Kielten opiskelusta kysymys
Tyttäreni aloittaa lukion ja tekee opiskelusuunnitelmaa, kun netissä on kurssitarjotin ja pähkäilimme noita yhdessä. Tyttäreni on aloittanut 3. luokalla englannin, 7. luokalla ruotsin ja nyt haluaisi aloittaa lukiossa B3-kielenä saksan. Yhteen jaksoon tulisi sitten näitä kaikkia kolmea kieltä. Tämä on nyt vähän tyhmä kysymys, mutta pysyykö aivot tuossa perässä, jääkö mitään päähän, eikä mene sanat ja kielet iloisesti sekaisin? :-D
Tyttö on kyllä pärjännyt ihan hyvin koulussa, peruskoulun päättötodistuksen ka 8,5, englanti 9 ja ruotsi 8.
Kiitos paljon vastauksista!
Kommentit (12)
No minä luin yläasteella ruotsin ja englannin lisäksi ranskaa ja sitten lukiossa otin vielä D-kieleksi saksan. Ei yhtään mitään ongelmia. Ei minulla koskaan ole eri kielet sekaisin menneet, vaikka nykyisin osaan mainittujen lisäksi myös espanjaa ja italiaakin.
Jos tyttäresi kerran haluaa itse aloittaa uuden kielen, niin hän varmaan on ainakin jossain määrin kielellisesti lahjakas ja itse uskoo pärjäävänsä. Ei minusta ole mitään syytä yrittää kieltää opiskelemasta asioita joita lapsi itse haluaa oppia.
Nytkö vasta te teette valintoja? Meidän lukiolaisemme (kahdesta eri lukiosta) ovat tehneet ne jo keväällä / aloittava lukiolainen kesällä. Lukujörjestyksetkin koko vuodeksi ovat jo wilmassa.
No, ei mene sekaisin :)
Oma tyttäreni teki juuri samoin ja tässä ekassa jaksossa on juurikin nuo kaikki kielet.
Se varmaan riippuu ihan nuoresta. Miten tytölläsi on mennyt englannin ja ruotsin kanssa, ovatko kielet ennemmin tukeneet toisiaan vai menneet sekaisin?
Oma kokemukseni on tämä: Kielet ovat olleet aina suuri intohimoni, ja niistä tuli minulle myös ammatti. Lukiossa opiskelin kahta pitkää ja kolmea lyhyttä kieltä, ja yhdessä jaksossa minulla ei muita aineita ollutkaan kuin kaikkia näitä viittä kieltä. Hyvin meni.
Ihan hyvin pystyy, ellei tytöllä ole jotain luki- tai puheen tuottamisen vaikeuksia ja jos kielten opiskelu on tähän asti sujunut hyvin. On helmpompaa omaksua kieliä, kun osaa niitä jo entuudestaan, ja sekä englannista että varsinkin ruotsista on hyötyä saksan oppimisessa tosi paljon.
Vähän sinua huolestunut mamma vanhempana muistutan, että ennen kurssimuorotoista lukiota opiskeltiin koko lukuvuosi saman lukujärjestyksen mukaan ja monella lukiolaisella oli pakollisten kielten lisäksi kaksikin valinnaista kieltä eli nelja kieltä jatkuvasti samaan aikaan eikä se yleensä tuottanut ongelmia.
Aivan varmasti pysyvät tytöllä "aivot perässä". Itse luin lukiossa ruotsia, englantia, saksaa ja venäjää ja lisäksi kansalaisopistossa iltaisin ranskaa. Hyvin opin kaikki kielet (ja käytän kaikkia nykyään työssäni).
Ruotsi ja saksa helposti sekoittavat toisiaan mutta samalla tukevat myös.
Itsellä samat kielet, mutta saksan aloitin viidennellä. Kaveri aloitti kolmannella saksan, viidennellä englannin, seiskalla ruotsin ja lukiossa venäjän. Hyvin selvisi. Ruotsin ja saksan sanoja ja kielioppia sekoittaa melkeinpä kaikki joskus, mutta ei se maailman loppu ole.
Alussa 'sotkee' mutta ajan kanssa kielet järjestyvät aivoissa erillisiin kategorioihinsa. Alku on aina kaikessa vaikeinta.
-Kuuttatoista kieltä opiskellut-
Minulla sattui kerran kurssimaisessa lukiossa, silloin ei vielä ollut luokaton, samalle jaksolle neljä kieltä. Muistan vielä, että sekä maanantaina että keskiviikkona oli pelkkiä kieliä (6 ja 7 tuntia), ja vieläpä kaikkia neljää. Olihan se vähän vaikeaa, kun piti nopeasti vaihtaa reagointikieltä. Kyllä se silloin onnistui, mutta nyt vanhempana menevät ruotsi ja saksa sekaisin. Neljäntenä mulla oli ranska.
Varmasti pärjää ihan hyvin. Jos on 3 kieltä, niin eipä sitä oikein pysty välttämäänkään ettei jossakin jaksossa tulisi kaikki samaan. Kielten kursseja on kuitenkin niin paljon.