Aikuinen ihminen au pairiksi/nannyksi ulkomaille?
Olisiko tällainen ihan hullu ajatus? Omat lapset muuttavat kohta pois kotoa, vuokra-asunto, sinkku olen ollut monta vuotta. Hoitoalan koulutus takana, lastenhoitajana perheissä (Suomessa) olen työskennellytkin joskus nuorena.
Kommentit (5)
Jos sellainen työ kerran kiinnostaa ja olet valmis työskentelemään hyvin pienellä palkalla, siitä vaan. Itse en lähtisi, syynä että olen tottunut elintasoon jota en pystyisi au pairin tai edes palkka-nannyn palkalla pitämään. Ulkomaille voin kyllä lähteä tässä lähiaikoina oman alani töihin, haku on päällä.
Nuo lastenhoitajan hommat on siis tosiaan monessa paikassa todella pienipalkkaista työtä, niitä voi tehdä esim. laittomat tai lailliset siirtolaiset palkalla jolla kukaan länsieurooppalainen ei yleensä suostu työskentelemään...
Tämän vuoden ET-lehdessä oli juttu eläkeikäisestä naisesta, joka oli lähtenyt au pairiksi. Eli ei ole mahdoton ajatus.
Kannattaa sitten muistaa, että jos lähtee ulkomaiseen perheeseen noihin hommiin, niin valitettavan usein perheen aikuiset kohtelee aika ylimielisesti "paskatyön tekijöitä", piikoja, jollaisina usein au paireja ja nannyjä pidetään... Varsinkin aikuinen tuollaista työtä tekevä saa usein kohdata ylenkatsetta, nuorelta ymmärretään että haluaa nähdä maailmaa ja käydä vierailla mailla vähän au pairaamassa, mutta aikuinen joka hakeutuu noihin hommiin nähdään yleensä kärryiltä pudonneena tyyppinä jonka on pakko elättää itsensä paskahommilla kun ei muuta osaa.
Mulla kaamea kokemus tuosta nuorena Italiasta. Minua todella kohdeltiin kuin orjaa ja ihmisroskaa, vaikka perhe oli erittäin varakas ja periaatteessa fiksuja koulutettuja ihmisiä vanhemmat.
Joissakin maissa nanny saa todella hyvää palkkaa. Esim. ranskassa nanny voi tienata 2000 euroa tekemällä 20 h/vko:ssa töitä. Moniin työpaikkoihin halutaan kypsää ihmistä, jolla ei ole enää mielessä omien lasten hankkiminen tai lisäkouluttautuminen.
Minusta se olisi aivan mahtava ajatus, ja olisivat varmasti hyvin haluttu auppari.
Tiedän ainakin yhden suomalaisen perheen Kiinassa, jolla on ollut varttuneempi henkilö apunaan.