Mitä on "hilluminen" - ja mistä olet?
Mitä siis mielestäsi tarkoittaa sana "hillua", ja mistä olet kotoisin?
Itse olen aina savolaisena mieltänyt sen riehumiseksi, mutta helsinkiläinen mieheni sanoo sen olevan "hengailua".
Kommentit (19)
Olen Turusta ja samaa mieltä miehesi kanssa,murre-ero ehkä?
No joo, kumpaakin. Varsinaisesti hilluminen on riehumista, mutta jos "hillutaan kylillä" niin hengaillaan siellä "kylillä".
Olen asunut pitkään sekä Savossa että Pohjois-Pohjanmaalla, en puhu mitään murretta oikeaoppisesti.
Kuopiosta, ja samaa mieltä miehesi kanssa. Savon sisäinen erimielisyys?
hilluminen on riehumista, vrt "Mitä ne tänne tulee hillumaan, menisivät himaansa." Ja olen Itä-Helsingistä.
Minä olen vain "hillunut pilkkuun asti" eli hengaillut humalassa. Eli hillumiseen aina liittynyt alkoholi mukaan.
Turku.
Kyllä mustakin hilluminen on sellaista hengailua/oleilua. Olen Helsingistä kotoisin.
Riippuu vähän missä yhteydessä sitä käytetään. Esim. "Nyt loppuu se hilluminen!" (loppuu se riehuminen) tai "lähdetäänkö Suomenlinnaan hillumaan?" (mennäänko suokkiin hengailemaan?).
Olen kotoisin kainuusta mutta asunut pääkaupunkiseudulla suurimman osan nuoresta iästäni (28v).
Hilluminen= riehumista tai railakkaasti juhlimista.
Terveisiä vaasasta
Kiitos vastauksista. Näkyy olevan monenlaista mielipidettä, jopa meidän savolaisten kesken. :)
- ap
Hengailua se meillekin tarkoittaa.
t. tamperelainen minä, savolainen mieheni ja nykyisin asumme pk-seudulla
joo, riippuu miten sitä käytetään. Voi tarkoittaa riehumista ja hengailua... Terkut Helsingistä.
"Lapset hilluu ylhäällä puolen yön aikaan" eli tekevät jotain mitä ei pitäisi tehdä, vaikkeivat varsinaisesti riehu.
"Hillutaan kylillä", no ei se riehumista ole, ehkä hengailua, mutta kai siinäkin hiukan negatiivinen kaiku on, kun taas pelkässä hengailussa ei ole. Voisi "hengailla nuokkarilla tai kirjastossa", mutta ei kai niissä hilluta...
Ää.. en tiiä, oulu
Sama käsitys ap:n kanssa.
Hilluminen on ehkä vielä vähän sellaista asiatonta hengailua.
Koti peräpohjolassa
Eräänlaista energistä hengailua, ei siis suoranaisesti riehumista mutta ei mitään maleksimistakaan. Olen Hämeestä.
Sellaista tyhjäntoimittamishengailua. Usein sanon lukiolaispojalleni ettei sitten jäädä arkena kylille hillumaan. Olen vähän sieltä ja täältä eli asunut eripuolilla Suomea, viimeiset reilun 10v Pirkanmaalla enkä oikein tiedä mistä tuo sana on tarttunut matkaan.
Minulle hilluminen on sellaista rauhatonta, levotonta oleilua jossakin.
Esim.
Nuoret hilluvat taas siellä lasten leikkipuistossa iltaisin (eivät nyt riehumalla riehu, mutta eivät myöskään kädet ristissä istu ryhdikkäinä paikallaan sivistyneesti keskustellen, silleen hengaavat niin kun nuorilla on tapana).
Helsingissä olen asunut koko 36v elämäni..
hengailu
Etelä-Pohjanmaalta kotoisin