Olen uupunut!
Olen ollut nyt sairauslomalla enkä halua mennä takaisin töihin. Tämän saikun aikana olen yrittänyt levätä ja nukkua, tehdä mieluisia asioita, mutta töihin paluu todennäköisesti tulee aiheuttamaan uudelleen väsymisen. tunnen toisaalta myös syyllisyyttä poissaolostani vaikka tiedän vallan hyvin, etten voi mennä näin väsyneenä töihin.
kaikki on alkanut oikeastaan pikku hiljaa, salakavalasti. ensin huomasin että työkaverini joutuivat korjaamaan jälkiäni, sitten alkoi tuntua siltä että minulle huomautellaan jatkuvasti jostain asiasta. totta puhuen oma työpanokseni, kovasta yrittämisestä huolimatta, ei ole ollut ainakaan omasta mielestäni kovin hyvä. tuntuu, että on aivan sama miten työni hoidan, kun joka tapauksessa muut kulkevat perässäni tehden asiat toisella tavalla. en enää tunne onnistuneeni työssäni, en saa palautetta ja tunnen jatkuvasti syyllisyyttä tekemättä jääneistä asioista.
nyt kun pitäisi palata töihin, olen ahdistunut: en tämän pienen lepoajan jälkeenkään ole valmis paiskimaan töitä innolla ja yhteisen tavoitteen eteen. en. haluaisin vain olla kotona, pitää lapsia kainalossa ja levätä! mitä teen?! kenellekään en oikein voi uskoutua, vaikka on minun täytynyt tietenkin kertoa, miksi en ole ollut töissä niile työkavereille jotka ovat sitä kysyneet.
Kommentit (16)
hienoa, jos kenelläkään ei ole kokemusta uupumisesta, mutta olisko silti antaa joku vinkki miten tästä pääsisi eteenpäin? mieheni tietää jo asiasta, muttei osaa olla muuta kuin kuuntelevina korvina. tarvitsisin jonkun hyvän neuvon, miten edetä , omat ajatukset kirtävät vain kehää: miksi olen väsynyt? enkö osaa enää tehdä töitäni oikein?olenko tylsä?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:03"]
Olen uupunut!
[/quote]
Kirjoitat niin vilpittömästi, että tuntuu pahalta puolestasi - toivon sulle voimia ja sellaista tukea ja apua, että pääset ettenpäin :) Olen ymmärtänyt, että joskus uupumus, alakuloisuus ja lievät masennusoireetkin saattavat esiintyä tavallaan limittäin ja yhtäaikaa. Ehkä sinua voisi auttaa tämä keskusteluohjelma, jossa juuri jaksamisen ja mielenterveyden kannalta puhutaan tästä aihepiiristä; mukana keskustelemassa mm. kokenut ja inhimillinen psykiatri Leena Korhonen. Vilpittömästi kaikkea hyvää sinulle, ap! http://vod-2.tv7.fi/vod2/armon_kalliolla/armon_kalliolla-045-w.MP4
lopputilin ottaminenkaan ei ole ihan yksinkertaista, on näet juuri ne lapset jotka kaipaavat työssä käyvää äitiään.. teen niin pitkiä työpäiviä etten näe lapsiani juuri lainkaan ja se aiheuttaa tietenkin syyllisyyttä.
Ei siinä auta kuin vaan kestää. Tehdä parhaansa ja kestää.
Ap, kaipaat konkreettisia neuvoja. Annan pari sellaista neuvoa, joita olisin itsekin halunnut kuulla, kun aikoinaan olin työuupumuksen vuoksi totaalisen väsynyt enkä osannut hakea itselleni apua.
Käy lääkärillä, mielellään sillä samalla, joka kirjoitti sinulle edellisenkin sairasloman. Kerro hänelle, että olet yhä uupunut. Pyydä häntä neuvomaan, mitä sinun pitäisi tehdä uupumuksellesi. Terapia voisi olla hyvä. Kysy asiasta lääkäriltä. Todennäköisesti voit itsekin ottaa yhteyttä terveyskeskuspsykologiin tai psyk. erikoissairaanhoitajaan (tämä voi vaihdella kunnittain).
Pyydä saada lähete terapiaan, jossa sinulle neuvotaan stressinhallintataitoja. Jokin kognitiivinen, ratkaisukeskeinen terapiamuoto voisi olla hyvä. Sellainen, jossa keskitytään potilaan omiin ongelmiin ja pyritään antamaan uusia toimintamalleja.
Myös lääkitys voi auttaa sinua, ehkä. Kysy tätä lääkäriltä. Kysy kuitenkin ennen kaikkea mahdollisuutta saada lisää sairauslomaa, sillä et vaikuta siltä, että olisit vielä työkykyinen.
Tsemppiä!
voisinhan minä yrittää rämpiä eteenpäin pienemmälläkin voimalla. tai hei, olenhan tehnyt sitä jo ehkä vuoden verran. tästä taisi olla seurauksena se, että tunnen syyllisyyttä huonosti tehdystä työstä!
eli tsemppaaminen, kestäminen, rämpiminen, nipin napin pinnalla pysyminen on jo kokeiltu. nyt en enää halua yrittää mutta en myöskään luovuttaa.
jos menen työterveyslääkärille ja minulle diagnosoidaan työuupumus, miten käy silloin työpaikkani? entä sairausloma-ajan palkka? en voi noin vain jäädä tyhjän päälle ilman mitään tuloja! siinä paranee varmana työuupumus, mutta voi tulla muita ongelmia tilalle.
ojasta allikkoon, siis?
Sinun pitää joko vähentää itseesi kohdistuvia vaatimuksia tai muuttaa elinolosuhteita (uusi työ).
Kokemuksesta voisin sanoa, että anonyymisti tai ihan kasvokkain tapahtuva juttelu/keskustelu näitä asioita tuntevan ihmisen kanssa voi auttaa paljonkin! Pääset ikään kuin "kartalle" omasta tilanteestasi, kun et jää yksin tuntemustesi kanssa vaan kuulet toisen ihmisen ajatuksia ja neuvoja: suosittelen lämpimästi esim. työterveyslääkäriä, diakonia (joka on siis sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen) paikallisesta seurakunnasta tai jotakin neuvovaa tai auttavaa puhelinta. Tässä pari linkkiä:
- http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/DC0158A5AD979807C225748000295138?OpenDocument&lang=FI
- http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/C871691F974613C2C2257480003C5857?OpenDocument&lang=FI
olen vähentänyt itseeni kohdistuvia vaatimuksia sillä seurauksella, että koen vain tekeväni huonoa työtä. oeln hyvä työntekijä, en halua tehdä töitäni huonosti.
elinolosuhteiden muutos.. ennenkuin voin tehdä mitään radikaalia (kuten irtisanoutuminen), varmaankin pitäisi tietää mitkä ovat elämän kuormittavat asiat ja alkaa karsia niitä? ah, kiitos, tästähän pääsekkin jo vähän eteenpäin!
Tutkituta myös sairauksien mahdollisuus, joskus nekin voivat väsyttää.
Älä nyt irtisanoudu työstäsi sairausloman tarpeen vuoksi. Työnantajalta kannattaa kysyä sairausajan palkasta. Sinä voit saada sairauspäivärahaa, jos sairautesi on pitkäaikainen. Kannattaa tutustua Kelan nettisivuihin. Sairauspäiväraha on pienempi kuin palkka (en tiedä laskentapaa), mutta se antaa kuitenkin jonkinlaista taloudellista turvaa.
Terapia olisi kuitenkin ensisijaisen tärkeää, jotta oppisit pois kuormittavista elämäntavoistasi. Jos minä olen tähän pystynyt, sinäkin pystyt siihen. :)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:03"]
Tutkituta myös sairauksien mahdollisuus, joskus nekin voivat väsyttää.
[/quote]
Onko kilpirauhasarvot mitattu? Häiriö kilpirauhasissa voi aiheuttaa uupumusta ja masennusoireita.
kilpirauhanen toimii normaalisti, hemoglobiini on aika alhainen, muut silti normaalin rajoissa (124). väsymys alkaa helpottaa, mutta edelleen työhönpaluu hirvittää..
Ehkä sä vain haluat olla kotona. Et kuitenkaan kuulosta masentuneelta, jos lapsiasi haluat halia. Mene uudestaan lääkärille ja kerro tilanteesta tai sitten otat lopputilin.