Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä saa maidontuloa parannettua/elvytettyä?

15.07.2006 |

Minulla alkoi hyvin, mutta nyt on sellainen olo, että vauva ei saa tarpeeksi (nukkumispätkät lyhentyneet) ja rinnatkin pienentyneet, ja vauva on tuskin kuukauden vanha...

Summersnow

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja nimenomaan yöimetys -imetyshormoonien eritys on voimakkaimmillaan juuri yöllä ja siksi juuri yöllä tapahtuva imetys lisää tehokkaimmin maidontuotantoa. Imetyksen alkuaikoina, kun vauva on vastasyntynyt tuntuu siltä että rinnat ovat paljon " täydemmät" , mutta kun maidoneritys tasaantuu rinnat tuntuvat tyhjemmmiltä vaikka ne olisivat " täydet" . Sanoit että sinusta tuntuu kuin vauvasi ei saisi tarpeekseen. Ehkä kyseessä on ns. tehoimupäivät jolloin vauvasi itse huolehtii maidontuotannon lisäämisestä imemällä tavallista tiheämmin. Näitä tehoimu päiviä (n. 2-3 päivää) esiintyy muistaakseni suurinpiirtein parin viikon välein. Luonto on tämänkin ysteemin järjestänyt toimimaan niin että jos " kuuntelee" vauvaa ja antaa vauvan ilmoittaa milloin on tarve imeä niin maidontuotantokin pysyy kasvuvauhdissa mukana. Itse tein vielä välillä poikani kanssa niin että laitoin muutamana yönä perkäkkäin kellon soimaan parin tunnin välein ja imetin kun tuntui että vaavi veteli sikeitä niin ettei meinannut herätä syömään ja päivällä ei tuntunut tullevan tarpeeksi maitoa " paastotun" yön päätteeksi... Poika kasvoikin ensimmäisen 4 kk:n aikana 15,5 cm ;).

Ja se on vaan niin että ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa on vaan imetystä, imetystä ja imetystä - siihen täytyy vaan asennoitua... Kuvittele itse kasvavasi 15 cm 4 kuukaudessa pelkällä maidolla! ;) Usein vauva tihentää imemisvälejä vielä ilta-aikaan johtuen siitä että iltamaito on " laihempaa" eikä sen erityskään ole välttämättä samalla tasolla kuin parhaaseen aikaan eli aamuyöstä. Hyvin levännyt äiti on parempi " maitotehdas" kuin väsynyt. Itse huomasin tämän erittäin selvästi nimen omaan ensimmäisen lapseni kohdalla...

Vierailija
2/8 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sätkivä poika toisella polvella..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on isä kotona käytettävissä tai kuka tahansa mahdollinen hartiahieroja, niin kokeile. Itselläni esikoisen aikana hartiat oli välillä krampissa ja aina hieronnan jälkeen (no tietysti viiveellä) rinnat tuntuivat täysiltä. Esim. edellisen illan hieronta tuntui seuraavana yönä/aamuna. Ja tietysti on muistettava se oma juominen ja syöminen, niin kuin varmasti tiedät. Jaksamista sulle! Maitosi varmasti riittää - vauva kyllä ottaa tarvitsemansa! :)

Vierailija
4/8 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika syntyi 4.7 eli on nyt vajaan 2 viikon ikäinen. Maito nousi hyvin 2 vrk:n kuluuttua synnytyksestä ja sitä riitti hyvin. Nyt pari päivää sitten sairastin rajun oksennustaudin ja en meinannut pysyä " tajuissani/pystyssä" reiluun vuorokauteen. En tuolloin pystynyt oksentamiseltani imettämään vaan poika sai nania ja yritin lypseä rintoja sen minkä oksentamiseltani pystyin. Kun olo koheni niin halusin antaa pojalle taas rintaa mutta ilmeisesti tuo tauti kuivatti elimistöä niin ettei rinnasta tule kuin tippa sieltä ja tippa täältä :( Ja nekin on kovan imun takana (imee jopa 2 tuntia ja edelleen nälkä, näin meillä viime yönä)

Haluan jatkaa jo kerran hyvin alkanutta imetystä (esikoiselta meni niin puihin koko homma, tiedon ja taidon/tuen puutten johdosta) joten vinkkejä miten saan maidon takaisin nousemaan tisseihin ja pojan rinnalle takaisin.

KAIKISTA VINKEISTÄ KIITOLLINEN !!!

-Neppe ja max, vajaa 2vkoa-

P.S. Olen liittynyt tuonne imetystukilistalle mutta en osaa laittaa viestiä sinne ja kysyä sieltä neuvoja joten jos joku osais vihjata siitäkin et mihin osoitteeseen sen viestin laittaa niin kiitos =)

Vierailija
5/8 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sairasti myös vatsataudin ja tuolloin hänen maidontulonsa myös heikkeni. Neuvolalääkäriltä sai Metopram -reseptin (on pahoinvointilääke). Tällä lääkkeellä on sellainen sivuvaikutus, että maito alkaa taas herumaan. Ja niin teki hänelläkin. Kohta taas jo imetti ihan täysillä. Lääkettä käytetään ihan yleisesti tähän " ongelmaan" . Sairaaloissakin esim. keskosvauvojen äideille tätä määrätään, jotta maidontulo ei ehtyisi.

Vierailija
6/8 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.imetystukilista.net/faq/relaktaatio.php

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_tarpeeksi.php

Mulla myös noin ekan kuukauden jälkeen rinnat olivat tyhjän tuntuiset, mutta niin kuuluukin. Maitoa erittyy koko ajan lisää, eikä rinta ole koskaan periaatteessa tyhjä. Niin ja meidän poika imi ekat 4 kuukautta yöt ja päivät kahden tunnin välein. Kasvoi kuitenkin oikein hyvin, joten maito oli ihan riittävää tiheästä imemisestä huolimatta. Tsemppiä!

p.s kannattaa hakupalvelulla etsiä myös vanhoja viestejä, tästä aiheesta on käyty lukuisia keskusteluja :)

Vierailija
7/8 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

silla se maidon tuotanto lisaaantyy. Minulla pain vastainen ongelma, eli suihkuaa ja liikaakin ja olen jattanyt pois seuraavat mausteet:basilika, oregano, anis, tilli myos fenkolin sanotaan lisaavan maidontuotantoa. eli kokeile niita. Myos tumman oluen " uskotaan" lisaavan maidontuotantoa ainakin taalla Hollanissa, eli pullo olutta (alkoholitonta?) illassa. Ja sitten vain tyrkytat tissia mahdollisimman usein alussa vahintaa 2h valein, mutta useamminkin kannattaa antaa jos vauva vaan juo, niin kylla se maito lisaantyy. Kysynnan ja tarjonnan laki toimii.

Pari kuukautta menee etsikkoaikaan ennenkuin vauva ja sina molemmat olette " oppineet" imettamisen kiemurat.

Onnea

Vierailija
8/8 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkona ja nukkuakin pitaisi!