omista asioistaa, ja siitä mitkä riskit ottaa. Gyneni Mehiläisessä sanoi että estrogeeni vaikuttaa lähes joka soluun ja toimintaan, joten...Samoin uskoisin että DHEA ja kaikki hormonit ovat tarpeen!
N-77
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, harvempi viisikymppisenä raskautuisi vaikka kuukatiset tulevatkin. Kuitenkin myöhemmin alkavat vaihdevuodet viittaavat siihen, että hedelmällinen ikä on jatkunut pidempään kuin niillä joilla vaihdevuodet alkoivat aikaisemmin.
Kohdunrungon syövässä pitkä hedelmällisyysikä nostaa syöpäriskiä.
Ei kai noilla synnynnäisillä riskeillä ole oikeasti mitään käytännön merkitystä? Riskejä on myös ylipaino ja 50% ihmisistä on ylipainoisia. Myös tupakointi, alkoholi ja stressi lisää syöpäriskiä. Hedelmällisyydelle ja sen aikataululle ei kukaan voi mitään. Minä käyn säännöllisesti gynellä ja se riittää, syöpä tulee jos tulee.
Käyttäjä35319 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä, sairaudet alkavat vaihtareitten myötä, ei toisinpäin. Ihmisen kuuluu ollaa nuoruuden hormonitasoilla, muutoin seuraa ongelmia. Nuoret ovat lähes aina terveitä.
Minäpä aion laittaa ulkomailla uudet munasarjat kantasoluistani. Tai sitten munasarja siirre. Mä en aio ottaa vaihtareita. It s my life, It s my business! ❤❤ Onneksi ulkomailla saa sitä mitä ei täällä holhoavassa poliisivaltiossa, jossa ei haluta että ihmiset päättävät omista asioistaa, ja siitä mitkä riskit ottaa. Gyneni Mehiläisessä sanoi että estrogeeni vaikuttaa lähes joka soluun ja toimintaan, joten...Samoin uskoisin että DHEA ja kaikki hormonit ovat tarpeen!
N-77
Ehkä vitsailet, mutta vastaan silti. Vaihtarit alkaa koska kaikella on elimistössä oma aikansa. Jokaiseen soluun on kirjoitettu aikataulu missä järjestyksessä ja aikataulussa asiat tapahtuu. Milloin lähtee maitohampaat, milloin kehittyy aivot jne kuten myös se, milloin vanheneminen alkaa. Vaikka vaihtaisi osan kerrallaan, niin vanheneminen tapahtuu silti. Rapistuu ja kuolee pois ja hyvä niin.
No olisit kysynyt siltä ammattilaiselta siellä vastaanotolla...