Kristityt naiset
Eikö teitä harmita, kun ette voi koskaan pukeutua huiviin/huntuun. Aina täytyy olla sitä meikkiä ja tukkaa laittamassa.
Kommentit (17)
Ei siitä nyt niin kauan ole kun päähän kääräisty huivi oli täälläkin ihan normaali asuste, tosin ilman uskonnollista pakkoa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 21:21"]
Ei siitä nyt niin kauan ole kun päähän kääräisty huivi oli täälläkin ihan normaali asuste, tosin ilman uskonnollista pakkoa.
[/quote]
Nyt on kuitenkin uskonnollinen/yhteiskunnallinen pakko laittautua?
Jaa, mä olen ateisti eikä mun oo mikään pakko laittaa meikkiä tai hiuksia sen kummemmin. Ja joskus sidon huivin hiuksilleni, kun en jaksa niitä pestä.
Kyllä minulla on vapaus pukeutua niinkuin haluan. Voin laittaa vaikka baskerin päähän, jos siltä tuntuu.
t. kristitty nainen
Miksi kristitty ei voisi pukeutua huiviin? Tietysti voi, eikä siitä kovin kauan olekaan ennen kuin se oli Suomessakin yleinen tapa. Vielä tänäkin päivänä näkee välillä vanhoja naisia huivissa.
Ei huivi ole mikään muslimivaate. Jotkut kristityt käyttävät sitä yhä, samoin ortodoksijuutalaiset ja varmasti jotkut pienemmätkin ryhmät. Uskonnottomat myös, jos heillä on huono hiuspäivä tai he kärsivät esim. syövästä tai alopeciasta. Muslimeilla on korkeintaan tyypillinen tapansa sitoa huivi, ja sekin vaihtelee maan ja kulttuurin mukaan.
Joten kaikki naiset voivat halutessaan pukeutua huiviin, muslimeilla on vain enemmän sosiaalista painetta tehdä niin. :)
Kristityillä/ateisteilla on enemmän sosiaalista painetta miellyttää kaikkia vastaantulijoita.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:13"]
Kristityillä/ateisteilla on enemmän sosiaalista painetta miellyttää kaikkia vastaantulijoita.
[/quote]
Olen eri mieltä. Heillä on enemmän painetta miellyttää Jumalaansa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:19"]
[/quote]
[/quote]
Kristityillä/ateisteilla? Vai?
Väitätkö, että naiset huvikseen täällä esim. Suomessa laittautuvat? Tai itseään varten?
Väitätkö etteikö monikin suomalainen nainen peittäisi itseään, jos se olisi sosiaalisesti hyväksytympää?
En käytä meikkiä ja hiuksetkin vain harjaan (ja pesen). Eli ei harmita :)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:22"]
[/quote]
[/quote]
Väitätkö, että naiset huvikseen täällä esim. Suomessa laittautuvat? Tai itseään varten?
Väitätkö etteikö monikin suomalainen nainen peittäisi itseään, jos se olisi sosiaalisesti hyväksytympää?
[/quote]
En meikkaa, en laita hiuksia koska poninhäntää ja hoitoainetta ei taideta laittautumiseksi laskea. Olen ihan tyytyväinen.
Tiukoissa islaminuskoisissa maissa olen tietenkin käyttänyt huivia. En tykkää. Tiivis huivi aiheutta kutinaa, kutinaa ja kutinaa päänahkaan. Hiuspohja kun ei saa hengittää, niin hilsettäkin pukkaa muille jakaa. sama ongelma tietysti Suomessa pipon kanssa. Siksi käytänkin hattua niin talvella kuin kesälläkin.
Kivat sulle. Sosiaalinen paine silti.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:38"]
Kivat sulle. Sosiaalinen paine silti.
[/quote]
Kivat kenelle? Mikä sosiaalinen paine?
Ei todellakaan eikä harmita sekään, että mieheni ei ole lukutaidoton raiskaajamusu kuten sinulla ap.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi pitäisi peittää? Kenen hyväksyntää sillä peittämisellä haetaan? Mä en tee muuta kuin harjaan hiukseni yleensä, ja sillä selvä. En koe mitään sosiaalista painetta, joka pakottaisi mut meikkaamaan, käyttämään aikaa itseni peittämiseen jollain huivilla tms. muuta ajanhukkaa.
Porvoosta päivää.
Kristityillä on vapaus. He saavat meikata tai olla meikkaamatta. Laittaa hiuksia tai olla laittamatta. Saavat käyttää huivia, huntua, pipoa, hattua, silinteriä, kypärää, lätsää, lakkia tai olla käyttämättä mitään näistä.
Kristityillä ei ole sosiaalista painetta ulkonäön suhteen, koska kristityillä on tieto, että Jumala rakastaa jokaista ja Jumalan luomana olen itsessään kaunis ja arvokas. Minun ei siis tarvitse etsiä hyväksyntää mistään.
Sosiaalinen paine ei myöskään ole relevantti syy, koska kristitty ei olisi kristitty, jos sosiaalinen paine olisi hänelle tärkeää. Kristityt nimittäin tavalla tai toisella tulevat yleensä ainakin osan tuttava- tai sukulaispiirinsä hylkäämiksi.
Musta ois ihanaa, että nykyäänkin ois syntiä kristillisissä piireissä laittautuminen. Ois paljon helpompaa, ku en ite välitä laittautua. En siis pidä sitä syntinä, ei vaan kiinnosta. Ihmiset tajuais että syy miks en laittaudu on uskovaisuus eikä vaikka masennus tai välinpitämättömyys. Nykyään uskovaisissa piireissäkin valtaosa alle 70-v naisista laittautuu paitsi esikoislessut. vl-lessutkin laittautuu tosi paljon, vaikkeivat meikkaakaan ym. Ei kristillisissä piireissä siis oo pakko laittautua nykyäänkään mutta jos melkein kaikki muut tekee niin niin on vähän outo olo itellä.
Joskus, joo. Kun on bad hair day tai kun ei ole mitään kivoja vaatteita. Oishan se helppoo laittaa huivi päähän.