Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyskohusta Suomessa

Vierailija
09.08.2013 |

Lähdimme perhelomalle kun imetyskohu oli suurimmillaan ja kiitos sen, tarkkailin koko matkamme ajan, näenkö imettäviä äitejä. 

Olimme Tanskassa ja koko matkamme aikana en nähnyt yhtäkään imettävää äitiä! Kolusimme nimenomaan lapsiperheiden kohteita eli olisi luullut, että imettäviä äitejä näkisi mutta eipä näkynyt. 

Olen asunut ulkomailla ja vieraillut yli 40 maassa enkä ole ikinä törmännyt julkisilla paikoilla imettäviin äiteihin muualla kuin Suomessa.

Tämä on tasan tarkkaan tätä suomalaisten äitien "olen jumala ja aina oikeassa, saan tehdä mitä haluan" ajattelua.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, ensimmäinen imetysaiheinen ketju, mikä on pysynyt hiljaisena :D

Vierailija
2/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaako kun ei kala uikaan trooliin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap

-2-

Vierailija
4/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset tykkäävät nolata toisiaan, jopa äidit lapsiaan pienestä pitäen tunkemalla tissin heidän suuhunsa julkisella paikalla, ja antamalla niille niitä kamalan mauttomia strippari-slummi-wt-tyylisiä nimiä.

Vierailija
5/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. olen kanssasi samaa mieltä. Suomessa halutaan kaikesta luonnollisesta tehdä julkista ja niinhän asia ei ole. Imetys on luonnollista mutta yksityistä, kuten  seksikin.

Vierailija
6/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suomalaiset av-mammat imettävät. Lopettakaa heti.

Vierailija
7/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:03"]Vain suomalaiset av-mammat imettävät. Lopettakaa heti.[/quote]

Että vedit taas pohjat. 

Vierailija
8/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 14:59"]

Ap. olen kanssasi samaa mieltä. Suomessa halutaan kaikesta luonnollisesta tehdä julkista ja niinhän asia ei ole. Imetys on luonnollista mutta yksityistä, kuten  seksikin.

[/quot

Tämä on niin totta. Eilen nähtiin ihan siististi pukeutunut n. 60v nainen joka, juna-aseman liukuportaissa todella hartaasti puhdisti hampaanvälejään tikulla suu  täysin auki. Tuli samaan junaan, istui vastapäätämme haukotellen taas ammoisen auki, mitä sitä kättä suun eteen laittamaan. Jäi pois sormi syvällä nenässä. Oltiin mekin sen jälkeen monttu auki, missä käytöstavat!

Vierailija
9/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä Kiinassa ;D, näet paljon luonnollisia toimintoja, ja haistat. Imetyksen ällöttävyys on merkki ällötystä kokevan ongelmista. Olen asunut Suomessa suurimman osan elämästäni, nähnyt satoja imetystilanteita, eikä yhdessäkään ole kokonainen rinta näkynyt.

Vierailija
10/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:16"]

Käypä Kiinassa ;D, näet paljon luonnollisia toimintoja, ja haistat. Imetyksen ällöttävyys on merkki ällötystä kokevan ongelmista. Olen asunut Suomessa suurimman osan elämästäni, nähnyt satoja imetystilanteita, eikä yhdessäkään ole kokonainen rinta näkynyt.

[/quote]

Juu ei seksissäkään elimet koko ajan näy...

Vierailija
11/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen törmännyt imettävään äitiin monasti täällä New Yorkissa (olen täällä noin kymmenttä kertaa työmatkalla), ja Tukholmassa asuessani myös. Viime kesänä Unkarissa näin imettävän tanskalaisnaisen ja monta todennäköisimmin unkarilaista imettäjää. Alani konferensseissa, joissa väkeä on pääosin länsimaista, mutta muualtakin, on aina läsnä imettäviä naisia. Aina.

Suomalaiset äidit täyttävät imetyssuositukset todella huonosti -- vain 5 % täysimettää lapsensa puolivuotiaiksi ja vaikka noin 60 % kolmikuisten äideistä imettää, saavat vauvat myös korviketta joka toisessa perheessä. Pohjoismaista kaikissa imetetään yleisemmin ja pitempään kuin Suomessa. 

Julki-imettämisestö en osaa sanoa -- usein näen Suomessakin vauvaa vaivihkaa imetettävän, näitä todella villisti julki-imettäviä en ole vielä koskaan nähnyt. Ja minä kuitenkin olen imettänyt kaikkia 3 lastani reilut puolitoista vuotta kutakin. Ja julkisestikin varmaan muutaman kymmentä kertaa -- yleensä olen imettänyt kotona/kaverilla/hoitohuoneessa, mutta toki 4,5 imetysvuoteen on mahtunut myös muutama odotushuoneimetys, kahvilaimetys, nousukiitoimetys ja laskeutumisimetys (lentokoneessa). En ole koskaan huomannut paheksuvia katseita -- yleensä olen käyttänyt väljiä tunikamaisia trikoopaitoja imetystopin päällä ja yli puolivuotias on imenyt kokonaan siellä sisällä. Kiitos vaan Samu-Jussi Koskelle lempipaitani hyvästä ja käytännöllisestä disainista :)

Vierailija
12/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on vauvan ruokkimista. Kyse on mukautumisesta vauvan elämään. Vauva ei osaa odottaa, aikuinen kykenee säännöstelemään kaikenlaisia tekojaan. (Kun nyt kohta kuitenkin otetaan suihinotot ja paskallakäymiset mukaan.)

Vierailija
13/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niillä vauvoilla ole kuitenkin suht säännöllinen ateriarytmi? Aikuinen voi kai organisoida vauvan kanssa liikkumisensa? Jos vauvalle iskee nälkä, voi imetyksen hoitaa hoitohuoneessa?

Tämä on niitä tätä minä-minä-minä -ajattelua koko julkinen imetys!

Vierailija
14/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO sinne sitten hoitamaan ennakoidusti myös pulloruokinta -- minä minä minä ajattelua, että missä vaan ja koska vaan voi syöttää vaivaa! todella törkeetä! Kyllä pitää ennakoida ja varautua ja jos nälkä sattuu niin hoitohuoneeseen vaan pullojen kera. ja lennot voi varata lapsen oletettujen rytmien mukaan ja junamatkatkin totta kai, ei siellä ole mikään pakko lapsia syöttää. Ja huoltoasemilla kaikki vauvat syömään abc:n vessaan -- se invavessahan se hoitohuone on samalla. Ei tosiaankaan mikään viihtyisä tila!

Vierailija
15/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikan maissa imetetään julkisesti erittäin paljon, eikä kukaan kiinnitä siihen mitään huomiota.

Vierailija
16/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koko imetyskohu on myrsky vesilasissa. Kukaan ei kai ole vastustanut julkista imettämistä, useimmissa paikoissa se on sopivaa, ainakin kaikissa kyselyissä ja tämän palstan ketjuissa ylivoimainen enemmistö ajattelee näin.

"Kohussa" oli kyse fine dining -paikasta, ilmeisesti Tampereen hienoimpiin kuuluvsta ravintolasta (en ole Tampereelta, korjatkaa jos olen väärässä). Ymmärsin uutisesta, että kyseessä oli illallisaika. Sanotaan että olisin hämmentynyt, jos jossain vaikka Michelin paikassa olisi illallisaikaan joku ilmeisen vastasyntyneen vauvan kanssa (jos imetys siinä ja nyt oli ainoa tapa tyydyttää hänen nälkänsä). Tarkoitan nyt sellaisia tosi pieniä paikkoja, musiikki soi hiljaisella äänella ja pöydät ovat todella lähekkäin, puheensorina on hiljaista ja porukka selvästi lähtenyt syömään paremmin, ehkä businessillalliselle tai hääpäivää viettämään. Miksi tällaiseen paikkaan on ihan pakko mennä sen kakkatruutan kanssa, kun ei koskaan tiedä jääkö ruoka syömättä kun toinen keksiikin haluta rintaa kymmenen minuutin välein ja vääntää niissä väleissä niskakakat ja ehkä kitisee masuvaivoja. Mitä se vauva tästä saa? Jos siis täysimettää 6 kk niin onko tosiaan niin vaikeaa valita pikkuvauvaelämään paremmin sopivia ravintoloita tai laittaa sitä vauvaa vaikka hoitoon (kera äidinmaidon) siksi aikaa? Luulisi että kaikilla olisi silloin kivempaa.

Vauvat on aivan ihania ja imettäminen on ihanaa ja se on aivan suotavaa useimmissa paikoissa, itse en laske näihin illallisaikaa fine dining -ravintoloissa. Eihän noihin moniin edes sovi rattaat jne. Olen itsekin imettänyt esim. kahvilan pöydässä ja erittäin monessa muussa paikassa, mutta intiimi hieno ravintola ei mielestäni kuulu näihin paikkoihin.

Vierailija
17/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 21:00"]

Eikös niillä vauvoilla ole kuitenkin suht säännöllinen ateriarytmi? Aikuinen voi kai organisoida vauvan kanssa liikkumisensa? Jos vauvalle iskee nälkä, voi imetyksen hoitaa hoitohuoneessa?

[/quote]

No ei meidän vauvalla ollut säännöllistä rytmiä. Imettää piti 1-3 h välein (yöllä harvemmin). Ei siinä mitään pystynyt ennakoimaan. Ja veikkaan, että ihmiset häiriintyivät vähemmän julki-imettämisestä harson suojissa kuin siitä gziljoonan desibelin huudosta mikä meidän vauvasta lähti. :D

Ja joo, kotona oltiin paljon, mutta välillä piti vauvankin kanssa piipahtaa "ihmisten ilmoilla" ihan käytännön syistä.

Vierailija
18/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 21:00"]

[/quote]

Vauvallani on aika voimakas imutarve, mutta ei suostu syömään tuttia. Usko pois, ollaan yritetty kaikki eri mallit ja muodot ja materiaalit, mutta ei.

Siinä missä toinen voi lykätä vauvalle tutin että se olisi hiljaa, niin minun on pakko antaa vauvalleni rintaa.

Tätä imuntarvetta ei voi ennakoida, eikä vauva voi imeä varastoon.

Vaihtoehdot kaupassa esim on siis että annan vauvan huutaa pää punaisena, tai annan rintaa. Kumpi on mukavampi muitten mielestä?

Ja ei, en nauti rintojen näyttämisestä siksi peitän rinnan harsolla.

Vierailija
19/19 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on myös niitä harvoja maita joissa voi käydä alasti saunassa ja sau asta uimassa. Minusta sekin on yksinomaan hyvä asia. En ymmärrä miks meidän pitäis sievistellä ku muutki? 

Tukholmassa muuten näkyy paljon imettäviä äitejä, tulevat kahvilaan istumaan yksinomaan imettämistä varten eivätkä osta mitään. Suomessa en mitään ostamatta kehtaisi kahvilaan mennä istumaan.