missä hoidat vuosittaiset gynen kontrollit?
Kommentit (17)
Kyllä tk:n omalääkärille pääsee. Käyn yksityisellä, koska työpäivän aikana on niin vaikea päästä, kun ei ole liukuvaa työaikaa eikä voi jättää työpistettä valvomatta. Mutta vuosittain, miksi niin usein pitäisi käydä pelkässä kontrollissa?Siis jos mitään ei ole vialla? Itse käyn kolmen vuoden välein.
Mitkä ihmeen vuosittaiset kontrollit? Käykö joku niin usein?
En käy noin usein, ehkäisy on hoidettu sterilisaatiolla ja olen terve ja yksiavioinen. Menen jos jotain häikkää tulee. Ei se toosa ole mikään auto joka vaatii huoltoa tietyn kilometrimäärän välein. Vaikka yksityiset lääkäriasemat mielellään tietysti ottavat käyntimaksuja vastaan.
tk;ssa ei ole gynekologia eli ei todellakaan kannata siellä käydä. Yleislääkäri ei osaa sitä asiaa niin kuin pitää, eikä tee ultraa. Jos tekee niin ei osaa tulkata mahd kystaa munasarjoissa joka on se vaarallisin ja pahin asia. Gynellä kannattaa käydä vuosittain sillä munasarjasyöpä ei muuten löydetä ajoissa. Itse käyn joskus yksityisellä, joskus töissä joku gynekologeista tsekkaa. t kätilö
Käyn yksityisellä kerran vuodessa. Tk:ssa ei pääse kuin yleislääkärille. Maksan mielelläni jotta mahdolliset ongelmat havaittaisiin ajoissa.
t. ensihoitaja
Minulla on HPv, joten haluan käydä vuosittain gynen tsekattavana. Haluan, että myös munasarjat ja rinnat tutkitaan. Yksityisellä käyn.
Olen terve ja 35-vuotias, käyn viiden vuoden välein papa-kontrollin yhteydessä yksityisellä tsekkauttaan, että paikat on kunnossa. Aina on ollut, kiitos hyvin pitkälle järkevien elämäntapojeni.
Ööö, mä en käy koskaan. Siis en todellakaan ole koskaan käynyt gynellä ja olen reilusti yli 40 v. Lääkärissä oon käynyt viimeksi nuorimman syntymän jälkeen jälkitarkastuksessa, eli yli 10 v sitten. Multa ei ole koskaan mitattu kolesterolia. En käy keuhkokuvassakaan säännöllisesti :D Heittäkää lokaa, siskot!
Olen 34, ja käyn kerran vuodessa yksityisellä gynellä tarkastuksessa. Hän ottaa myös papan ja uusii e-pillerireseptin.
Miten järkevät elämäntavat pitävät alapään kunnossa? En näe yhteyttä.
Yksityisellä käyn. Tk:n ei pääse, mutta en kyllä sinne menisikään.
Yksityisellä käyn. Tk:n ei pääse, mutta en kyllä sinne menisikään.
En käy joka vuosi. Käyn noin joka kolmas vuosi yksityisellä.
Kerran vuodessa yksityisellä, ultraa samalla ja voi keskustella ehkäisystä ym. asioista. Työnantaja maksaa.
Joo, mäkin käyn kerran vuodessa-puolessatoista. Olen käynyt samalla gynellä vuodesta -95, olen nyt 40-vuotias. Ehkäisynä pillerit, kaikenlaista muutakin on kokeiltu, mutta ei ole sopinut. Gynellä otetaan jokatoinen kerta papa, joka kerralla tietty uusitaan pilleriresepti. Myös rinnat tutkitaan, koska olen laiska tekemään sitä itse.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 22:20"]
tk;ssa ei ole gynekologia eli ei todellakaan kannata siellä käydä. Yleislääkäri ei osaa sitä asiaa niin kuin pitää, eikä tee ultraa. Jos tekee niin ei osaa tulkata mahd kystaa munasarjoissa joka on se vaarallisin ja pahin asia. Gynellä kannattaa käydä vuosittain sillä munasarjasyöpä ei muuten löydetä ajoissa. Itse käyn joskus yksityisellä, joskus töissä joku gynekologeista tsekkaa. t kätilö
[/quote]
anteeksi kätilö, mutta myös thl:n ammattilaisena kysyisin, että mitä vaarallista tavallisessa kystassa on. Niitähän on lähes kaikilla ja tulevat ja menevät.
Toki gynellä juuri munasarjasyövän löytymisen takia kannattaa käydä vuosittain, mutta kystilla ei kannata ketään peloitella.
Minä käyn yksityisellä, en usko että tk:n pääsee.