Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastaan päihdeongelmaisten ja heidän läheisten kysymyksiin.

Vierailija
15.07.2006 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tulisi edetä vieroituksessa?

Minkälaista tukea tarvitsee?

Vierailija
2/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja annokset suuremmat kuin lääkäri on määrännyt niin monesti käy niin että elimistö rupeaa hylkimään vastaan, eli mikään ei pysy sisällä. Silloin on melkein ainoa keino vieroittamiseen sairaalassa tipan kautta pienillä annoksilla tiputtaminen. Kaikista suurin riippuvuus on bentsoriippuvuus se menee heroiininkin ohi, ehdottomasti A-klinikkaan yhteys ja sitä kautta johonkin päihdehoitolaitokseen hoitoon, niitä on monia Suomessa. Läheisten tuki vailla sen kummempia toimenpiteitä tai vaateita on tärkeää sekä myös laitoksessa vertaistuki mikä mahdollisesti jatkuu hoidon jälkeenkin. Monilla paikkakunnilla on myös NA-palavereja (nimettömät narkomaanit) niissä saa vertaisiltaan keskustelu-kuuntelu apua. Ei ole helppo tie lähteä tiputtamaan lääkkeitä pois mutta onnistuessaan se on todella sen arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Silloin on melkein ainoa keino vieroittamiseen sairaalassa tipan kautta pienillä annoksilla tiputtaminen.

Vierailija
4/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isä on alkoholisti, joka on nyt kuivilla jonkun lääkkeen avulla. Mies ei näe juomisessa ongelmaa, mutta minä koen sen todella ahdistavana. (minun isäni on myös alkoholisti) Olen yrittänyt selittää omaa kantaani, mutta hän vain kieltää ongelmat.

Mitä minun pitäisi tehdä? (Jos ei olisi lapsia, olisin jo eronnut.) En voi puhua tästä kenellekään, mutta en kestä tätä ahdistusta enää. En halua elää näin. Ole kiltti ja anna jotain neuvoja minulle!

Mari

Vierailija
5/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän juo siis aika paljon, kotona. On eläkkeellä, mutta hoitaa kyllä kodin ja kauppa-asiat yms pankkiasiat jne hyvin. Juominen alkoi erittäin vaikean ja ikävän elämäntilanteen aikana.

Nyt hän on itse ekoja kertoja (10 v juonut) myöntänyt , että juo liikaa, ja että ei saisi juoda. Ja myöntänyt senkin, että ei ilman apua ehkä pääse irti. Hän ei halua kotipaikkakunnan a-klinikalle hakeutua, koska on ollut siellä töissä, ja tuntee henkkoht ko ihmiset.

Mitä hän voisi tehdä?

Vierailija
6/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee oman halun takia ja sairaalasta lentää kyllä ulos hyvin nopeasti jos hoitosuunnitelmaa rikkoo. Aika pienistä annoksista kerrallaan kuitenkin on kyse mitä tipassakin on, että sitä kannattaisi väärin rupee käyttämään.

Kyllä tietääkseni aika moni sairaala mahdollistaa tälläisen vieroituksen, mutta ensin tietysti muut vaihtoehdot täytyy kokeilla.

Vierailija
7/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien sanojensa mukaan ottavat vain joskus " pari" ..Saattaa puhelimessa kertoa että " otimme vain yhdet oluet ja menimme nukkumaan.." En minä ainakaan kerro muille jos olen yhden oluen ottanut, joten onko tuo jotain äitini vakuuttelua että ei muka ota enempää? Siis että on ottanut enemmän mutta yrittää meille uskotella jotain muuta.

Äitini tuli sisareni lapsen synttäreille pienessä sievessä, haisi viinalle. Ja kun sisareni hänelle asiasta sanoi, niin suuttui. Ei ollut kuulemma mitään ottanut.

En kutsunut äitiäni häihini, en halunnut että tulee sinne juovuksissa...

Nyt olisi edessä kuopuksemme ristiäiset, en halua häntä sinne mutta en tiedä miten asiasta sanoa.

Olemme yrittäneet sanoa hänelle tuosta juomisesta, mutta suuttuu vaan aina. Ei hänellä kuulemma ole ongelmaa..

Miten saan hänet ymmärtämään että ongelma on?

Vierailija
8/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti pitää tapahtua juomisen johdosta jotain vakavaa ennen kuin juoja itse havahtuu, eli menettää työpaikan/ perheen, joutua vakavan tapaturman kohteeksi humalassa tai tehdä itse jotain pahaa. Miehelläsi on selvästi juomisensa kanssa ongelma ja sinun on vaikea sihen puuttua.

Oikeastaan sinun tehtäväsi on nyt päättää haluatko elää tuollaisen miehen kanssa ja että lapsenne näkevät juovan isän päivittäin. Oletko tosissasi yrittänyt puhua miehesi kanssa? Sanonut että et voi elää alkoholistin kanssa? Jotkut saattavat pelästyä siitäkin ja vähentää juomistaan, tosin jos sairaus on jo edennyt pitkälle niin siinä vaiheessa ei puheet enään auta vaan päinvastoin saattavat lietsoa miestäsi juomaan enemmän. Jos kuitenkin ero on mahdoton ajatus ja haluat helpottaa omaa oloasi ja saada vertaistukea, niin on olemassa sellaisia vertaistukiryhmiä kuin al-anon. Katso netistä toimiiko paikkakunnallasi sellainen ryhmä ja rohkeasti vaan sinne mukaan, miehellesi sinun ei tietenkään tarvitse kertoa että käyt siellä vaan voit keksiä jonkin harrastuksen missä sanot käyväsi silloin. Voin luvata että sitä kautta todella saat itsellesi apua, se on sit eriasia milloin miehesi sitä tajuaa hakea. Alkoholistin kanssa eläminen on todella raskasta ja miettisin sinuna vakavasti myös sitä eron mahdollisuutta. Tsemppiä :)

Vierailija
9/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA-ryhmät ovat vertaistukiryhmiä missä toiset alkoholistit kertovat omia juomiskokemuksiaan ja sillä keinoin jaksavat taas raittiina eteenpäin. Siellä on ehdoton vaitio-olo velvollisuus joten kukaan ryhmän ulkopuolinen jäsen ei saa tietää että äitisi käy siellä.

Mutta jos äitisi kaipaa ihan ammattiapua ongelmansa kanssa niin voihan hän itse ottaa yhteyttä suoraan johonkin päihdehoitolaitokseen ja varata itselleen paikka sieltä tai jutella oman lääkärinsä kanssa ja pyytää hänen laittamaan lähetteen johonkin hoitolaitokseen, monille riittää jo kuukaudenkin pituinen hoitojakso että pystyy itse jatkamaan kotona raitista elämää, käyden sen jälkeen vielä joko a-klinikalla tai sit aa-ryhmissä.

Vierailija
10/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

otan äidille selvää tuosta aa-toiminnasta paikkakunnallansa.

T 7

Vierailija
11/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanut potkut jo useammasta työpaikasta sekakäytön vuoksi, en ole nähnyt häntä selvinpäin pariin vuoteen enää. Miesystävä ja kaveriporukka (muut kuin minä) käyttää viinaa ja ties mitä (huumeita myös) reippaasti. Yrittänyt itsemurhaa useamman kerran. Olen koittanut tukea, mutta ei auta. Voinko tehdä jotain? (ystäväni ollut terapiassa, ei auttanut)

Vierailija
12/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä on myös mielialalääkitys pakkoneuroosiin. Alkoholi helpottaa oireita. Miehellä olivat maksa-arvot kohonneet. Osaatko sanoa onko se kuinka vaarallista? Tilanne on todella ahdistava minulle. Pystynkö tekemään mitään vai onko kaikki kiinni vain miehestä? A-klinikalla on käynyt, mutta ei kokenut saavansa apua. Omaisten ryhmiin en pääse, pieni lapsi kotona ja mies aina töissä. Pää hajoaa tähän, mutta erokaan ei usk. syistä ole vaihtoehto.

Vierailija
13/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nyt varma mikä sinun ajatuksesi oli kun kirjoitit minulle, mutta minulle tuli mieleen että haluat neuvoja miten kertoa äidillesi ettei voi osallistua lapsesi ristiäisiin.

Alkoholistille on puhuttava suoraan, heidän tunne-elämänsä on jo kasvanut kieroon sen verran että vetää vaan vääriä johtopäätöksiä vihjailuista ja mitä sitten jos äitisi juo vielä enemmän sen takia että olet mukamas loukannut häntä? Hän joisi kuitenkin, nyt vaan on joku syy siihen. Kerrot hänelle suoraan että et halua häntä ristiäisiin koska hän ei osaa olla juomatta. Tai jos on mahdollista niin et kerro koko ristiäisistä hänelle ollenkaan. Sinun tehtäväsi ei ole aikuista ihmistä saattaa hoitoon, niinkuin jo aikaisemmassa vastauksessa kirjoitin niin itse se ongelma on kohdattava ja sitä kautta hakeutua hoitoon, toinen sitä ei voi tehdä. Älä suotta syyllistä itseäsi jos välisi jossain vaiheessa menevät kokonaan poikki äitiisi, ei keneenkään ole pakko elää alkoholistin kanssa sitä kurjaa elämää. Mutta jos äitisi vilpittömästi joskus haluaa raitistua niin yritä antaa anteeksi hänelle ja olla mahdollisuuksien mukaisesti tukena, katkeruuskaan ei sinua auta. Jos haluat ymmärtää juovia ihmisiä niin sinullekkin suosittelen al-anon ryhmiä. Puhuminen auttaa aina.

Vierailija
14/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei paljoa. N.3g viikossa.

Voiko olla mahdollista ettei siitä ole mitään haittaa?

On poltellut jo n. 15vuotta ja mies on jo melkein 40 ja sanoo ettei aio lopettaa koskaan.

Minua tämä ei häiritse koska mies ei muutu vaikka polttaakin. Ei siis persoonallisuus muutu.

Onko jotai´n haittoja joita pitäisi ottaa huomioon? Muuta kuin tupakan vaarallisuus ym.

Vierailija
15/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille ihmisille kun riippuvuus on kasvanut jo niin suureksi ettei kykene avohoidon kautta (terapia, A-klinikka, AA/NA-palaverit) raitistumaan, niin ainoa vaihtoehto on laitoshoito. Yleensä niihin hakeudutaan katkaisuhoitoaseman kautta tai jos paikkakunnalla ei ole sellaista niin A-klinikan tai sosiaaliaseman kautta tai vaikka oman lääkärin lähetteellä. Mutta suurin edellytys että hoito tehoaa on se, että on oma halu raitistua. Suomessa toimivat päihdehoitolaitokset ovat erittäin hyviä ja osa niistä lääkkeettömiä, eli jossain vaiheessa lopetetaan kaikki lääkitys mikä vaikuttaa mielialoihin.

Kannattaisi puhua ystävällesi että hänellä on elämässään muitakin mahdollisuuksia kuin päihteidenkäyttö, että kaikki vaan on hänestä itsestään kiinni, jos hän on kiinnostunut lähtemään hoitoon mutta ei ole voimia hakeutua yksin sinne, niin siinä vaiheessa sinulla on iso rooli, ota selvää paikkakuntanne palveluista että mitä kautta hän sinne pääsisi ja sosiaalitoimisto yleensä maksaa nämä hoidot eli sinne joka tapauksessa tarvii olla yhteydessä.

Vierailija
16/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä osalla siitä kehittyy maksakirroosi. Lopettamalla alkoholin käytön niin yleensä arvot laskevat normaalitasolle, tosin useimmat lääkkeet myös kohottavat maksa-arvoja.

Siitä että miehesi ei kokenut saanneensa apua A-klinikalta, johtuu varmaan siitä ettei halunnut vastaanottaa apua ja siinä olet oikeassa ettet oikein yksin voi tehdä mitään auttaaksesi miestäsi jos hän ei sitä halua.

Harmi että joudut kestään tuota, alkoholistin kanssa eläminen on todella raskasta. Omaa oloasi voit kuitenkin helpottaa kotoolta käsin soittamalla AA:n auttavaan puhelimeen (sinne voi soittaa yhtälailla myös alkoholistejen läheiset) Löydät numeron netistä kun googletat. Toivotan sinulle voimia ja ehkä miehesi vielä joku päivä haluaa tosissaan apua ongelmaansa.

Vierailija
17/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka juo salaa ja kieltää ongelman? siis luultavasti tietää että tiedän, mutta ei puhu asiasta, ja naukkailee salaa, lähes päivittäin?

Vierailija
18/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi altistaa persoonallisuuden häiriöille, ja pahimmassa tapauksessa aih. psykoosin. kannatta lukea lisää päihdelinkki ja perään fi

Vierailija
19/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo poltellut niin kauan että ei siihen mikään psykoosi iske.

Se vaatiin hikan nuoremman alottelevan polttelijan jolla pää ei välttämättä ole alunperikään kunnossa. Ei aikuinen mies joka on hiukan poltellut puolet elämästään mitään psykoosia saa....

Ja kaipa tuo persoonallisuuskin olisi jo näissä vuosissa muutunut....

Vai mitä?

Vierailija
20/24 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

on jo poltellut niin kauan että ei siihen mikään psykoosi iske.

Se vaatiin hikan nuoremman alottelevan polttelijan jolla pää ei välttämättä ole alunperikään kunnossa. Ei aikuinen mies joka on hiukan poltellut puolet elämästään mitään psykoosia saa....

Ja kaipa tuo persoonallisuuskin olisi jo näissä vuosissa muutunut....

Vai mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi