Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko olleet ihan ulalla kaikesta aloittaessanne uuden työn?

Vierailija
13.08.2013 |

Pitkä äitiysuraputkeni on päättymässä, olen viime vuodet myös opiskellut ja valmistunut. Työnhaku on edessä.

Työpaikkahakuilmoituksia selaillessa masentuu, sillä tuntuu, etten osaa yhtään mitään niistä asioista, joita työnkuvassa kerrotaan. Uskaltaako tuollaisiin edes hakea? Oletteko te olleet "valmiita" kaikkiin töihin, kun olette saaneet uuden työn? Vai oletteko opetelleet uusia ohjelmia ja uusia asioita, kun uusi työ on alkanut? 

Jos siis työssä käytetään esimerkiksi jotain taloushallinnollista ohjelmaa, jota en ole koskaan edes nähnytkään, pitääkö minun olla hakematta edes sitä tehtävää?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että olin ihan hirvittävän väsynyt ensimmäiset viikot, liikaa informaatiota :) Vaikka palasin samaan työhön mistä olin hoitovapaille (yht. 3½ v) lähtenytkin, eri firmaan vaan mutta työ oli käytännössä ihan samaa.

Vierailija
2/7 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olen, kuulluu asiaan minusta. Ja kyllä minä olen hakenut rohkeasti töitä joiden kaikkia osaamisvaatimuksia en täytä, luottaen että pystyn kyllä opettelemaan työn ohessa kaiken mitä vastaan tulee. IT-alalla jatkuva uuden opettelu onkin ihan pakko, vaikkei olisi äitiyslomaillutkaan. 

Ja minusta jotkut yksittäiset ohjelmistot on todellakin asioita joita jokainen normaalijärkinen oppii kyllä käyttämään. Kyllä minusta kannattaa ehdottomasti hakea muuten sopivaa työtä, jos ongelma on vain se että siinä käytetään vähän eri ohjelmistoa kuin edellisissä työpaikoissa. Kerrot vaan rehellisesti ettei sinulla ole siitä kokemusta vielä, mutta kova halua oppia, niin työnantaja sitten miettii kuinka iso miinus asia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä on ihan ulalla alussa. Tuo on niin tuttu tunne, että enhän mä osaa mitään. Mutta kaksi viikkoa on suurin piirtein se aika, jonka jälkeen alkaa tuntua kotoisalta.

Tuosta työn hakemisesta, nykypäivänä tahtoo olla niin, että joka ikiseen työpaikkaan on tarpeeksi sellaisiakin hakijoita, joilla on jo valmiiksi kaikki ilmoituksessa haettavat tiedot ja taidot. Näin ollen vaillinaisella osaamisella ei usein pääse edes haastatteluun, vaikka saattaisikin olla kaikkein sopivin hakija ja sen tietokoneohjelmankin oppisi viikossa. Mutta ainahan kannattaa hakea.

Vierailija
4/7 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain jossa käytetään SAPia ja sen osaaminen on vaatimuksena, niin en hakisi. Muuten kaikkea kyllä voi oppia. SAPiakin toki, mutta vaatii työnantajan panostusta koulutukseen ihan toisella tavalla.

Vierailija
5/7 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:38"]

Ainahan sitä on ihan ulalla alussa. Tuo on niin tuttu tunne, että enhän mä osaa mitään. Mutta kaksi viikkoa on suurin piirtein se aika, jonka jälkeen alkaa tuntua kotoisalta.

[/quote]

Riippuu työstä. IT-alan asiantuntijahommissa minulla on ollut puolisen vuotta tai jopa vuosi että on alkanut tuntua että oikeasti on asiantuntija myös uudessa paikassa, jolla uudet asiakkaat, uudet menetelmät, uudet tekniset ympäristöt ja käytännöt. Siihen asti on ollut vähän väliä enemmän tai vähemmän pihalla.

Vierailija
6/7 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:38"]

Tuosta työn hakemisesta, nykypäivänä tahtoo olla niin, että joka ikiseen työpaikkaan on tarpeeksi sellaisiakin hakijoita, joilla on jo valmiiksi kaikki ilmoituksessa haettavat tiedot ja taidot. Näin ollen vaillinaisella osaamisella ei usein pääse edes haastatteluun, vaikka saattaisikin olla kaikkein sopivin hakija ja sen tietokoneohjelmankin oppisi viikossa. Mutta ainahan kannattaa hakea.

[/quote]

Tämä on toki tiedossa, että jokaista työpaikkaa hakee varmasti sata pätevää ja osaavaa. Silti, jostain on aloitettava.

En haekaan nyt (vielä) mitään kuuta taivaalta, avustavia assistentin töitä omalta alalta, josta sitten pääsisi eteenpäin kokemuksen karttuessa. Palkkakin vain nipinnapin yli 2000 euroa.

ap

Vierailija
7/7 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla olen ollut 12v ja aina välillä tuntuu että olen aivan ulalla. En ole tekninen asiantuntija ja silti ilman firman vaihtamistakin törmää tämän tästä ihan uusiin juttuihin, joista ei ole koskaan kuullutkaan. Ja sitten kun niistä pitäisi ottaa selko niin että saa sen selitettyä eteenpäinkin, huh..