Miksi ihmiset ei kehu toisiaan? Miksi juuri sinä säästelet kehujasi?
Tuli mieleen, kun kuopus oli täyttämässä vuoden ja arki oli vähän jo helpottanut, miten miehen äiti ja miehen mummo yhteen ääneen voivottelivat miten minulla oli ollut raskas vuosi, niiiiiiin raskas että. Että he ihan katselivat sivusta miten raskasta minulla oli. Kumpikaan ei sanonut mitään, että hyvin sinä pärjäsit. Eikä kukaan muukaan ole sanonut mitään.
Jaksoin kuitenkin yövalvomiset, kaksivuotiaan esikoisen hoidon, tein vauvansoseet ja muutkin ruoat itse, leivoin, kävin ulkona joka päivä, kerhoissakin että olisi jotain muutakin tekemistä.
Niin ei. Aika kurjaa. Olisi kiva kuulla joskus jotain hyvääkin.
Kommentit (5)
Tuo on suomalainen tyyli ajatella/puhua. Aina negatiivisen kautta. Valitettavasti.
No juur minähän en säästele kehujani, vaan kehun aina kun vähänkään on aihetta!
Minäkin olen ihan tietoisesti opetellut sanonaan aina kaikki hyvät ajatukset ääneen. Töissä sanon työkaverille että kylläpä selvisit tilanteesta hyvin ja toimit fiksusti, liikennevaloissa sanon että onpa sinulla ihana käsilaukku, kahvilassa sanon että oletpa kaunis, äidille sanon että nämä lihapullasi ovat mahtavia.
Tuossa ap:n tapauksessa voisin kuitenkin kuvitella käyttäytyneeni anopin ja mummon tavoin. Jotenkin ehkä siten olisin halunnut osoittaa myötätuntoa. Tavallaan viestini olisi ollut se että minäkin huomasin kuinka rankkaa sinulla oli ja olin sinusta huolissani mutta nyt se on onneksi ohi. Ihmiset tarkoittavat usein hyvää mutta eivät osaa ihan joka kerta pukea ajatuksia juuri oikeiksi sanoiksi. Me myös tulkitsemme asioita eritavoin. Voisin kuvitella, että jos jollekin sanoo että kylläpä ihmeen hyvin jaksoit yöheräilyt ja muut niin tämä joku olisi saattanut käsittää asian niin, että kehuja ei olisi alunperin uskonut tämän jonkun selviävän vauvan kanssa ja nyt sitten ääneen ihmettelee kun kävikin toisin.
Se on ap selvää, että olet hienosti jaksanut raskaan ajan. Varsinkin jos muutkin ovat huomanneet kuinka rankkaa sinulla oli. :)
Siis kehuja kaipaat mummoilta, kun selvisit kuopuksen vauvavuodesta?