Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pää hajoaa vauvan kanssa, apua!

Vierailija
12.08.2013 |

Mä en kestä enää yhtään sitä, että vauva huutaa. Viikonloppuna mies on kotona ja hoitaa suurimmaksi osin vauvan. Viikoilla tää on ihan helvettiä hyssytellä ja kuunnella tuota jatkuvaa parkumista.. Mä olen tosi väsynyt, en ehdi syödä kunnolla tai huolehtia itsestäni muutenkaan.. Viimeiset 2 kk on tullut lähinnä jumitettua neljän seinän sisässä vauvan kanssa ja mun korvat on tätä huutoa niin täynnä ETTÄ!!!!!!! Välillä tekis mieli ottaa kamat ja häipyä :(

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:13"]

Oletko kokeillut musiikkia? Meillä sekä äiti koliikkivauva rauhottui kun kuunneltiin enyaa. :)

[/quote]

komppaan, joku tietynlainen musiikki voi auttaa..kokeile eri musiikkityylejä

Vierailija
22/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri selvittämään miksi vauva itkee, voisiko lapsella olla allergioita tai jotain.

Itselleni auttoivat seuraavat keinot:

- Lauloin lapselle. Harvoin lapsi hiljentyi, mutta oman mielen se piti keskittyneenä laulamiseen ja rauhoitti itseä.

- Tanssin lapsi sylissä, tämä välillä jopa rauhoitti lapsen ja tulipahan jumpattua samalla ja sekin vie omaa huomiota lapsen huudosta omaan liikkeeseen. (Jenkka oli aika hyvä rauhoittaja pomppisineen.)

- Meillä lapsi rauhoittui paremmin ulkona, joten lapsi vaunuihin ja lenkille, jos vaan jaksoi. (Lapsi oli myös erittäin huono nukkuja, joten unenpuuteessa en aina vain jaksanut, enkä halunnut kovin usein nukuttaa lasta vaunuihin ulkona, koska silloin en voinut itse nukkua toisin kuin kotona.)

- Miehen kanssa laitettiin joskus elokuva pyörimään ja käveltiin vuorotellen sohvaa ympäri lapsi sylissä. Esim. 10 minuutin vuorot. Oma huomio keskittyi elokuvaan ja kantovuorolla tiesi, että kohta pääsee vaihtamaan.

- Jostain syystä meillä vauva oli rauhallisempi vieraissa paikoissa, joten unenpuutteesta huolimatta välillä kyläiltiin tai jotain, jotta itse saisin muuta ajateltavaa.

Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat. Suosittelen.

Vierailija
24/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps osta apteekista korvapatulpat, kuten suurperheiden äidit

Vierailija
25/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantorepussa tai -liinassa imuroimaan, kävelemään tai mitä vain. vaunulenkille. Ukko kun tulee kotiin, pistät kengät jalkaan ja otat hetken omaa aikaa. 

Tuo on todella väsyttävää mutta muista, että väliaikaista. Äkkiä kasvaa. Nyt tuntuu paskalta mutta kohta jo temmeltää omissa menoissa.

minä puhuin vauvalle kaikkea mahdollista, sanoin mm. Äiti heittää kohta sut seinään kun pää räjähtää. Eihän se sitä tajua ja itsellä helpottaa kun sanoo asiat ulos ääneen. En heittänyt enkä tehnyt muutakaan. 

Jaksamista.

Vierailija
26/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa mihin vauva raihouittuu on se, että pidän häntä pystyasennossa sylissä ja seisoskelen/ vähän hyssyttelen.. Äsken onnistuin jopa istumaan ilman huutoa, vauva samassa asennossa. Heti kun luulin että ois nukahtanu tai jtn nii kamala parku taas, kun laskin alas!!

ap

Vierailija
27/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa joku mainitsi, vauva saattaa olla rauhallisempi vieraassa paikassa, niin lähde ihan mihin vaan. Leikkipuistoon jossa sisätilat käytettävissä? Jos ei ole kaveria tms. jolle mennä kylään.

Vierailija
28/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin tiedätkin, ei se tahalleen huuda. Ulkoilu voi auttaa, vaikka et millään jaksaisi, tuon ikäinen saattaa jo tutkiskella ympäristöä hiljaa sylistä ja nukkuukin paremmin. Jos sulla on auto, voi olla siellä rauhallisempi. Ja vauvan kanssa kannattaa käydä pois kotoa jo muutenkin, vaikka edes kaupoilla. Toivottavasti saat viikonloppuisin käydä itekseskin.

Ota nyt vaan vauva syliin, on siitä hyötyä. Se ei välttämättä hiljene, mutta ei tunne oloaan yksinäiseksi ja turvattomaksi. Pahinta on jättää vauva huomiotta kokonaan kun sillä on vaikeaa. Toistuvasti siis, jos näin tapahtuu niin hae apua. Ja hae korvatulpat.

Vierailija
29/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauvalta tutkittu refluksia / silent refluksia? Tuo pystyasennossa rauhoittuminen ja makuulla huutaminen on klassinen refluksin oire. Voi johtua rakenteellisesta seikasta tai allergiasta (tai molemmista). Nyt lastenlääkärille joka tuntee refluksiasioita! Valitettavasti läheskään kaikki eivät tuota tunnista.

t. 22

Vierailija
30/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:22"]

ainoa mihin vauva raihouittuu on se, että pidän häntä pystyasennossa sylissä ja seisoskelen/ vähän hyssyttelen.. Äsken onnistuin jopa istumaan ilman huutoa, vauva samassa asennossa. Heti kun luulin että ois nukahtanu tai jtn nii kamala parku taas, kun laskin alas!!

ap

[/quote]

Kuulostaa siltä, että kantoreppu tai -liina voisi sopia teille hyvin! Tsemppiä ap, meilläkin oli ekat kuukaudet aivan kamalia, mutta sitten alkoi onneksi helpottaa.

Vierailija
31/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli samanlainen. Neuvolassa terveydenhoitaja vain suunnilleen tuhahti, että no vauvat itkee. Lopulta selvisi (itse selvitin hitaasti ja vaivalla), että oli yliherkkä kofeiinille ja muutamalle ruoka-aineelle.

Onneksi sain omalla sinnikkyydelläni vihdoin selvitettyä vauvani ongelman, sinunkin ehkä kannattaisi kokeilla kahvinjuonnin lopettamista hetkeksi, jos imetät.

Soita joka tapauksessa heti neuvolaan ja selitä asia, vaadi apua. Ei tarvitse vain purra hammasta. Ruoka-aineyliherkkyydet tai allergiat kannattaa selvittää, siihen saa neuvot lääkäriltä tai neuvolasta.

Jaksamista sulle ja sinnikkyyttä.

Vierailija
32/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei olisi korvissa mitään? jos siis ei halua olla makuuasennossa. Toinen mikä tulee mieleen, että vauvalla takaisinvirtausta. Laita sänky kohoasentoon ja tutkituta vauvan korvat.

Vierailija
33/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä järjestää itsellesi omia hetkiä, että saat välillä hengähtää. Vauvat "onneksi" kasvavat hyvin äkkiä, ja pian voit huomata että pahin itkuvaihe onkin mennyt jo ohi. Ja tosiaan kysy vaikka neuvolasta apua.

Vierailija
34/57 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani on 3 kk 1 vk ja vasta pari viikkoa sitten helpotti. En saanut vauvaa nukkumaan ja hän sitten itki yliväsymystään. Myös yöllä hän olisi halunnut nukkua vain rinnalla. Jos laskin hänet alas niin itku alkoi. Olin todella väsynyt. Vauva vaati 110 prosenttisen huomion. Inhosi vaunukävelyjä. Vauva tapaamisissa hän oli aina hereillä kätisemässä. Olin kateellinen kun muut vauvat nukkuivat tyytyväisinä vaunuissa.

Kaikki helpottui kun saimme vauvan nukkumaan päiväunia. Solmitaan vauva viileään lakanaan siten, että hän ei pysty heiluttelemaan käsiä, vähän kuin kapaloon, mutta ei niin tiukkaan nippuun. Vauva on niin hikipää, että perinteinen kapalo ei aikoinaan toiminut. Sitren klassinen musiikki päälle ja veivaamaan vaunuja edestakaisin hämärässä huoneessa. Tåmä ei edelleenkään toimi vaunulenkillä, mutta itkuisuus on loppunut kuin seinään kun hän saa vaan nukuttua. Yötkin menee paljon paremmin. Yönukutus tapahtuu samalla tavalla 10 minutissa, kun aiemmin saattoi mennä tunteja itkien. Kokeileppas tätä konstia. Kun hän jatkaa itkua näistä huolimatta, niin teet paljon shhhhhh ääntä, välillä silitä poskea, laita musiikki isommalle ja jatka vaunuilla vatkaamista edestakaisin. 

Tsemppiä

Vierailija
35/57 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt voi mennä ovesta ulos vaikka ilmankärryjä, vauva voi katsoa mailmaa. jos itkee vielä niin sitten sitä sattuu enemmän jostain tai ei osaa nukahtaa ja on yliväsynyt. onko tuttia? keinu voi auttaa ja joku keihui jumppapallon päällä istumista ja hytkyttelyä.

voi olla että pian loppuukin on jo sen verran ikää. heiluta vaikka kärryissä sisällä, että nukahtaa sinne eikä herää siirtoon.

?

Vierailija
36/57 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä sulle vähän faktaa: Vauvasi huutaa koliikkia, se ei ole sun vika, etkä oikein voi sitä auttaa. Sun tehtävä ei ole lopettaa sen vauvan huutoa, ei sitä kukaan saa loppumaan. Sä voit korkeintaan yrittää vähän lohduttaa sitä.

Yritä nyt vaan elää siitä huudosta huolimatta. Osta ne korva tulpat ja asennoidu niin, ettet stressaa siitä huudosta.

Ja älä nyt hyvä ihminen jätä niitä vaunulenkkejä sen takia väliin, että olisi muka noloa, kun vauvaa siellä rattaissa huutaa kun syötävä. Jos tulee paheksuvia katseita ihmisiltä, niin näytä niille vaikka kieltä. Kyllä ihmiset joilla itsellään on lapsia ymmärtää sun tilanteen, ja jos jotain se huuto häiritsee, niin se ei todellakaan ole sun ongelma.

Vierailija
37/57 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut näitä vauvan nukuttamiseen tarkoitettuja suhinaääniä? Etsi youtubesta "baby white noise" -videoita ja kokeile nukuttaa vauvaa suhinan kanssa. Löytyy myös puhelimeen omana applikaationa, niin voi laittaa kännykän vaunuihin sisään suhisemaan ja sitten kävelylle. 

Kaikki tuntemani itkuisetkin vauvat ovat simahtaneet kuin taikaiskusta noihin ääniin. 

(Tietysti refluksit ja allergiat kannattaa tutkia, mutta jos vauva itkee vain "yliväsymystä" tai ns. kamppailee nukahtamista vastaan, niin nämä saattavat auttaa!)

Vierailija
38/57 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut ap? Ehkä joku av:n mammoista voisi auttaa sinua? Esimerkiksi minä. Olen lomalla vielä 2viikkoa ja lapset ovat koulussa. Auttaisin mielelläni esim viemällä vauvan ulos, jotta saisit syötyä. Kerro vain missäpäin suomea asut?

Vierailija
39/57 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Koliikkivauvan kanssa voi olla ihan kamalaa, kamalinta on noi omat fiilikset, että ei enää jaksa, kun on ihan ratkeamispisteessä. Mulla oli ihan sama tilanne ja nyt vauva täyttää 4 kk, ja tadaa: jatkuva huuto ilman mitään syytä on kadonnut, iltaisinkin mennään kohtuuhelposti nukkumaan. Se muutos voi oikeesti tapahtua ihan tosi nopeasti, koita vaan jaksaa päivä kerrallaan eteenpäin. Kokeile vaan kaikkia vinkkejä, aina helpottaa kun saa edes hetkeksi pienen tauon itkuun. Ajattele myös millainen sankari oot kun oot jaksanut jo näinkin pitkään! Se on sun oma pieni vauva, joka on onnekas kun sillä on oma äiti joka pitää siitä huolta. 

Jos oot samanlainen hermoilija kuin mä, vie lapsi lääkäriin, selviääpä sekin onko jotain vai ei. Me käytiin lääkärissä, joka totesi että vauva on terve kuin pukki, ja vaikka tilanne ei kauheasti siitä muuttunut, jotenkin kaikki tuntui sen jälkeen kevyemmältä kun tiesi ettei mitään oikeeta hätää ole. Joskus pelkkä mielenrauha auttaa kummasti.

Vierailija
40/57 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä selvisin sillä, että hoin itselleni :"tämä on ohimenevä vaihe. Tämä on ohimenevä vaihe."

Ja vaihe meni ohi ja tuntuu enää kaukaiselta muistolta vain. Temppiä!!