G: Olisiko miehesi valmis jäämään vuodeksi kotiin
Kommentit (41)
Hyvätuloisenhan miehen juuri KANNATTAAKIN jäädä kotiin vauvaa hoitamaan!!
Ei halua. Miehen mielestä lapset on rasite.
Meillä laitetaan puoliksi: minä vuoden kotona ja sitten mies vuoden. Molemmilla suurinpiirtein sama ansiotaso.
Mun mies aikoo jäädä, jos vielä tilaisuus tulee.
Olen valmis jäämään, ja haluaisin kovasti jäädä, jos tilaisuus tulee. Tämä tietysti edellyttää, että vaimo pystyy meidät elättämään, ja haluaa todella myös kantaa taloudellisen vastuun perheestämme (eli elättää myös minut siinä siivellä, antaa käyttörahaa tarvittaessa jne). Hän ei välttämättä ole tähän kovin halukas.
M32
Useimmiten kai syy siihen ettei mies jää kotiin lasten kanssa , on se, että vaimojen palkat ovat niin paljon alhaisempia kuin miesten, että niillä ei perhettä elätetä vaikka mies kelan tukia saisikin. Jos mies jää kotiin lapsia hoitamaan, perheen tulotaso voi pudota ihan ratkaisevasti, koska miesten palkkataso on niin paljon naisia parempi. Ajatellaan vaikkapa niin, että insinöörimies tienaa 5000 euroa kk, ja sen lähihoitsuvaimo 2000 euroa kk. Mies jää kotiin niin onhan se iso pudotus tuloihin.
Ei miehestä olisi vuodeksi kotiin. Hän ei haluaisi ja toisekseen, taloudellisesti se ei olisi mahdollista.
Parhaillaan on 2vuotiaat kaksoset,4v ja mies jäivät aamulla tyytyväisesti nukkumaan kun lähdin töihin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:33"]
On valmis ja joutuukin jäädä kun minulla opinnot kesken.
[/quote]
Teitte siis lapsia kun sinä opiskelet ja miehesi jää kotiin???? Ette taida olla älyn jättiläisiä? Ensiksi hoidetaan talous kuntoon( säästöjä, kummallekkin vakituiset työpaikat jne) ja sitten hankitaan lapsia
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 10:40"]
Useimmiten kai syy siihen ettei mies jää kotiin lasten kanssa , on se, että vaimojen palkat ovat niin paljon alhaisempia kuin miesten, että niillä ei perhettä elätetä vaikka mies kelan tukia saisikin. Jos mies jää kotiin lapsia hoitamaan, perheen tulotaso voi pudota ihan ratkaisevasti, koska miesten palkkataso on niin paljon naisia parempi. Ajatellaan vaikkapa niin, että insinöörimies tienaa 5000 euroa kk, ja sen lähihoitsuvaimo 2000 euroa kk. Mies jää kotiin niin onhan se iso pudotus tuloihin.
[/quote]
näin se menee, valitettavasti, naisten palkkoihin pitää tulla roima nousu!
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:33"]
On valmis ja joutuukin jäädä kun minulla opinnot kesken.
[/quote]
Teitte siis lapsia kun sinä opiskelet ja miehesi jää kotiin???? Ette taida olla älyn jättiläisiä? Ensiksi hoidetaan talous kuntoon( säästöjä, kummallekkin vakituiset työpaikat jne) ja sitten hankitaan lapsia
[/quote]
Miksi ihmeessä? Parhaat tuet saa nimenomaan kun tekee lapset opiskeluaikana. Sitten kun on tutkinto suoritettu ja opinnot valmiit, lapset on tehty ja mitäpä luulet, kumman työnantaja palkkaa vakituiseen työsuhteeseen: naisen jolla on lapset jo tehtynä vai sen jolla ei ole? Niinpä niin....
Insinöörimies - esimerkissä tulotaso romahtaa noin 1500€/kk eli 18000€/v. Onko tuo nyt sellainen raha, että ei millään löydy 5000e kuukausipalkkaisella? Tuon rahan vuoksi ei jää kotiin lapsen kanssa? Ei se rahasta ole kiinni todellakaan. Jos jostain, niin pelkoa työpaikan, uran ja ulkopuolisten suhtautumisen osalta. Jos noita ei hanskaa, niin aika onneton insinööri.
Mun mies säästää jo seuraavaa hoitovapaataan varten. Mä kyllä siis elätän minkä kykenen, ja meillä on suunnilleen yhtä iso palkka, mutta onhan yhden ihmisen tulot + kotihoidontuki pudotus verrattuna kahden ihmisen tuloihin. Olemme myös mitoittaneet asumiskustannuksemme niin, että lapset voidaan hoitaa kotona 3-vuotiaiksi, ja nimenomaan niin, että molemmat pystyvät olemaan kotona.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 10:40"]
[/quote]
Sen näkee sitten kun tulee vauva.
KYLLÄ KAI 5000 EURON KUUKAUSIPALKASTA PITÄISI NORMAALIJÄRJELLÄ VARUSTETUN IHMISEN PYSTYÄ JO SÄÄSTÄMÄÄNKIN JOTAIN PAHAN PÄIVÄN VARALLE!
Tai vaikka sit sen hoitovapaan varalle. Mutta ei, säästäminen on kuten tunnettua ihan mission impossible palsta mammoille ja heidän miehilleen ja ilmeisesti useimmille muillekin suomalaisille. Kyvyttömyyttä säästämiseen perustellaan usein sillä että peruselintarvikkeet ja -palvelut ovat niin kalliita, että rahaa ei vain jää. Mutta se ei pidä paikkaansa. Kyllä sitä rahaa jää, mutta kun se halutaan käyttää kaikkeen kivaan ja luksukseen eikä mihinkään perusjuttuihin kuten hoitovapaan aikana elämiseen. Ihmiset eivät nykyisin pidä säästöinä sellaisia varoja, joilla ei voi hankkia kivaa luksusta.
Hän oli puoli vuotta. Minä ensin 2,5 v ja hän loput.
Eli oli valmis. Ja minulla sellainen palkka, että pystyin meidät elättämään.
Ei olisi valmis jäämään edes kuukaudeksi. Viikoksi ehkä juuri ja juuri jos äitinsä auttaisi. Lapsi on nyt 5-vuotias ja ovat olleet pisimmillään kahdestaan 6 tuntia.
Varmaan muuten mielellään jäisi mutta ei ottaisi vastuuta ruuanlaitosta yms. Käytännössä homma siis tuskin toimisi, ellei mies kokisi jotain herätystä asian suhteen.
Olisi valmis ja oikein halukaskin.
Jup, olisi. Haluaisikin kovasti jäädä meidän kaksosten sekä esikoisen kanssa kotiin äitiysloman jälkeen :) Sen mielestä on epäreilua, että minä saan viettää päivisin niin paljon enemmän aikaa meidän lapsien kanssa, mies sitten haluaa viettää illat lapsien kanssa ja minä teen ruoan sillä välin :D