Kilpirauhas vaivasta.
Epäilen ja itseasiassa olen varma että minulla on vajaatoimintaa. Paino ei lähde laskemaan vaikka mitä teen. Turvottaa. Väsyttää. Ihan selkeät oireet tuohon. Mutta verikokeet otetaan ja lääkäri sanoo että ne on viitearvoissa. eli siinä se.
Kun olen monesti kuullut ja lukenut että monella on aloitettu lääke kokeiluna, oireet häviää ja elämä hymyilee.
Kuulostaako tutulta? Millä saisin lääkkeet kokeiluun? vai onko mentävä yksityiselle?
Kommentit (10)
Tutulta kuulostaa ainakin se, että nykyään on muotia syyttää väsymystä ja ylipainoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Jopa meillä vajista sairastavilla (kyllä, on todettu tuo sairaus) paino lähtee laskuun, jos syödyt kalorit alittaa kulutuksen, aineenvaihduntaahan tuo sairaus hidastaa, muttei fysiikan lakeja muuta. Ja jos arvot on viiterajoissa, niin en usko, että painonpudotusongelmat johtuvat kilpparista.
Thyroxin ei ole ihmelääke, jolla kilot karisee kuin itsestään, linnut laulaa ja elämä hymyilee. Se on elintärkeä lääke meille, jolla oma kilpirauhanen on sanonut sopimuksensa irti, teille terveille ihmisille sanoisin, että olkaa onnellisia, että arvot on viiterajoissa.
Eiköhän se paino putoa ja elämä piristy, kun ruokailutottumukset on terveet ja liikuntaa kuuluu (lähes) joka päivään.
No mulla ei thyroxista ole ollut miltei mitään apua. Koko ajan väsyttää ja hiukset ohentunut tosi paljon. Masentaa
Tässä kuussa aika yksityiselle endokrinologille. Lääke vaihtoon. Eläinperäinen (siasta) hilpirauhashormonilääke toimii toisilla paremmin.
Thyroksin annoksen nostaminen aiheutti arvojen huonemisen
Vois vesilintua heittää tollasella paskatabletilla.
Tosin tunnen milloin se alkaa vaikuttaa koska sydän pompottaa miten sattuu, muuta ei sit tapahdukaan
Ap on varmaan perehtynyt asiaan sen verran, että tietääkin joidenkin (yksityisten) lääkärien olevan viitearvojen suhteen vallattomampia, näin aloituksesta ymmärsin.
Itselläni pieni thyroxin-lääkitys ja lääkkeen aikana paleleminen ja hiusten lähtö vähentynyt, samoin yleinen v***tus. Paino ei ole laskenut ollenkaan.
Mulla ihan tk-lääkärin vaihtuminen muuton takia johti siihen, että lääkityksen sai paremmalle tolalle eivätkä juuri ja juuri viitearvojen sisälle hiipineet arvot enää tarkoittaneetkaan sitä, että kaikki on nyt kunnossa.
Toisaalta kannattaa muistaa, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa tosi monenlaisia oireita, joista mikään ei taida kertoa nimenomaan kilppariongelmasta. Siis jos arvot oikeasti ovat kohdillaan (eivät viiterajoissa vaan ihan oikeasti kohdillaan), syytä oireisiin pitäisi kärsivällisesti etsiä muualta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 19:33"]
Ap on varmaan perehtynyt asiaan sen verran, että tietääkin joidenkin (yksityisten) lääkärien olevan viitearvojen suhteen vallattomampia, näin aloituksesta ymmärsin.
Itselläni pieni thyroxin-lääkitys ja lääkkeen aikana paleleminen ja hiusten lähtö vähentynyt, samoin yleinen v***tus. Paino ei ole laskenut ollenkaan.
[/quote]
Näin. Kirjoitit asiaa. Mä en todellakaan keksi tai hae syitä miksi painoa on. Mutta kun ruokavaliota on muutettu, liikuntaa lisätty yms.... kun ei vaan tipu!! Tiedän ettei ole ihmelääkettä. Mutta pointtini oli se kun terveellä ihmisellä paino tippuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Kaikki sen tietää. Mutta kun se ei vaan tipu. + on muita oireita.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 19:33"]
[/quote]
Näin. Kirjoitit asiaa. Mä en todellakaan keksi tai hae syitä miksi painoa on. Mutta kun ruokavaliota on muutettu, liikuntaa lisätty yms.... kun ei vaan tipu!! Tiedän ettei ole ihmelääkettä. Mutta pointtini oli se kun terveellä ihmisellä paino tippuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Kaikki sen tietää. Mutta kun se ei vaan tipu. + on muita oireita.
Mitkä ap sulla oli ne arvot, mihin aikaan kävit labrassa?
Kannattaa käydä uudelleen labrassa ja tutkituttaa asiaa lisää, saattaa olla että vika on myös jossain muualla kuin kilpirauhasessa.
Luepa muuten L-tyrosiini nimisestä aineesta, itse ostin sitä ja aloin kokeilla josko siitä olisi apua. Vielä on sen verran vähän kokemusta takana, etten voi vielä kertoa omakohtaisia kokemuksia. Minulla on kyllä vajaatoiminta ja tyroksiinilääkitys päällä, lisäravinteena aloin sitten vielä tuota kokeilla kun ei pelkkä tyroksiini auta.
"viitearvoissa" on kans niin hämärä käsite, ettei sillä oikeastaan tee yhtään mitään.
Käy terveyskeskuksessa ja pyydä heitä tulostamaan kilpirauhaskokeiden tulokset, saat suoraan näkyviin ne varsinaiset arvot. Koska jos viitearvo on 1 - 12, niin onhan se eri jos tulos on 1,1 tai 5 saati jos se on 11,1.
Tänään törmäsin just aiheeseen pin the fuck ups blogissa somen ihanimman muijan esittelyssä. Kavala tauti
Tutulta kuulostaa ainakin se, että nykyään on muotia syyttää väsymystä ja ylipainoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Jopa meillä vajista sairastavilla (kyllä, on todettu tuo sairaus) paino lähtee laskuun, jos syödyt kalorit alittaa kulutuksen, aineenvaihduntaahan tuo sairaus hidastaa, muttei fysiikan lakeja muuta. Ja jos arvot on viiterajoissa, niin en usko, että painonpudotusongelmat johtuvat kilpparista.
Thyroxin ei ole ihmelääke, jolla kilot karisee kuin itsestään, linnut laulaa ja elämä hymyilee. Se on elintärkeä lääke meille, jolla oma kilpirauhanen on sanonut sopimuksensa irti, teille terveille ihmisille sanoisin, että olkaa onnellisia, että arvot on viiterajoissa.
Eiköhän se paino putoa ja elämä piristy, kun ruokailutottumukset on terveet ja liikuntaa kuuluu (lähes) joka päivään.