Lapsella leirikoulu syyskuun alussa, mitä hittoa tehdä :/
Vitosluokkalaisellani on leirikoulu tulossa syyskuun alussa, enkä tiedä mitä tehdä.
Ensinnäkin koronatilanne huolettaa. Toinen aalto on selvästi pukkaamassa päälle, ellei ole jo tehnyt niin ja en haluaisi laittaa lasta sinne, koska olen itse riskiryhmään kuuluva. Leirikoulussa on kaksi luokkaa mukana, joten ryhmä on isompi kuin koulussa, jossa ne ovat oman luokan kesken.
Toisekseen, lapsi ei halua lähteä. Ohjelma on kivaa ja lapsi viihtyy luokassa, mutta ei vaan halua mukaan :( Ymmärrän, mutta tavallaan myös harmittaa. Lapsi on aina ollut arka ja hitaasti lämpenevä, eikä ole koskaan ollut esim yökylässä. Mikään valmisteleva puhe tässä vuoden aikana ei ole auttanut, eikä hän ole edes halunnut kokeilla poissa kotoa oloa. Tiedostan erittäin hyvin, etten voi pakottaa, mutta samalla harmittaa. Etenkin lapsen puolesta, joka jää paitsi jostain tosi kivasta, mutta hiukan myös minun, koska en saa ikinä sitä iloa, että lapsi olisi edes yhden yön poissa kotoa (lapsen isä kuoli ennen hänen syntymäänsä, joten yksin olen saanut koko show'n vetää). Enkä ole edes menossa baariin tai panemaan, vaan saisin vaan olla yksin kotona pari yötä.
Mitä te tekisitte?
Kommentit (15)
Aralle ja hitaasti lämpeävälle lapselle varmaan vain hyvä totutella uusiin tilanteisiin. Koronasta en niin pitäisi huolta, lapsi tuo sen koulusta kuitenkin jos on tuodakseen.
1. En laittaisi korona-aikana lasta leirikouluun. As simple as that.
2. En laittaisi lasta leirikouluun kun ei hän kerran sinne halua. As simple as that.
Koronasta viis, mutta jos lapsi ei halua lähteä, et todellakaan pakota. Leirikoulu voi olla kiva kokemus, mutta yhtä lailla se voi olla myös yhtä tuskaa alusta loppuun.
Meillä koulun tiedotteessa ilmoitetaan että leirikoulut ja luokkaretket ja vastaavat on peruttu. Koulu alkaa huomenna.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai semmosta voida järjestää edes, jos jotain järkeä on päässä kellään.
Olin aika varma että ei tarvitse valintaa tehdä, koska leirikoulu perutaan koronan vuoksi. Mutta sinne ne vaan on lähdössä :-o
Itseasiassa koko kuviossa hämmentää myös se, että leirikoulu on parin tunnin matkan päässä kotoa, ja meillä ei edes ole autoa, jolla pääsisin hakemaan. Siis jos lapsi vaikka sairastuu :-(
En tajua miksi luulet lapsen jäävän paitsi jostain kivasta? Yöpyminen yhteismajoituksessa, pakollinen ohjelma koko hereilläoloajan...ei kuulosta kivalta yhtään.
Ja kun lapsi ei halua lähteä, on asia selvä.
Sen tajuan että tahtoisit olla joskus yksin. Ei ole ketään sukulaista jonka luona lapsi joskus viihtyisi yön yli?
Ei ole järkeä, jos lapsi ei halua. Tuskin nauttisit yksinolostakaan, jos lapsi lähtisi sinne vastentahtoisesti. Luulen, että koronan takia moni muukin jättää väliin, joten lapsesi ei olisi ainoa.
Ei kai kukaan lapsi voi olla noin epäsosiaalinen.
Kokoomuksen äänestäjä
Ehkä ajattelin lapsen jäävän paitsi siksi, että ohjelmassa on kaikkea mistä hän normioloissa nauttisi. Toki jo järki sanoo, ettei ole mitään järkeä pakottaa ja sydän olisi myös palasina, jos tietäisin että sinne lähdettiin vain koska äiti käski.
Nyt kun mietin niin epäröin myös siksi, että ope on aika vahvasti painostanut että kaikki lähtisi. On vedottu luokan yhteishenkeen jne. siihen miten vaikeaa tulee jos kaikki ei lähde (mitä kotiin ja siis myös kouluun jäävät tekee ja missä), ja ties mihin. Yritin jo keväällä opelta kysyä miten toimitaan jos lapsi ei lähde, mutta asia kuitattiin vaan sillä että tietty kaikki lähtee.
Ja toki se korona. Ei ole yh:na kiva ajatus sairastua, kun ei yhtään tiedä miten oma perussairaus reagoi siihen.
ap
Vielä tässä on reilu viikko aikaa. Jos tilanne räjähtää käsiin koronan kanssa, niin kaipa se voidaan perua viime hetkilläkin. Ihmettelen kyllä, että jossain koulussa voidaan tällaista edes suunnitella!!
Vieläkö jossain kouluissa suunnitellaan leirikouluja tai reissuja tälle syksylle? :o
2 vkon kuluttua on monella jo ainakin kausiflunssa eika silloinkaan voi osallistua, jos kerran pitaa kouluunkin tulla terveena...voi olla, etta aika moni on pois
No ei kai semmosta voida järjestää edes, jos jotain järkeä on päässä kellään.