Nenän varressa haava sekä rintakehässä ihottuma, jotka eivät parane. Mitä tehdä?
Mulla on ollut suunnilleen keväästä asti rintakehässä ihottuma, joka vuotaa verta/kudosnestettä (sitä kellertävää nestettä) välillä. Välillä tuo katoaa ja pysyy poissa esim. viikon, kaks ja sittten taas puhkeaa. Olen monelle asialle allerginen, mutta en ole syönyt mitään sellaista, mikä tuon aiheuttaisi.
Ja sitten tuo haava, lasien nenätyynyn alla on haava, ollut jo ainakin kaks viikkoa. Välillä vuotaa verta, välillä ei. En tuota näpelöi tms. Mutta miksei tuo umpeudu??
Kommentit (25)
Kannattaa käydä näyttämässä lääkärille. Onko ne haavat yhtään koholla ihosta?
Vitamiinien puute. Mutta sairauden poissulkemiseksi otata verenkuva.
Kohta palaa prkl käämit, viis kertaa yrittänyt vastata ja koko ajan tulee herja, sivua ei löydy ja kun päivittää sivun kymmenen kertaa, tulee viesti; Hups sivua ei voi näyttää. Jos se NYT onnistuisi.
Ihottuma on lähinnä näppylää/paukamaa, jonka kait yöllä raavin auki, vaikka kynnet on tooodella mitättömät ja lyhyet. Välillä se on n. kämmenen kokoinen alue, välillä se on peukun pään kokoinen alue.
Haava taas on lähinnä naarmun näköinen, mutta vuotaa kuitenkin välillä verta. Tiedä sitten, että painaako lasit jotenkin tms.
Hemppa mulla on huono, sen tiedän (jouluna oli 80), mulla on keliakia ja hemppa on sen takia mitä on (mulla ei ole muita oireita).
Terkka-asemalle ei viitsi mennä pikku juttujen takia, siellä on yksi hapan täti-ihminen tiskillä, joka näyttää AINA "vittuaks tänne tulit".
MRSA. no ei kai nyt sentäs.. mutta kannattaa käydä lääkärissä.
Etkö noudata gluteenitonta ruokavaliota, jos Hb on noin huono keliakian takia? Suolinukanhan pitäisi korjaantua, ja sen mukana Hb:n pitäisi normalisoitua, kun dieettiä noudattaa tarkasti.
Voisiko olla ihokeliakia? Googleta sillä nimellä, löytyy infoa ja kuvia ihottumista. Tosin ei aivan tyypillisessä paikassa ihokeliakiaksi. Joka tapauksessa kannattaa mennä lääkäriin.
"On olemassa 200 (vai oliko se 2000, en muista kummin se lääkäri sanoi) eri ihosairautta, se on joku niistä"
Siis kelia on jo todettu aika päiviä sitten (7 vuotta sitten), mutta lääkäri ei sitä vaan ole ilmoittanut mulle. Tuo tuli jouluna ihan muuta kautta selville, että keliakia olisi. En noudata vielä gluteenitonta ruokavaliota (kokonaan siis), koska en ole käynyt tähystyksessä (olen pitkittänyt ajan tilaamista, koska en todellakaan halua mennä nielemään sitä pirun letkua -> oksennuskammo ja erittäin vahva oksennusrefleksi) ja kun ei ole mitään oireita, niin..
Ja hemppa on ollut mulla koko ikäni matala (teininä 100, maksimissaan 105. Pari kertaa oli "jopa" 115).
Siis kelia on jo todettu aika päiviä sitten (7 vuotta sitten), mutta lääkäri ei sitä vaan ole ilmoittanut mulle. Tuo tuli jouluna ihan muuta kautta selville, että keliakia olisi. En noudata vielä gluteenitonta ruokavaliota (kokonaan siis), koska en ole käynyt tähystyksessä (olen pitkittänyt ajan tilaamista, koska en todellakaan halua mennä nielemään sitä pirun letkua -> oksennuskammo ja erittäin vahva oksennusrefleksi) ja kun ei ole mitään oireita, niin..
Ja hemppa on ollut mulla koko ikäni matala (teininä 100, maksimissaan 105. Pari kertaa oli "jopa" 115).
Ja uskoakseni hemppa on n. 100, en ole nimittäin väsynyt niin kuin talvella olin ennen polvileikkausta, en ole myöskään kalpea jne.
No lyö siihen sinkki- tai pihkavoidetta tai jotain ens alkuun.
Mulla ollut ihan samanlaista joskus ala-asteella! Juurikin tuossa nenänvarressa ja kaulassa, iso ihottuma-alue, josta vuoti kudosnesteitä. Olivat todella kipeitä ja "kireitä" sen kudosnesteen takia. Itse mietin nikkeliallergiaa, jos se olisi voinut tuollaista aiheuttaa, kun olin vasta silloin alkanut silmälaseja käyttää. Kaulan/rintakehän alueellekin olisi voinut tulla vaikka kaulakorusta. Olin käyttämättä silmälaseja ja mitään koruja, mutta oireet eivät yhtään helpottaneet.
Kävin monet kerrat terkkarilla ja lääkärissä, mutta mitään ei löytynyt ja annettiin vaan kortisonivoidetta. Kyllä ne sitten, vuoden mua kiusattuaan, häipyivät.
Vilkaisepas netistä, olisiko seborrea?
Menet kuitenkin sinne lääkäriin näyttämään ihottumaasi. Puhu samalla siitä, että pelkäät tähystystä niin paljon, että olet lykännyt testiä. Kysy, voitko saada rauhoittavan lääkityksen testiä varten. Pitäisi olla ihan mahdollista tuollainenkin.
Ja sitten. Rupea noudattamaan oikeaa ruokavaliota. Ihan oman terveytesi vuoksi. Ja pistä vastuuseen se lääkäri, joka pimitti sinulta tietoa keliakiasta 7 vuotta. Sinulla on siihen täysi oikeus.
Keliakia voi hoitamattomana olla vaarallinen, joten käy ihmeessä siinä tähystyksessä. Se on ainoa tapa varmistua keliakiasta.
Jotku parantumattomat haavat ovat ihosyöpää.
Mulla tuo taliköhnä (seborrea) aiheuttaa tuommoista. Itselläni on kasvojen ihottumaan auttanut kuurina hydrocortison (silloin kun iho ei ole auki) ja ylläpitoon pesu aamuin illoin jollain pesunesteellä esim. sebamed ja aqualan geeli.
On EHDOTTOMAN tärkeätä noudattaa tarkkaa ruokavaliota, jos on keliakia! Seuraukset tuollaisesta voivat olla vakavat; esim.suolistosyöpä . Heti varaamaan aika tähystykseen, ellet halua myöhemmin joutua tähystykseen vuosittain, kun saat vakavamman taudin.
En voi ymmärtää ihmisiä, jotka pitkittävät tutkimuksia, kun seuraukset ovat paljon pahemmat.
Itselläni on ollut suolistosyöpä. Menin heti lääkäriin ja vaadin tutkimukset, kun huomasin, että jotakin on vialla. Selvisin "pelkällä" isolla leikkauksella eikä syöpä ole uusiutunut. En olisi tässä, jos en olisi kiirehtinyt tutkimuksiin.
Miten olisi ihan lääkärissä käynti?? Jospa sinulla on vaikka diabetes mikä mm. hidastaa haavojen paranemista.