Mies vähättelee
Mieheni ei koskaan kehu minua naisena vaan vähättelee kaikkea. Kun joku nainen kehuu ulkonäköäni tai vaatteitani hän lausuu vastinneeksi jotain halventavaa. Kun joku mies sanoo jotain kaunista hän vähättelee ja vääntää senkin minua halventavaksi.
Tiedän, että minulla olisi vientiä enkä ole vastenmielinen, mutta en ymmärrä miksi hänen täytyy alistaa minua noin.
Kysyin häneltä, etten jaksa tuollaista, mutta hän vähättelee asiaa.
Emme ole enää teinejä ja olemme olleet yhdessäkin jo reilu 10 vuotta ja meillä on pienet lapset. Tosita lastammekin hän vähättelee samalla tavalla ja siitäkin olen sanonut usein.
Kohta en jaksa enää tällaista eikä hän muuta tapojaan. Haluaisin joskus haukkua koko miehen ja katsoa miltä se hänestä tuntuisi.
Kommentit (5)
En tiedä välillä olen miettinyt eroa, mutta kun on niin pienet lapset ja mietin miten heidän hoito jaettaisiin ja miten he pärjäisivät mieheni kanssa kun en ole katsomassa eli he vaikka miehen mahdolisessa uudessa kodissa ja minä toisessa. Tai miten pärjäisin kahdestaan lasetn kanssa kun olisi yhteishuoltajuus.
Välillä olen miettinyt, jos voisi olla joku toinen joka jaksaisi kestämään kaiken paremmin. Muutenkin jään osattomaksi.
Tulipa kirjoitusvirheitä väsymyksessä.
Kuulostaa kyllä ikävältä tuo kohtelusi. Turhauttaa puolestasi, kun sanomisesi ei auta vaan tilanne jatkuu samanlaisena, ymmärrän että käyt tuollaisia ajatuksia läpi. En tiedä voiko tuossa mitään tehdä, ehkä sinun pitäisi lakata vaan odottamasta mieheltä mitään. Toisesta sisään ja toisesta ulos... Ei sekään mielekäs vaihtoehto ole, verrattuna aidosti hyvään ja rakastavaan mieheen ja kunnioittavaan käytökseen, mutta toista kun ei voi muuttaa, vain itseään voi, ja toivottavasti itse jaksat kuitenkin arvostaa itseäsi. Itsehän varmaan eroaisin... Kestin tuollaista käytöstä lähes 10 vuoden parisuhteen ajan ja siitä lopulta todellakin erottuani lupasin itselleni, että tällaiseen en enää suostu. Niin vaan sitten uuden miehen löytäessäni latelin samalla uhmalla, että minua kohdellaan sitten hyvin, lupaan tehdä sinulle samoin, ja ehkä tuon voimalla jotenkin asiat ovat näin toteutuneetkin. =) "Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen,
kehun: Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun."
- Eeva Kilpi, Laulu rakkaudesta 1976
Mieti, jos miehesi käyttäytyy samallalailla lapsia kohtaan, minkälainen itsetunto heille tulee. Heidän elämän tärkein mies, haukkuu ja alistaa heitä. Kehuja ei tipu. Voin kertoa melkein 40 vuotiaana, että se ei tee hyvää. Mä en ole saanut nostettua itseäni ylös siitä suosta missä olin koko lapsuuteni. Kukaan ei kehunut mulle suoraan koskaan, muita äitini kyllä kehui siihen tyyliin, että mikset säkin ole samanlainen. Mä olen ihan täysin kynnysmatto, jos joku niin haluaa.
Ota asiat kunnolla puheeksi miehesi kanssa ja tee tuollaiselle käytökselle stoppi. Tee myös selväksi, että jos jatkaa samaa tyyliä, niin sä et jää kuutelemaan sitä.
Onpas sinulla kurja mies. Mitä tarkoitat sillä, ettet enää kohta jaksa tuollaista?