Te joilla on pikkuinen piha eikä pelto, mitä vihanneksia kasvatatte itse?
onnistuuko se teillä? kasvaako vihannekset? pitääkö teidän ostaa kaupasta lisäksi? vai riittääkö ne kesäkaudeksi teidän perheelle?
Kommentit (5)
Meillä on pieni rivaripiha. Ruukuissa tulee paljon yrttejä, salaatteja. Valkosipulia, chiliä kasvaa myös.. oma varaisia kesän ajan noissa. Talveksi sitten osan laitan pakkaseen ja osan nostan sisälle ikkunalle.
perunaa on aina, tänä kesänä kesäkurpitsaa, kurkkua, porkkanaa, erilaisia salaatteja, retiisiä oli alkukesästä, hernettä. Lisäksi on mansikkaa ja muutamia marjapensaita ym. Kyllä ne kesäkaudeksi riittää kun aika huonosti noi lapset suostuu esim. kesäkurpitsaa syömään. Eri vuosina on vähän eri juttuja. Yrttejä piti .laittaa, mutten saanut sitä niiden paikkaa aikaiseksi kuitenkaan.
No meillä on ihan tavisomakotitalo ja piha, jossa minulla on pieni kasvimaa (ehkä 3*4m). Pari riviä on perunaa, rivi porkkanaa, yhdellä rivillä on vaihtelevasti ollut naurista, lanttua, retiisiä, sipulia jne. ja yhdellä rivillä salaattia ja herneitä. Kivasti tulee satoa noinkin pienestä kasvimaasta. Yhtään isompaa palstaa en jaksaisi hoitaa, joten tuo riittää mulle oikein mainiosti. Ekat perunat on syöty omasta maasta ja kyllä niitä useemmaksi viikoksi riittää, kun meillä ei perunaa syödä kuin 2-3 krt/vko. Porkkanoita saa ihan kohta ja ne syödään tuoreeltaan parissa, kolmessa viikossa. Herneitä on saanut popsia jo useemman viikon ja vieläkin tulee satoa. Salaatit on riittäny koko kesäksi.
Salaatteja ja yrttejä on yli oman tarpeenkin. Kasvatan myös porkkanoita, koska lapset tykkäävät niitä maasta napata. Kurkkuakin kasvaa sen verran, että saa maistella omia makeita kurkkuja.
up