Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muualle muuttaneet: Miksi puhutte vielä murretta?

Vierailija
09.08.2013 |

Voi että mua rasittaa kuunnella kun itäsuomesta muuttanut työkaverini puhuu. Hän on kuitenkin asunut Helsingissä jo monta vuotta, luulisi että olisi päässyt jo eroon murteestaan. En tiedä onko kaikki murteet kamalia, mutta itäsuomen murre ainakin on!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut länsi-Suomessa jo yli kymmenen vuotta, mutta silti puhun itäsuomen murretta edelleen. Se tuntuu luontevimmalta, en oikein osaa puhua muuten. Tai voisinhan tietysti puhua vaikka kirjakieltä, mutta kyllähän siinä olisi sellainen näytelty ja teennäinen tuntu.

Omasta mielestäni on jotenkin vaivaannuttavan teennäisen kuuloista, kun jotkut ihmiset yrittävät puhua murretta, joka ei tule heiltä luonnostaan. Harva ammattinäyttelijäkään siinä onnistuu uskottavasti edes roolissaan, vielä harvempi tavallinen ihminen tavallisessa keskustelussa!

Vierailija
2/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo  17 vuotta pois kotiseudulta, mutta edelleen puhun mie ja sie. Se on kuitenkin kotikieleni, myös mieheni on samasta kaupungista kotoisin. Samanten pidän äitiini ja veljeeni yhteyttä monta kertaa viikossa. Mihin siis murre katoaisi?

Ja toisekseen, yleensähän "valitetaan" et kun on asunut kuukauden Helsingissä, niin puhutaan jo teennäisesti mä ja sä.

Mikä sitten on hyvä, helsinkiläisille?????

Itse en ole ainakaan ikinä saanut negatiivista palautetta esim työssä, päin vastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on ihan väärässä. Helsingin seudun puhetapa kuulostaa kauhealta. Ihan tutkittu tieto, samalla tavalla fakta kuin painovoima. Monet tutkimukset tukevat tätä.

Helsinkiläiset tullaan vielä pakottamaan muuttamaan puhetapansa turkulaiseksi. Koululaitos tekee jo valmisteluja.

Vierailija
4/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin Helsinkiin 15 vuotiaana, enkä puhunut murretta julkisesti, mutta kun vuosien saatossa alkoi koko paskainen Helsinkin tympiä, alkoi murre taas tulla käyttöön, mitä enemmän tympi, sitä enemmän murre leveni. Osaan tarvittaessa olla puhumatta murretta, mutta en edes halua enää, murre on rikkaus, ja jos jotakuta se häiritsee, minä en sille mitään voi. Kun muutin tyttäreni kanssa Helsingistä pohjanmaalle, tyttö oli silloin kuusivuotias, ja mennessään kouluun joutui puheterapeutille suhisevan ässän takia, jouduin näkemään kyllä ihan vaivaa, että he siellä ymmärsivät että se suhiseva ässä ei ole ässävika, vaan helsinkiläinen tapa puhua :) Hesaässä jäi tytöllä parissa vuodessa pois käytöstä.

Vierailija
5/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva kuulla eri murteita, kiitos kun ette luovu niistä!

Vierailija
6/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun murteellani, kun hermostun tai kiihdyn jostakin. Normaali mielentilassa puhun kai suunnilleen kirjakielellä :)

Vierailija
7/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska se on minun murteen ja minä puhun sillä tavalla...

En ole koskaan jaksanut hävetä tai kummastella eri ihmisten murteita. Oma murteeni on muuttunut ja väljähtynyt vuosien varrella ja sen huomaa, kun käyn kotipaikkakunnallani. En kuitenkaan näe yhtään syytä, miksi minun pitäisi aktiivisesti muuttaa murrettani. Kirjakieltä puhun asiakaskontakteissa yms.

Vierailija
8/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukkoni on Etelä-Karjalasta kotoisin, asunut Helsingissä yli kuusikymmentä vuotta, ja miet ja siet hänen puheessaan yhä lentelevät. Mieheni kaipaa takaisin Helsinkiin Turusta (en tiedä, miten syvää kaipaus on), mutta minun olisi kyllä vaikeaa asua Helsingissä, sen verra tua Rauman giäl ja Turumurre (yhteens ne ova lounaismurttei) mun puhees kuulu ain vaa. Tosin Helsingissä olisi kyllä helpompaa kuin sanotaan vaikkapa Kuopiossa tai Lappeenrannassa; niissä kaupungeissa kukaan ei ymmärtäisi minua enkä minä ymmärtäisi ketään...

Vierailija
9/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 13:27"]

Helsinkiläiset tullaan vielä pakottamaan muuttamaan puhetapansa turkulaiseksi. Koululaitos tekee jo valmisteluja.

[/quote]

Toivokaamme tätä. :D

Vierailija
10/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pk-seudulla jo 15v ja edelleen pieni lappilainen asuu minussa. Kirjakieltä puhun osin, jotakin vanhalla murteella ja varsinkin kun käyn kotiseudulla niin sen jälkeen paljonkin hoon päältä :D Minusta murteet on hauskoja!

Vierailija
11/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, itse "paljasjalkainen" Helsinkiläinen, rakastan murteita ja yleisesti kielellistä rikkautta. Puolisoni on ns. "junantuoma" Oululainen joka tavatessamme (oli jo pari vuotta asunut täällä) yritti peitellä murrettaan. Minä suorastaan vaadin että ei luopuisi murteestaan. Nykyään se murre ei kyllä ole enää niin vahva mutta kyllä se siellä on...

Niin ja en ymmärrä yhtään miksi kukaan haukkuu toista puhetyylin takia... oli se sitten savon murre tai tämä nykyinen "stadin slangi".

Vierailija
12/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut Helsingissä reilu 10 vuotta ja osaan puhua "kirjakieltä", siis ihan sellaista tavallista kieltä mitä puhutaan esim. uutisissa missä lähetykset osoitetaan koko suomelle. En puhu teennäistä kirjakieltä. Kun käyn pohjanmaalla vaihdan kirjakielen murteeseen huomaamattani. Mutta kyllähän ne voimakkaat murteet särähtää korvaan, samoin myös helsingin slangi (jota nyt kaikista vähiten täällä kyllä kuulee) .

Minulla kavereita itäsuomesta jotka puhuvat mie, sie jne.. joskus kuulostaa hauskalta, mutta pidemmän päälle onhan se aika rasittava murre. Tampereen murre on taas hauska, tulee aina mieleen kummeli!

Vierailija
13/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre on ihmisen äidinkieli. Kirjakieltä ei kukaan puhu äidinkielenään. Miksi ihmisen pitäisi muuttaa äidinkielensä toiseksi vain sen takia, että muuttaa pois synnyinseudultaan? Toki on niinkin, että ihminen puhuu helposti sitä, mitä ympärillään kuulee, joten joillakin vahvin murteisuus saattaa lievittyä ympäristön puhetavan tyyppiseksi, vaikkei koskaan kokonaan muuntuisikaan. Minäkin kuulun näihin ihmisiin, jotka kyllä kotona ja puhelimessa sukulaisten kanssa ja varsinkin hätääntyessään puhuvat omaa murrettaan, mutta paikallisten ihmisten kanssa sitä paikallista kieltä. Ehkä se johtuu jotenkin siitä, että sillä tavoin myös sopeutuu ympäröivään maailmaan paremmin, kun puhuu samalla tavalla kuin ihmiset ympärillä? Toisaalta omasta äidinkielestään ei pääse koskaan kokonaan eroon, koska se on sydämen ja tunteiden kieli, aito ja alkuperäinen. Ja siis näin, vaikka kyse on vain saman kielen murteista ja muutot tapahtuisivat ihan vain Suomen sisällä.

Vierailija
14/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteet on karmeita. Vain täyden idiootit vääntävät "hienoa" kotiseutunsa murretta.

Vierailija
15/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:31"]

Murteet on karmeita. Vain täyden idiootit vääntävät "hienoa" kotiseutunsa murretta.

[/quote]

Miten sinä puhut?

Vierailija
16/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:46"]

[/quote]

Miten sinä puhut?

[/quote]

MÄ en puhu mitään turpa kii jos murretta puhuu

Vierailija
17/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:46"]

[/quote]

Miten sinä puhut?

[/quote]

MÄ en puhu mitään turpa kii jos murretta puhuu

[/quote]

Parempi tietysti onkin, jos puheesi on kirjoituksesi kaltaista.

Vierailija
18/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut Itäsuomesta poissa jo 30v. ja silti Pohjoiskrjalainen korostus on edelleenkin puheessani.

Ja ainakin työssäni saa siitä koko ajan kiitosta-

Enemmän ärsyttää stadilaiset jotka ei osaa puhua kauniisti .

Olen huomannut että Stadilaiset kiroilee koko ajan .

työkaverini (Helsingistä) puhuu koko ajan vitun sininen, vitun makee, vitun kylmä jne.

Vierailija
19/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap tosi lapsellinen ja typerä ihminen. Ei se kieli vaihdu asuinpaikan mukaan vaan se on se äidinkieli mitä lapsena oppii puhumaan. Toki sitä oppii muitakin kieli elämän varrella ja murteitakin mutta se ensimmäinen kieli useilla säilyy parhaiten.

Vierailija
20/29 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:58"]

Minä olen ollut Itäsuomesta poissa jo 30v. ja silti Pohjoiskrjalainen korostus on edelleenkin puheessani.

Ja ainakin työssäni saa siitä koko ajan kiitosta-

Enemmän ärsyttää stadilaiset jotka ei osaa puhua kauniisti .

Olen huomannut että Stadilaiset kiroilee koko ajan .

työkaverini (Helsingistä) puhuu koko ajan vitun sininen, vitun makee, vitun kylmä jne.

[/quote]

Tämä oli vitun hyvä kommentti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä