Kotiäidiksi pariksi vuodeksi, kun lapsi aloitti eskarin, mitä mieltä?
Kahden aikuisen 3-vuorotöiden, eskarilaisen, ja kotitöiden + perheen yhteisen ajan yhteensovittaminen tuntuu hyvin hankalalta toteuttaa käytännössä.
Olenkin miettinyt, että mitä jos jäisin kotiin pariksi-kolmeksi vuodeksi nyt kun lapsi aloitti eskarin? Mitä te ootte mieltä?
Mietin plussia ja miinuksia:
+ olisin aamuisin laittamassa/viemässä lasta eskariin/ myöh. kouluun ja vastaanottamassa hänet eskarin/koulun päätyttyä
+ olisi enemmän aikaa perheelle ja perheenjäsenillä toisilleen
+ lapsen ei tarvitsisi olla yksin iltoja tai öitä (eka-tokaluokkalaisena)
+ ei tarvitsisi stressata työvuorojen sovittelemisesta
+ eskarilainen välttyisi jopa 30 tunnin yhtäjaksoisilta hoito-eskari-hoito-putkilta (!?!)
+ kotitöistä ei tarvitsisi kiistellä, mulla olisi loistavasti aikaa tehdä ne lapsen eskarin/koulun aikana
+ ehtisin myös laittamaan ruokaa paremmin/parempaa kotitekoista ruokaa
- taloudellisesti olisi tiukahkoa (kyllä me varmasti pärjättäisiin, mutta mihinkään ylimääräiseen luksukseen ei olisi varaa)
- mietityttää mitä "ihmiset" sanovat jos jään pariksi vuodeksi "vaan kotiin" (töiden kannalta en huolehdi, olen alalla jossa töitä piisaa vaikka olisi aukkoja cv:ssä)
Mietin myös, että voisin kenties ryhtyä jälleen tekemään vapaaehtoistyötä, mikäli tekemisen puute päivisin iskisi.
Mitä mieltä?
(ps. mies ei ole mietteitäni vastaan, jos joku nyt kuitenkin miettii ensimmäiseksi "mitäs miehesi on asiasta mieltä?")
Kommentit (9)
Pidän tärkeämpänä antaa lapsille aikaa kuin rahaa.
Sullahan ei tossavaiheessa ole mahdollisuutta olla kokoaikaisesti hoitovapaalla niin että voisit palata töihin, vaan sun pitäisi ketisanoutuabtyöstäsi. Etkö laske sitä mitenkään miinukseksi vai oletko varma, että sit taas työllistyt?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:04"]
Sullahan ei tossavaiheessa ole mahdollisuutta olla kokoaikaisesti hoitovapaalla niin että voisit palata töihin, vaan sun pitäisi ketisanoutuabtyöstäsi. Etkö laske sitä mitenkään miinukseksi vai oletko varma, että sit taas työllistyt?
[/quote]
Olen varma, että työllistyisin.
ap
Ihmettelen vähän, että miksi vasta nyt lapsi tarvitsisi vanhempaa kotona? Vai oletko ollut tähän asti kotona?
Ihan ehdottomasti toteuta suunnitelma; varmasti antoisia vuosia ja elämä olisi huomattavasti helpompaa jos toinen vanhemmista on kotona!
Riittääkö sulla oikeus vuorotteluvapaaseen? Tai onko yleensä työttömiä sijaisia saatavana että voisit? Itse lähtisin kokeilemaan - kuten muuten moni tekee- ensin vuorotteluvapaata. Tai sitten ottaisin opintovapaata, niin olisi jotain tuloja ja vähän muutakin tekemistä kuin kotona oloa, siis ehdotan tätä siksi, jos tuntuu että tekemistä tarttee.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:11"]
Ihmettelen vähän, että miksi vasta nyt lapsi tarvitsisi vanhempaa kotona? Vai oletko ollut tähän asti kotona?
[/quote]
Tähän saakka on ollut myös hektistä, ja vähän yhteistä aikaa perheelle.. mutta tähän saakka lapsen ei ole ollut vielä pakko olla päiviä pois kotoa (eskarissa.. tosin eihän eskarikaan ole pakollinen, mutta katson että hyödyllistä opettelua tulevaa koulunkäyntiä varten) vaan lapsi on ollut kotona pois hoidosta niinä päivinä, kun esim. minä olen mennyt vasta iltavuoroon. Eli lapsi on ollut aamupäivän kanssani kotona, ja vasta illaksi mennyt päiväkotiin. Nyt homma hoituisi niin, että lapsi olisi aamupäivän eskarissa (vaikka olisinkin kotona) ja siitä sitten putkeen illan hoidossa. Joskus menisi myös niin että lapsi tulisi kotiin vain nukkumaan ja sitten taas aamulla eskariin ja eskarista hoitoon ja taas vaan yöksi kotiin..
ap
Minusta erinomaisen hyvä ajatus. Varmasti hyötyisitte perheenä tuosta paljon, ja voi olla että elämä olisi tasapainoisempaa.