Mitä hyvää voisi valmistaa kesäkurpitsasta?
Huomasin kaupassa, että kesäkurpitsat ovat edullisia nyt. Haluaisin hyödyntää sitä lompakon takia, mutta mieleen ei tule oikein mitään, mitä kesäkurpitsasta voisi valmistaa.
Kommentit (26)
Minä laitan myös suolaiseen piirakkaan. Kesäkurpitsaa, tomaattia, kinkkusuikaleita ja munamaitoa.
Täytettyjä kesäkurpitsoja, kesäkurpitsalasagnea, kesäkurpitsavuoka, kesäkurpitsapasta, kesäkurpitsalisuke, kesäkurpitsapizza. Esimerkiksi. Kannattaa Googlettaa.
Kasvisgratiinia.
Wokkiruokia. Suikaloi kesäkurpitsaa ja lisää sekaan muita kasviksia tai vaikka broileria.
Kasvispihvit. Karkeaksi raastettua kesäkurpitsaa ja muita kasviksia, esim. porkkanasosetta tai -raastetta.
Kesäkurpitsapihvit. Leikkaa kesäkurpitsa viipaleiksi, sipaise molemmin puolin vähän öljyä ja mausta.
Raasta ja laita rasioissa pakkaseen. Kesäkurpitsaraasteella on helppo jatkaa muita ruokia pitkin talvea.
Kasvispihvejä: Raasta kesäkurpitsaa ja porkkanaa ohueksi raasteeksi. Purista kesäkurpitsasta nesteet pois. Sekaan vähän jauhoja, mausteita ja muutama kananmuna, ja paista vaikka lettupannulla pihveiksi.
Tein juuri kuudesta kesäkurpitsasta ja n. 500 g porkkanaa niin, että muutama annos riitti pakastimeenkin.
Grillaa ja marinoi, oliiviöljyä, sitruunaa, valkosipulia, s+p, yrttejä
Raasta esim. tomaattiseen pastakastikkeeseen tai lihamureke tai -pullataikinaan
Viipaloi, laita öljyä uunivuokaan, viipaleet päälle ja suolaa, niiden päälle kananrintafileet tai kalkkunafilettä, öljyä, sitruunaa, valkosipulia, yrttejä
Tein just kesäkurpitsakeittoa.
Kurpitsaa ja sipulia, parsaakin (se oli aika tyyristä tosin), keitetään kypsäksi, surautetaan sauvalla sileäksi ja lisätään pippuri, suola ja ehkä koskenlaskijaa tms. Niin namia tuoreiden nokkossämpylöiden kanssa!
Joskus teen siitä "moussakaa" eli korvaan munakoison, kesäkurpitsalla ja perunalla.
Kesäkurpitsa toimii myös raakaraasteena salaatin joukossa.
Nää pihvit oli älyttömän herkullisia: feta-kesäkurpitsa-porkkana-pihvit
Edellinen lisää vielä: laita pihvien kanssa jugurttikastiketta ja salaattia.
Kodin kuvalehdessä oli kesän aikana kesäkurpitsasuklaakakun resepti. Kuulostaa oudolta, tiedän, mutta oli hyvää ja mehevää!
Ratatoullea vai miten se kirjoitetaan.
Pizzaa: tomaattikastike, juustohöylällä ohuita viipaleita rullina päälle, broileria, auraa ja mozzarellaa.
Mä oon vaan laittanu eri ruokien sekaan esim jauhelihasoossiin ja lihalastikkeeseen. Tai sitte paistanu sipulin kanssa kasvislisäkkeeksi. Parhaiten lapset tykkää raakana, on muuten juuri nyt makukin parhaimmillaan.
Ai voiko sitä syödä ihan raakanakin?
Pilko viipaleiksi, paneroi parmesanilla ja paista voissa kauniin ruskeiksi.
Raakana laitan salaattiin; pieniksi paloiksi tai karkeaksi raasteeksi. Siis ihan perus-vihersalaattiin.
Uuniruoka: perunaviipaleita,kesäkurpitsaviipaleita ja väliin kastike, jossa on ruskistettua jauhelihaa, sipulia ja tomaattimurskaa. Mausteita oman maun mukaan, miedosti tai vahvasti. Päällimmäiseksi kastiketta myös. Sitten reilusti päälle emmentaljuustoraastetta. Paistetaan 200:ssa. Ei saa laittaa mitään nestettä, sillä kesäkurpitsa on itsessään niin vesipitoinen.
On todella hyvää!
ajattelin dumpata munakoison tilalle siihen kreikkalaiseen vuokaan...mikä sen nimi nyt onkaan
joskus ennen tehnyt sitä kanssa kurnitsasta
Puutarhurin kasvispataa:
http://www.kotikokki.net/kumppanit/berner/reseptit/nayta/786/Puutarhurin%20kasvispata/
Älyttömän hyvää sellaisenaan riisin kanssa. Voi toki syödä myös lisukkeena lihan kanssa.
Itse tein vasta vihannescouscousta, johon laitoin mm. kidneypapuja, kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Sen kanssa söin curry-soijasuikalekastiketta.
niin moussaka. Ja resepti olikin tuossa yllä, kiitos. sitä meillä huomenna.
Sitten "ratatyöläinen" eli ratatouille, johon sipulia, kurpitsaa, tomaatteja , paprikaakin pannulla kevyesti paistettuna
voi täydentää fetamruilla kun tarjoilee
Grillaa se? Mä käytän melkein kaikissa mössöissä mitä teen, uppoaa niin kastikkeisiin kuin laatikoihinkin.